Lilleborg salmiakk innkjøring, hvor mange ml pr liter?

Inaktiv bruker
Hei!
Holder på med innkjøring av akvariet med salmiakk/ammoniakk metoden.
Jeg har kjøpt inn Lilleborg salmiakk (9% ammoniakk).
Hvor mye ml salmiakk pr liter akvarievann må jeg ha?
Siden vi her snakker om veldig små mengder, blir ml/l et dårlig mål. Vet ikke hvor stort kar du har, men for mye NH3 er liten vits, særlig i starten. Hvis karet er sånn ca. 200 liter, ville jeg startet med å tilsette et par ml. La dette blande seg godt i vannet et kvarters tid, og mål NH3 innholdet i vannet. Sikt på et NH3-innhold på 3-5ppm...tilsett mer om du har for lite. For veldig små kar, prøv med noen få dråper først, så måler du og stiller inn "rett" ppm-verdi ved eventuelt å tilsette mer. Blir det mye over 5ppm, skift en del av vannet.
Bettalove
Hvor mye ml salmiakk pr liter akvarievann må jeg ha?

Finner du ikke svar på det i artikkelen om salmiakk-innkjøring?
Inaktiv bruker
Har et 20 liters kar. Skal kun ha en fisk oppi når akvarie er innkjørt.
Men blir det riktig om jeg tilfører 2 dråper salmiakk (1 ml=20 dråper)?
At jeg starter med dette, og heller tilfører mer/mindre utifra testene?
Det kan du gjøre. Test med et par dråper, og mål resultatet når filterpumpa har jevnet ut verdien. Til 20 liter skal det veldig lite til.
Inaktiv bruker
Noen sprøsmål til.
1. Stemmer det at ammoniakk + nitritt skal være på 0 etter man har tilført salmiakk på slutten av innkjøringen?

2. Eneste metoden for å holde nitrat nede, er å skifte vann?

3. Utifra de jeg har skjønt er nitrat ikke spesielt farlig for fisk i små mengder?

4. Kan man ha planter i innkjøringsperioden, eller bør man vente til litt ut i innkjøringen med å planter?

5. Har planter noen gunstig effekt under innkjøringen, eller vil de ta til seg bakteriene slik at innkjøringen tar lenger tid?
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar

Har et tidligere forsøk med oppstart av akvarie. Fikk da beskjed av dyrebutikken at jeg kunne putte fisken oppi dagen etter akvarie var satt igang, uff. Fisken døde selvfølgelig etter noen få dager(ammoniakkforgiftning/finneråte), veldig trist
Siste gang jeg tar til meg informasjon fra ansatte i dyrebutikker, med mindre jeg er 100 % sikker på de kan sitt fag.
Så akvaforum er genialt!
1. Ja, det stemmer i og for seg, hele formålet med innkjøringen er at de daglige avfallstoffene i vannet (NH3 og NO2) skal kunne bearbeides av bakteriene i løpet av et døgn. I begynnelsen vil du ha null nitritt, inntil ammoniakk-omdannende begynner å vokse og formere seg. Når disse kommer i gang, vil deres avfallsstoffer (nitritt) begynne å vise seg. Da vil smått om senn nitritt-bakterier vokse frem og begynne å forbruke nitritten. Da vil også DERES avfall (nitrat) begynne å vise seg i karet. Bereg god tid, ha tålmodighet og hold øye med vannverdiene...det er nøkkelen.

2. Nitrat forbrukes av planter, hvis du har noen. Ellers er det en god rutine å holde øye med nitratmengden, den bør ikke overstige 20ppm når karet er i normal drift. Forbrukes for lite nitrat, hoper det seg opp, og delvannbytte er eneste løsningen. Når karet er ferdig innkjørt, gjør man et større vannbytte dersom nitraten er høy.

3. Fiskene tåler nitrat innenfor rimelighetens grenser, se 2. De er derimot meget ømfintlige for Ammoniakk og nitritt.

4. Meningene er delte om dette. Du kan ha planter i karet, de har ikke noe imot NH3 og NO2. De vil forbruke noe av salmiakken du tilfører, hvis du setter inn noen hurtigvoksende planter.

5. Tror ikke planter i karet vil forlenge innkjøringen vesentlig, dersom du passer på å holde amoniakk-konsentrasjonen oppe hver dag. Planter i karet vil hjelpe mot en større opphopning av nitrat. Se ellers over.
Inaktiv bruker
Hjertelig takk for svar!

Et lite spm. hehe: Hvor lenge etter man har tilført salmiakk, bør man man måle verdiene (hvor lang tid det tar før det fordelt rundt i vannet).
Hvis du gadd å lese artikkelen jeg linket til ovenfor, så står det de fleste svarene dine der
Som sagt, la det blandes et kvarters tid, det skulle holde.
Etter et kjapt regnestykke her, tror jeg to dråper salmiakk skulle rekke til å få ~5ppm hvis salmiakken er 9%. Du får teste.
Inaktiv bruker
Har lest artikkelen, men det var en del som var uklart. Hvertfall som nybegynner
Skjønte at du hadde lest deg opp, ja. Ikke alltid en artikkel gir fulle svar på alle spørsmål en måtte ha.
Bettalove
Har lest artikkelen, men det var en del som var uklart. Hvertfall som nybegynner ;)

Det sto f.eks. svaret på siste spørsmålet ditt der, ikke uklart i det hele tatt, jeg scrollet nedover og skumleste og fant på under et minutt svaret. Artikkelforfatteren ventet en halvtime før han målte, stod det.

mona o
Artikkelforfatteren ventet en halvtime før han målte, stod det.

Men han hadde 530 liters akvarium, da.
Skjønner ikke hva man skal med ett forum jeg så lenge alt kan finnes på nett.

Er virkelig forumet fullt ??


Nei Forumet er ikke fullt.


Synes det er helt ok at TS spørr jeg.
Alle har vel opplevd at en del av gleden er å faktisk "Prate"(skrive) om det man holder på med.
Man får ikke noen dialog om man ikke starter en samtale.

At man får (om ikke ufine svar) grinete svar er jo beklagelig.
At ting faller naturlig og ubesværet for noen når de leser en artikkel, er ofte på grunn av underlaget man har tillegnet seg gjennom årene.

En som ikke nødvendigvis har dette underlaget har vel også vanskeligere for å plukke ut akkurat riktige delen av artiklen.

Om det er slik at holdningen "erru dom eiller" skal råde, vurderer jeg faktisk om det er ett blivende sted.


Veldig enig med deg, Rolf. TS hadde tydeligvis studert temaet, og stillte klare og konsise spørsmål på en fin måte. Da er det absolutt verdt å gå den ekstra milen for å hjelpe, og mye bedre at TS spør NÅ, enn disse "fiskene mine dør !"-trådene. Syns TS har gjordt alt riktig, jeg.
Men det må også være lov å påpeke at dette finnes i en annen tråd/artikkel.
Hvilke ord man bruker for å si dette er en annen sak. Det finnes jo forskjellige måter å få sagt ting på
Jo da så klart skal man peke til andre tråder.
Det er jo en selvfølge, samtidig som det er fin måte å bli kjent med materialet her inne på.


Det viktigste er faktisk at de som spør får hjelp på en måte som virkelig hjelper.




God regel: Det finns ingen dumme spørsmål, kun dumme svar. Dette blir læreguttene våre minnet på med gjevne mellom rom.

Lurte selv på akkurat de samme tingene selv for ett års tid siden, selv om jeg hadde lest artiklene flere ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap