Oppussing av 120 liter: ancistrus, tips!

Har planer om å bygge om 120 litern og tilpasse den til ancistrus flokken jeg har. jeg lurer på om dere kan bidra med tips til innkjøp og steder jeg kan handle dette?
for øyeblikket er det et utvendig tetratec EX600 som jeg bruker til filtrering.
selv vurderer jeg å kjøpe en sirkulasjons pumpe, finkornet sand som substrat, bakgrunnsmodul av wromak og kanskje varmekabler...

men jeg vil gjerne høre fra dere først, ettersom jeg ikke er så kjent med de forskjellige merkene og det utallige utvalget man har.

på forhånd takk for alle svar jeg får
Den pumpen bruker jeg til 54 literen min.
Skal det være et reinbarket mallekar, ville jeg hatt mye bedre filtrering, samt mer strøm enn den klarer å generere.

Ørjan A
Har planer om å bygge om 120 litern og tilpasse den til ancistrus flokken jeg har. jeg lurer på om dere kan bidra med tips til innkjøp og steder jeg kan handle dette? for øyeblikket er det et utvendig tetratec EX600 som jeg bruker til filtrering.

Jeg ser at du bruker en filterpumpe som er akkurat på hengende håret nok for en 120 liter, iflg produsenten selv. Vi som driver med akvariumhobbyen, pleier å si at produsentene alltid overdriver en del det literantallet de tror filteret passer til, så helst bør man trekke fra en del liter. Kanskje nesten halvere det, til og med.
Maller er kjent for å forsøple mye og skite ned hele akvariet. De liker også god sirkulasjon. Jeg tror egentlig ikke en EX600 er nok til en 120 liter full av Ancistrus L-maller. Du bør kanskje se deg om etter en ny filterpumpe, evt en til i tillegg.

Jeg ville anbefalt deg Eheim 2224 til 120 literen din. Det filteret skal passe til akvarier opptil 250 liter, og din 120 liter er dermed dekket bra.

takk for tips ang pumper

det filteret jeg har (ex600), blir nok byttet ut da hvis jeg skal gjøre det om til et ancistrus kar + at en sirkulasjonspumpe kan komme godt med.

men er det andre ting?

ser noen lager egne bakgrunner med isopor plater de kjøper og diller med selv.
er det noe som er "lett" å få tak i?

akvarie silikon har jeg hvertfall (det river godt i nesa hvertfall etter man har nylig brukt det) :P
Bygge filter i bakgrunn
fant det ut selv (ang bakgrunner), men hvordan man bygger inn filter og sirkulasjonspumpe inn i hele sulamitten skulle jeg gjerne ha visst... tips?
en ting til jeg lurer på. karet er av typen ferplast dubai 80.
på toppen av karet (ikke armaturet), er det en slags stolpe som gjør det vanskelig å teste bakgrunnen jeg har kuttet til. noen som har peil på hvordan man fjerner den stolpen?
kan du ta bilde av "stolpen"?
Det kan være at den skal være støtte/avlastning, og da bør den bli sittende.
her selger de bakgrunn med filtermateriale. Kanskje noe som passer.
Det et nok dette tverrstaget han tenker på
gjorde det så enkelt som at jeg maila ferplast om hvorfor det var så jæ#/¤( vanskelig å fjerne støttestolpen for så å sette den sammen igjen.
Viser seg at det ikke går og hvis jeg prøvde for hardt kunne jeg sprekke glasset...

så nå lurer jeg på om jeg må legge bakgrunns planene mine på is, mm det er mulig å dele isoporen for så å lime dem sammen igjen i karet... hmm...

skal testes ut
har begynt å bygge enkel isopor bakgrunn selv. gjenstår å varmebehandle og bestemme meg for hvordan bakgrunnen skal se ut. om jeg skal "male" på litt epoxy og farger, eller om jeg rettogslett skal bare lime på sand bokstavelig talt.

hva synes dere på forumet?

125 litern skal brukes til vanlig ancistrus sp. så jeg vurderer på om jeg skal bare lime på "torv" på veggene.

det hadde vært gøy med oppdrett på de, så hva tror dere er best?
Må man ikke uansett forsegle bagrunnen med epoxy eller lignende, eller gjelder det bare dersom man maler på den? Har iallefall fått med meg at dette er dyrt og kan være vanskelig å få tak i, og så må det vannes grundig ut før man setter den i bruk i karet.
tror det skal være nok å varmebehandle isoporen, slik som disse har gjort:

epoxy er nok både vanskelig å dyrt å få tak i. men om det er nødvendig vet jeg ikke, er nok sikkert en fordel hvis man bruker casco husfix, så det ikke blander seg ut i vannet, men nå har jo enkelte varianter av epoxy noe stoffer som skiller seg ut i vann som ikke er bra heller.

konklusjonene min foreløpig (mm en med peil svarer på tråden), er at man bruker epoxy hvis man skal ha husfix på bakgrunnen, og for at malingen ikke skal flasse av.
men ikke at det er nødvendig hvis man skal lime på sand og grus bare.
hvis noen sliter med linken så er det dette eksemplet jeg mente:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1686
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap