Am top har høy slurelyd

Hei
Jeg har sett i flere innlegg at AM Top eksternpumper bråker, men min har vært eksemplarisk inntil i kveld. Nå høres det ut som om 'propellen' i pumpa slurer og det veldig høyt.

Jeg åpnet pumpa og så, men var ikke i stand til å plukke fra hverandre lokket hvor denne sitter, og jeg fikk da heller ikke renset noe.

Når det snakkes om at disse bråker, er det da en slik slure-lyd eller vanlig during?

Er det noen som vet om det går an å demontere lokket for rens? (vet at det ikke alltid er så enkelt å plukke fra hverandre ting selv om det skal gå an... )

Noen som kan hjelpe?
Rens
Går selvfølgelig ann og åpne lokket for rens, men det kommer ikke uten risiko, og tap av garanti. Regner med du har tatt ut og renset rotoren osv. Om pumpen lager en slure lyd har du nok et problem med at noe ikke går rundt som det skal. Om den bare durer mer enn vanlig begynner den sikkert og bli sliten. AM Top pumper er ikke kjent for så god levetid. Så om du har garanti på den, ville jeg byttet den fortest mulig. Om pumpen ryker, annbefaler jeg Eheim filtere, god garanti og alle deler kan skaffes.
Jeg har en Amtop 3038. Se om det kan hjelpe å bikke litt på filteret litt når du starter det. Men av og til må du rense impeller etc. med f.eks. med tannbørste. Etter rens er det mye lettere å få filteret igang. Har du gjort det?
Nei, jeg får ikke åpnet lokket så jeg får tak i rotoren og ikke har jeg noen bruksanvisning som forteller hva som skal tas av for å komme til (og garantien har selvfølgelig gått ut - som vanlig når noe går galt )
Det er rimelig mye grums der så jeg håper og tror at dette vil ordne seg hvis jeg kommer til og får renset
Slenger meg på tråden Har samme AmTop som deg, og har også lurt på hva man skal gjøre hvis det skjer noe... Etter hva jeg kan se går det ikke ann å åpne toppen :/ Håper det kommer noen gode forslag.
Det er samme pumpe som jeg har (skriveleif i posten min over...). Det er mulig jeg misforstår, men får du ikke ut impelleren? Det er bare å ta av hele lokket, løsne det lange plastrøret som sitter i lokket og går gjennom filter kurvene. Så vipper du av plastringen som dette røret var festet i med en negl (evt. en liten skrutrekker) og da kan du dra ut impelleren og rense den.
Omtrent som dette...Bildet er fra en Eheim pumpe, men Amtop'en er nesten identisk.
Jeg skal ta bilde i kveld, kjempefint hvis du kan se på det..... trenger litt nærmere forklaring merker jeg
Dette er bilder fra min Amtop 3338...

Ser også denne har keramisk aksling til impelleren, og da har den nok samme mulighet som eheim sin til å knekke. Har sett dette før på eheim pumper, og da går impelleren og skraper mot huset fordi den ikke sentreres i hullet. Akslingen er sprø, og impelleren ganske tung pga. magneten, så det skjer nok dersom pumpa eller bare toppen får et kraftig slag. Dette kan som regel høres, så derfor en mulighet for at det er problemet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap