Blå acara m/egg..

nå har de lagt egg for tredje gang på under 2 mnd, men yngelen lever ikke opp
noe må jeg jo gjøre riktig, tenker jeg, siden de trives og legger egg.. men hva skjer egentlig med yngelen?

hva bør de spise etter de kommer "ut" av eggene egentlig?

sammen med dem går to sky glassmaller og 4 småå ancistrus.. bør jeg fjerne de?
Blå Acara legger alltid egg, så det er ingen fare for at de vil holde opp med det første.
Kan du beskrive litt mer om hva du har gjort tidligere for å få dem til å leve opp? Forventer du at yngelen skal spise flakfôr og voksenfôr?

Anbefaler at du skaffer deg spesialfôr for yngel. Avskallede artemiaegg er en fin start, om man ikke vil drive med levendefôr. Levendefôr er selvsagt det aller beste for yngel, og mange yngel vil ikke ha noe annet, men Acaraene er såpass hardføre at jeg tror nok de ynglene vil godta avskallede artemiaegg.

Jeg vet ikke om jeg hadde stolt hundre prosent på de øvrige fiskene i karet da, når det kommer til yngelen. Ancistrus er rå på å røve egg om natten. De tar også sovende ciklideyngel om natten, siden yngelen da legges til å hvile i bunnlaget. Der er det lett for mallen og forsyne seg fra.
Glassmaller kjenner jeg ikke til noe særlig, men ligner de på alle andre fisker, så sier de aldri neitakk til litt ferske yngel som snacks.
Takk for svar :)
nei jeg forventer ikke at yngelen skal spise flakfor/voksenfor.. :P
jeg har egentlig prøvd å gjøre minst mulig, og la de være i fred egentlig.. har vurdert og fjerne glassmallene og ancistrusene nå da, siden vi har en tom 115 liter stående, bare for å se om yngelen evt lever lenger da.. funker det med microorm til de? eller MÅ de ha artemia(egg)?
Det funker nok med microorm også.Absolutt. Jeg foreslo det bare ikke, fordi det som regel blir "EEEWWW" kommentarer av noe så ekkelt, spesielt hos nybegynnere Men om du har det, er det toppen. Da bruker du det. Evt i kombinasjon med avskallede artemiaegg kan kanskje være en fin plan, så får de litt variasjon?

Men å sette opp et tomt kar krever litt planlegging før det er klart til å ta i mot et kull yngel. Det må jo ha et innkjørt filter på lik linje med filteret i hovedakvariet, ellers dør yngelen fort ut av nitrittforgiftning. Det er det mange som ikke tenker på, når de i hui og hast flytter over egg eller yngel til et kar som har stått tomt...!
Tipset mitt er derfor å sette filteret du planlegger å bruke i yngelkaret i drift nå, i hovedakvariet ditt. Der kan det stå og gå i en måneds tid. Da er det klart til å brukes i yngelkaret, og du kan sette i gang driften av det nye karet.

..
mona o
Det funker nok med microorm også.Absolutt. Jeg foreslo det bare ikke, fordi det som regel blir "EEEWWW" kommentarer av noe så ekkelt, spesielt hos nybegynnere ;-) Men å sette opp et tomt kar krever litt planlegging før det er klart til å ta i mot et kull yngel. Det må jo ha et innkjørt filter på lik linje med filteret i hovedakvariet, ellers dør yngelen fort ut av nitrittforgiftning. Det er det mange som ikke tenker på, når de i hui og hast flytter over egg eller yngel til et kar som har stått tomt...! :) Tipset mitt er derfor å sette filteret du planlegger å bruke i yngelkaret i drift nå, i hovedakvariet ditt. Der kan det stå og gå i en måneds tid. Da er det klart til å brukes i yngelkaret, og du kan sette i gang driften av det nye karet.


jeg vil kanskje ikke kalle meg nybegynner, da jeg har hatt akvarium og fisk i snart 7 år, er vel bare ikke av de mest iherdige :P men dog, har ikke fokusert så mye på oppdrett og yngel før nå, så vet ikke så mye om akkurat den biten..
og så mente jeg ikke at den "tomme" 115 litern va tom, i den forstand, det er innkjørt med vann og planter og snegler, men det er tomt for fisk oppi det jeg er vel vitende om hva som skal til for å ha fisk i et nytt/tomt kar, også mente jeg at jeg skulle flytte de andre fiskene til det karet, ikke yngel (og foreldre)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap