Fisken holder på å dø? hjelp vær så snill!

Hei!

Jeg postet et innlegg for en ukestid siden om en slørhale som har begynt å sove veldig rart..

Nå har den blitt enda slappere, og ligger bare helt stille på bunnen.. Jeg har tatt den opp og holdt den i hendene ( de er veldig tamme), og da blir han bare helt rolig, og så svømmer han bare ned å legger seg på bunnen igjen. Har prøvd å ta han opp flere ganger og han svømmer bare rett ned til bunnen igjen og legger seg.

Når jeg tok han over overflaten var han helt rolig, sprellet ikke eller noenting, skulle jo tro han ble stressa når han ikke fikk oksygen... (Dette er ikke noe jeg pleier å gjøre, men jeg skulle se hvor daff den egentlig var)

Er det noe jeg kan gjøre for den, noe middel eller noe slikt? Eller er det bare å vente til den dør?
Det er dessverre umulig å si hva som kan feile den stakkars slørhalen din, så noe tips om behandling finnes ikke. Det blir bare skudd i blinde, og det virker uansett som hva det nå enn er, har gått for langt når fisken har ligget nede for telling i en uke alt. Så jeg må si det virker ikke som noe håp om bedring. Ikke la den lide mer, avliv den heller fort og skånsomt. Orker du ikke bruke kniven på den selv, så kanskje noen i familien orker å gjøre det for deg? Det mest skånsomme er å kappe hodet av den med et velrettet hogg med knivbladet.

Det er ingen vits og heller ikke noe dyrevennlig å la fisken ligge der og lide lenger.
Takk for svar.

Huff, får nesten gjøre det.. Det merkelige er at plutselig så er han noenlunde ok og svømmer og spiser, og så plutselig er han dårlig igjen.

Det er ikke noe medisin jeg kan prøve å putte i vannet? Han er 2 år gammel og jeg hadde håpet den ville bli 20-30år gammel, skulle lage dam til de osv ute, så det var litt trist.

Får ta å avlive den i kveld... :/
Det er helt umulig å si hva som feiler fisken din, det kan være noen parasitter, dårlig vannkvalitet, bakterier osv..
Det er ikke lett å anbefale noen kur uten å vite mer. Det innebærer litt jobb å finne ut. Feks skrapeprøver og mikroskop. Dette er noe vi ofte gjør i koi/hagedam hobbyen.

Hvis du skulle prøve noe uten å få fisken undersøkt nærmere, og du ikke har andre typer fisk sammen med gullfiskene så ville en kur med salt kanskje være å annbefale.
OBS: Dette er bare hvis du ikke har andre typer fisk, reker, snegler..
Først ta et skikkelig vannbytte, feks 50%. Du kan gi dem 0,3% salt og øke temperaturen til feks 28 grader. Da må du også lufte med luftestein.
Dag 2 kan du øke til 0,6% og holde tempen.
Denne saltmengden kan du ha feks i 5-7 dager og så sakte tynne det ut. Skift feks 10% vann hver dag i en uke. Deretter kan du skifte som vanlig.

Noen vil sikkert synes dette er en tøff kur, men gullfisk tåler fint dette, og hvis de er så svake at de ikke tåler denne kuren tror jeg de vill dø uansett.
Jeg har brukt opp til 1% på både koi og gullfisk uten at dette ser ut til å plage dem noe.
Hei, jeg har noen to algespisere.. Kan jeg fortsatt ta saltkuren da?
Hvordan beregner jeg 0,3% salt?

Du ser algespiseren på dette bildet.
Disse tåler lite en effektiv saltkur.
vet ikke hva slags rutiner du har på vannbytte,men har du ikke gjort det,bør du bytte ut 1/3del i allefall, kan være et tegn på mye ammonium
Hvis du ikke kan SE noe spesielt på fisken (flekker, sår, belegg o.l.) så er det en viss sjanse for at det er noe galt med vannet. Har du målt vannverdier, som pH, NH3, NO2 og NO3 ?
Har faktisk aldri noensinne målt vannet, men har alltid vært flink til å bytte ca 40% hver uke.

Har byttet vann igjen nå.. Om det er forgiftning, vil det ta tid før fisken blir pigg igjen da, eller blir den aldri som før?
Den andre sløehalen har det helt fint, virker som han prøver å få liv i den syke.
Ta med deg en vannprøve til en dyrebutikk i allefall. og be de om å ikke minst måle nitritt.

Såpass burdte vel la seg gjøre.
En gang i uka holder på langt nær om du har fått nitritt i vannet.
Du burdte skifte vann egentlig morgen og kveld i en periode. om det ikke er forseint og har gått for langt.

evt om du har ett kar til eller en eller annen beholder som fisken kunne fått gått i enn så lenge med daglige vannbytter der også.


Men synes vel kanskje at det har gått så lenge at den har lidd nok.


Med forbehold om at Nitritt/amoniakk verdiene har økt hos deg



Det kan vere flere grunner til at slørhaler "sover" mye.
Som nevnt kan det vere dårlig vann. mye avfallsstoffer.
Det kan vere for lite plass. Hvor stort akvarium har du?
Har du planter? Hva med lys og luft? oksygen?
Ensformig fiskefôr?

Synes det blir dumt å foreslå avliving uten å vite annet en at fisken sover mye. Det er ikke uvanlig at slørhaler sover..
Nå var jeg innom dyrebutikken og kjøpte salt til de, fikk beskjed om å ta halvdose siden jeg hadde algespisere sammen med slørhalen.

Det hjalp veldig i noen minutter, og det virker som den andre slørhalen ble skikkelig glad for at den ble pigg igjen, virker som de faktisk har følelser som oss mennesker.. Men den ligger daff igjen nå, så får håpe det hjelper etterhvert.

De hadde dessverre ikke nitritt test, men jeg skal ta å bytte vannet 2 ganger daglig fremover nå.

Jeg kjøpte også en slam suger, men jeg får den ikke til å suge opp noe sand? Prøvde i typp 30min, hvordan får man den til å suge det opp? Så jo veldig enkelt ut på tegningen..
for det første så trenger du litt fall for at den skal klare å "vaske sanden" du trenger nok fort en meter høydeforskjell fra innsuget til utløpet.
Står karet på ett normalt høyt akv. bord så er det akkurat at du klarer dette tenker jeg.

Du må også holde innsuget(slamsugern) litt ned mot sanden etter at du har begynt å løfte den for at strømmen skal bli sterk nok. løfter du den så har den større område å ta inn vann på som gjør at suget blir slappere.

Når du bytter vannet, tar du bare ut med litersmål og øser ut, eller bruker du hevert å slamsuger litt på bunnen også?

EDIT: så du hadde kjøpt slamsuger, så se bort i fra innlegget mitt
Er kanskje derfor det ikke går da, bordet er bare 30cm høyt.. Hva gjør jeg da? :/

TanganyikaWilma: Har ikke brukt slamsuger før nei, har pleid å bytte sanden engang i halvåret istedenfor.. Trodde man måtte ha masse dyrt utstyr for å gjøre det.

Nå ligger han oppned og puster fort oppå en plant, så hvis han ikke er bedre i morgen så får jeg bare avlive han. :/
Har ikke mulighet til å flytte karet da? opp på et bord, kjøkkenbenk, pult etc?? mange liter er det på? Jeg vet ikke helt jeg, men fisken din virker i såpass dårlig form, at jeg tror jeg ville ha puttet all fisk i en pose og så tømt ut alt vann og vasket grusen godt og gjort rent alt.. Evnt tatt vare på en bøtte med vann, og selfølgelig ikke vasket filter, sånn at du får de gode bakteriene tilbake i karet ditt.. Jeg tenker at det sitter mye nitritt og forurensing i bunnlaget av akvariet ditt, og at dette bør UT. Og dessuten må du jo få flytta karet ditt, for å greie å slamsuge i fremtiden...
har du ett kar- en ikeakasse som er tett eller noe i huset??
Lag deg ett ekstremt primitivt sjukehus som du kan ha til du får ordning på dette med fisken og ordnet vannbytte og det. bytt vann i sjukehuset også.
Har tatt å fjernet akvariumet og satt det på kjøkkenbenken... Får det ikke noe høyere enn det, men det er fortsatt ikke noe sug på den..

Ser dere noe feil her?

Du må suge på slangen! Sug til du ser vannet kommer, og så putter su slangen i bøtta.. Da renner vannet ned og du kan begynne å "støvsuge" i bunnen
Hææ, da får jeg jo vannet i munnen.. Måtte suge hele tiden for at den skulle komme vann selv om jeg tok den i bøtten.
Mulig jeg bare er dum!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap