Corydoras i 160l, og spørsmål om hmf-filter.

Hei.

Da er ett nytt akvarium i gang, 160 liter denne gang. (Jippi!!)
Fra før har jeg en 112l, med litt forskjellige fisk, deriblant corydoras. Jeg har falt pladask for denne nydelige arten, og har bestemt at 160-liter'n skal kun inneholde corydoras.
MEN, jeg trenger litt hjelp til antallet. Jeg ønsker ikke at de skal få det for trangt heller. Og siden jeg innser at det ikke er plass til fler karr ( nå forsvant skrivebordet og en hylle for å gi plass ) så ønsker jeg så mange forskjellige typer som mulig. Jeg har sett på mange arter, og så langt er det 9 typer jeg liker. ( Jeg har ikke tenkt å ha 9 typer!) Alle er små, av typen 5-5,5cm. En av de blir 6cm. Grunnen til at jeg spør før jeg begynner å sette inn fisk, er at jeg vil bestemme meg på forhånd. Jeg kommer da heller til å bruke tid på å finne de rette coryene.

Ideelt sett, så ønsker jeg meg 3 forskjellige typer, 10 stk av hver. Eller 4 typer, og 6 av hver. Men jeg er redd dette blir for mye. Noen som har tanker og erfaringer de kan dele...?

I denne 160-liter'n er det satt opp et HMF-filter. Pr i dag har jeg en Maxijet powerhead som gir 490l i timen. Er dette for lite...? Jeg tenker at innsugningskapasiteten blir litt liten, mtp at foret jeg gir mine usynlige fisker ligger å støver i flere dager. Noen som evnt kan anbefale en annen powerhead om den jeg har gir for lite?

Er takknemlig for alt av tips og tilbakemeldinger. =)
Når man skal velge flere Corydoras-arter i et og samme kar, er det litt viktig å forsøke og velge arter som er mest mulig ulike hverandre med hensyn til mønster og farger. Dette fordi det er en liten, men reell, risiko for kryssninger. Faren for at hybrider skal oppstå øker jo færre eksemplarer man har pr art. Så store grupper er best. Heller få arter og større grupper av hver.

Har du noen spesielle arter på ønskelisten? Har du sjekket hva de liker av vannverdier? Tenker da spesielt på temperaturen, for der kan det variere en del mellom artene. Corydoras panda for eksempel, trives i noe kjøligere vann (22-25 maks), i forhold til Corydoras adolfoi som liker det litt på den varmere siden av 25 (26-28 ca). Vannverdiene ellers, med hensyn til ph, gh og kh, er stort sett greie. De liker surt, bløtt vann, alle sammen, selv om noen tåler å få litt forhøyet gh så er det ikke ideelt.

Man bør kanskje også ta litt hensyn til de ulike Corydorasenes atferd og væremåte. Noen er mer frempå enn andre, noen er svært sky og forsiktige av seg, og kan da lett bli utkonkurrert i matfatet av mere brautende og frempå "kolleger". F.eks. hadde jeg Corydoras reynoldsi i et artskar, og de var så forsiktige, sky og småspiste at jeg er overbevist om at min gruppe hadde sultet ihjel om de bodde sammen med flere andre arter. De hadde rett og slett ikke rukket å spise noe før det var tomt, fordi andre kom før dem i matfatet.

Det finnes utrolig mange flotte Corydoras å velge mellom

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg altså valgt færre arter, men heller flere av hver art, fremfor bare 6 stk og flere arter. Du kan sikkert ha 40 Corydoras i den 160 literen, uten problemer, siden du skriver du kun har sett deg ut de vanlige, små artene og at det skal kun være Corydoras der (ikke andre fisk). Følg bare med på nitratverdiene ukentlig, og skift vann om den stiger over 15-20. Hvis nitrat-verdien holder seg normal med ikke mer enn et ukentlig vannbytte, ville jeg antatt at du ikke har for mange fisk og fôrer ikke for mye heller.
Hei Mona.

Og tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. =)
Har lest litt frem og tilbake om div temaer ang cory på forum, og du har jo kunnskap om det meste. Så derfor har jeg bestemt meg for å lese akvarietrådene dine. Begynte med del en, og så langt er jeg på innlegg 3821. PUH! Så takk for all kunnskap du deler der. =)

Så over til mine spørsmål.
Ja, jeg har tenkt at artene skal være mest mulig ulike. En del pga kryssninger som du sier, men og fordi det blir mer variasjon i coryene. Det er hovedgrunnen til at jeg ønsker meg fler arter i karret.

Jeg har sjekket vannverdier til den store gullmedalje her, og har et virvar av bokmerker, bilder, lenker osv her. Noen av de jeg har tenkt på er:
Condiscipulus eller oiapoquensis ( disse er jo ganske like...)
Brugessi eller duplicares.
schwartzi
venezuelanus
hastatus eller pygmeus
Kanei

Så langt har jeg kommet mtp cory-typer. Om du har noen meninger/erfaringer om personlighet, så del dem gjerne. Alle disse kan, så vidt jeg har funnet ut, ha en temperatur på 22-24 grader, og ph 6,5. I krana her er det pr i dag ph 7 og gh 3, så det skal ikke store endringene til før det passer.
Fra før har jeg panda og trillier. (I et annet karr ) Det er de samme verdiene som de skal ha.

Ut ifra det du sier her, så kan jeg altså godt velge ut 3 typer, og ha 10 av hver. Siden du sier 40, så vil jeg da ha litt plass til evnt yngel, eller en art jeg finner som jeg ikke klarer å motstå.
Bare nevner at C. burgessi er ganske vanskelig å få tak i av og til. C. duplicareus er nok lettere tilgjengelig. Ellers er det to flott fisker begge to, så det er vanskelig å velge :p Men utifra tilgjengelighet, ville jeg kanskje valgt den sistnevnte. Men da bør du kanskje skru opp temperaturen litt fra 24°C, kanskje mer 25-26°C...? De er litt mer varmekjære, er mitt inntrykk.

Ønsker du yngel eller vil forsøke oppdrett på artene du skaffer, så kan jeg også nevne at C. schwartzi "nesten aldri" yngler i fangenskap - merkelig nok, for den er veldig vanlig i handelen. Men det er tydelig at den trenger litt andre triggere enn vanlige Corydoras. Det HAR skjedd at akvarister har fått den til, så det er ikke helt uhørt, men det er altså veldig sjelden.
Da blir det muligens ikke duplicares, for de andre jeg har sett meg ut, trives ikke i så høy temperatur ser det ut til. Hva med adolfoi? Den er jo og lik, og veldig fin den og.

De har mange spennende arter av corydoras på Akvariekjeller'n, og mulighet til å skaffe det meste, så derfor kan jeg lete litt utenfor det som er mest vanlig.

Ja, har fått med meg at schwartzi sjelden yngler i akvarium. Om jeg skal ha yngel er ikke topp prioritering. Ennå. Men vet du om en enklere cory, som likner litt på schwartzi?

Er det noen som har noen innspill ang powerhead i 160 l....?
Har ikke den største erfaringen med hmf filter, har lyst til å sette opp noe sånn selv, men syns snaue 500 liter i timen kanskje er litt lite.

Ettersom jeg har skjønt er det coryer du skal ha, og de kan jo fint ha mer strøm.

Hva med noe sånt?



Der har man jo også muligheter til å justere mengden, dersom det skulle bli for mye.
500 l/t er mer enn nok til et Corydoras kar. Disse skal jo egentlig ikke ha så veldig mye sirkulasjon - selv om mange tror det. Eheim Compact sine er et godt kjøp om du skal kjøpe ny PowerHead, de er også justerbar og driftsikre. Da kan du kjøre full guffe en liten periode etter vannbytte og trigge dem litt før du stiller ned på normalen.

Skal selv rigge til en ny Corydoras reol med 90cm lange kar og der kommer jeg til å bruke Eheim Compact 600 PowerHead, men ca 50% styrke på utblåset, max..
Ja, der kan man se. Jeg var ganske sikker på at cory gjerne kunne ha litt strøm.
Hei Jonas.
Ja, jeg har tenkt på den der. Jeg har faktisk en sånn. Men når den står montert på glasset, så durer den veldig. Og den er såpass stor at varmekolben ikke får plass lenger.

En annen ting, er at den bruker 16/22-slange, og alt av koblinger, slanger og utstyr jeg har, blir da for lite...

Men kanskje jeg burde bite det i meg, og gi den en ny sjanse da...
Takk for svar, Lars.

Har du erfaring med slike hmf-filter fra før...?
Jeg er litt usikker på hvor høyt oppe de skal stå for å få best mulig rensing av partikler og grums i vannet. Har lest det jeg finner om slike filter, men føler meg ikke klokere mtp størrelse på powerhead, plassering osv. Grovheten på matta jeg har, er jeg og litt usikker på. Den fikk jeg av ei som hadde slike hjørnefiltre i apistogramma-karr.
Jeg lot powerheaden henge i "lufta" på innsiden av HMF matten, omtrent midt på. Altså ikke på bunnen. Den hang etter slangen (som jo er ganske stiv). Jeg tenkte også som deg, er øverste eller nederst best? Så da valgte jeg midt på

PS! Ser du spurte om C. adolfoi kunne passe i karet ditt. Har ikke fått med meg hvilken temp. du har tenkt å ha der, men iflg. Corydorasworld passer Adolfoi i temperaturer mellom 24 til 30°C. Jeg eksperimenterte meg frem til 26°C, min gruppe så ut til å trives best i den temperaturen og var mest aktive og fremme da. Ble det for kaldt, trakk de seg under trerøttene og klumpet seg sammen som om de frøys Det samme gjorde Corydoras cf Burgessi (C121), der kunne jeg alltid lett se på dem om noe var feil med temperaturen i karet deres (om jeg hadde glemt å plugge inn varmekolben igjen f.eks.)
Det var faktisk en veldig god løsning, Mona!
Det skal jeg prøve med Eheimen. Takk for tipset.

Om jeg ikke har misforstått helt her, så var det så at du hadde hmf-filter, men etterhvert fjernet dem. Kan jeg spørre hva du ikke likte ved dem...?
Grunnen til at jeg valgt hmf-filter, var at jeg ikke har plass til et utvendig. Og innvendig filter i en 160l var så kraftige at sanden blåste over på andre siden.
Da må jeg muligens droppe de også. Jeg har sett for meg mellom 23 til max 25 grader. Alle artene jeg har sett på, passer innenfor der. Men som feks adolfoi så blir det på grensen. Og om de ikke liker det, så får jeg evnt velge noe annet.

Som sagt, så vil jeg gjerne ha mange forskjellige typer corydoras i karret, og selvfølgelig helst de jeg syntes er penest. Men ikke for enhver pris. Jeg vil at de skal trives, både mtp plass, temperatur og verdier. Fisk som visner bort, er ikke fint, verken for meg eller dem.

Jeg har tatt utgangspunkt i Corydoras oiapoquensis. Jeg syntes dette er en veldig fin cory. Den likner på panda, som er en av mine yndlinger, bare at oiapoquensis har finere hale. Pandaene er i et annet karr, så de kan ikke krysses.
Jeg likte HMF filterne veldig godt jeg, og jeg liker dem fremdeles. Hadde det bare ikke vært for at det ga så ekstreme mengder med alger og gikk ut over planteveksten (plantene visnet) så hadde jeg nok hatt HMF fremdeles.
Dette var min erfaring bare, og jeg vet ikke hvorfor det ble sånn akkurat hos meg. Det kan ha vært i kombinasjon med det kranvannet vi har akkurat her? Det var iallefall så enorme mengder med grønne, slimete trådalger i HMF karene at jeg til slutt ga opp hele HMF greia. En uke etter at jeg fjernet HMF matten og hadde erstattet med et kickstartet Eheim tønnefilter, så var karene algefrie igjen.... forstå det den som kan!

Noen akvarister lykkes veldig godt med HMF, andre gjør det altså ikke. På meg virket det som om HMF filtreringen var så ekstremt god at ikke bare urenheter ble filtrert vekk, men også alle spor av næring til plantene. Store sverdplanter, som jeg har fått til veldig bra i alle år, sto bare og visnet med brune bladkanter i HMF filtrerte kar...!
HMF utarmet vannet helt, så balansen ble skjev og trådalgene fikk overtaket.

I karene med HMF filter hadde 7 av 8 stooooore mengder med sleipe, grønne trådalger. I karene med Eheim tønnefiltere; ingen.

Men ikke la deg avskrekke av dette! Mange akvariser får til HMF helt fint! Det var bare jeg som ikke greide det.
Det skal gå an å få til dette, hvis man f.eks. gjødsler vannet (noe jeg ikke gjorde fordi da ble trådalgene enda verre)og kanskje tilsetter mineraler i tillegg om man har reker. Jeg mistet alle rekene mine i alle HMF karene. De bare forduftet over tid, borte ble de. Ingen problemer med det i kar med vanlige filtere.

I tillegg til å passe på og tilsette mineraler og plantenæring i vannet, bør man dekke til med svart plast over bakrommet av HMF svampen, så det ikke kommer lys til bak den der pumpen står. Vet ikke hvorfor, men dette skal hjelpe på algeveksten.

Lykke til.
Plantene har fått en sånn gjødselkule under rota hver. Ble anbefalt det, siden et hmf-filter kan trekke ut mye av næringa i vannet. Så får vi se om det hjelper.

Og ang alger, så har jeg et UV-filter som jeg har i 112 litern. Denne hjalp veldig når vannet der ble helt grønt.

Men jeg får bare prøve. Det er uansett ikke plass til noe utvendig filter her, så satser på at jeg får det til. Skal dekke til den biten på kortsiden og.
Jeg hadde også gjødningstabletter i bunnlaget, men det hjalp ikke på plantene, av en eller annen merkelig grunn.
Men som du sier, du må bare kjøre på og prøve Du vet jo ikke hvordan det vil gå før du har prøvd HMF er jo et veldig praktisk og godt filter, tar ikke opp masse gulvplass som Eheim tønnefiltere gjør og man slipper slanger osv. hengende fra karet.
Det er nok som Mona skriver, ulike erfaringer med hmf. Jeg har slike i 8 kar og har overhodet ikke algeproblemer i karet. Det blir derimot litt algevekst øverst i kammeret bak filtermatten. Lett å plukke vekk fra tid til annen. For ordens skyld skal jeg legge til at jeg også har mye flyteplanter i disse karene og at den biologiske belastningen er lav.

Sigmund - ex 530
Jeg har slike i 8 kar og har overhodet ikke algeproblemer i karet.
Eg har faktisk 8 kar med HMF eg også, og det er ikke alger å se her heller.

Her er en artikkel med diskusjonstråd angående HMF.


Melder meg inn i den "algefrie klubben" jeg også. Har HMF filter i over 100 kar, noen har HMF + utvendig filter i tillegg. Kan ikke si at jeg sliter med alger i noen av disse karene. I de karene med ordinære filter og litt belastning ble det fort alger. I Chaetostoma karet ønsker jeg alger men pga overkill HMF filter sliter jeg med algevekst...

Planter driver jeg ikke med annet enn Anubias og Javabregner samt moser så det skal jeg ikke uttale meg om...
Tusen takk for svar alle sammen.
Da ble jeg litt klokere.

Så får jeg bare prøve meg frem her.

God jul forresten. ,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap