Endelig akvarium og hei.

Hei.
Mitt navn er Frode - greit å starte med en presentasjon siden jeg er ny her.

Har gått til innkjøp av akvarium 55 liter - startpakke. Og synes det er svært spennende å lese meg opp. Har følgelig ingen fisker ennå, da akvariet ble satt opp for to dager siden. Men spørsmålene kommer jo nå da... og som vanlig ønsker jeg å gjøre det beste ut av det, så det har vært mye lesing i det siste. Det jeg gjør nå er å ha i 5ml med Nitridac hver dag, og en teskje med Ektozon hver uke - har hatt i en så langt.

1. Pumpen. Har en tut som peker ut og så i vinkel rett ned. Bør jeg ta av tuten og la vannstrålen strømme ut i vannoverflaten? Vannet ser veldig stille ut..Men nå er vel begge deler riktig alt etter hva man vil ha i akvariet kanskje?

2. Ble ikke solgt på måleutstyr og det må jeg ha. Noen gode råd. Jeg kan ikke ha strips som evt gir fargekoder da jeg er fargeblind :P og antar at det kan bli et problem? Hva finnes evt av utstyr som viser digatale verdier, gi meg gjerne linker til nettbutikkenes produkter så jeg kan lese om de. og ikke noe som koster skjorta.

3. It's alive - Det dukket opp en snegle i akvariet 5mm lang og sitter i vannskorpen og sutter på glasset. Har lest at det kan både være positivt og negativt, altså ikke mye mer klok. Vurderer å la den bli der og "se an" før jeg gjør noe mer. Innspill?

4. Om noen uker, når jeg vet at jeg har riktige vannverdier - blir det noen få fisk. Noen råd om robuste fisk som passer til et 55l akvarium? I butikken sa de at jeg skulle vente en uke, men har lest at man bør vente i 4 uker. Står 1 uke i bruksanvisningen også. Men jeg har tenkt å lage meg måleskjema og vente til tanken er stabil og gir det nok 4 uker kan jeg tenke meg.

5. Bør lyset stå på hele tiden? Eller skal jeg slå det av på natta?

Hva annet bør jeg være obs på? Jeg har ikke tenkt å mislykkes, da jeg synes akvarie er spennende og noe jeg gjerne vil bli flink til.

Ha en fortsatt fin jul.

frodeh
Hei. Mitt navn er Frode - greit å starte med en presentasjon siden jeg er ny her. Har gått til innkjøp av akvarium 55 liter - startpakke. Og synes det er svært spennende å lese meg opp. Har følgelig ingen fisker ennå, da akvariet ble satt opp for to dager siden. Men spørsmålene kommer jo nå da... og som vanlig ønsker jeg å gjøre det beste ut av det, så det har vært mye lesing i det siste. Det jeg gjør nå er å ha i 5ml med Nitridac hver dag, og en teskje med Ektozon hver uke - har hatt i en så langt. 1. Pumpen. Har en tut som peker ut og så i vinkel rett ned. Bør jeg ta av tuten og la vannstrålen strømme ut i vannoverflaten? Vannet ser veldig stille ut..Men nå er vel begge deler riktig alt etter hva man vil ha i akvariet kanskje? 2. Ble ikke solgt på måleutstyr og det må jeg ha. Noen gode råd. Jeg kan ikke ha strips som evt gir fargekoder da jeg er fargeblind :P og antar at det kan bli et problem? Hva finnes evt av utstyr som viser digatale verdier, gi meg gjerne linker til nettbutikkenes produkter så jeg kan lese om de. og ikke noe som koster skjorta. 3. It's alive - Det dukket opp en snegle i akvariet 5mm lang og sitter i vannskorpen og sutter på glasset. Har lest at det kan både være positivt og negativt, altså ikke mye mer klok. Vurderer å la den bli der og "se an" før jeg gjør noe mer. Innspill? 4. Om noen uker, når jeg vet at jeg har riktige vannverdier - blir det noen få fisk. Noen råd om robuste fisk som passer til et 55l akvarium? I butikken sa de at jeg skulle vente en uke, men har lest at man bør vente i 4 uker. Står 1 uke i bruksanvisningen også. Men jeg har tenkt å lage meg måleskjema og vente til tanken er stabil og gir det nok 4 uker kan jeg tenke meg. 5. Bør lyset stå på hele tiden? Eller skal jeg slå det av på natta? Hva annet bør jeg være obs på? Jeg har ikke tenkt å mislykkes, da jeg synes akvarie er spennende og noe jeg gjerne vil bli flink til. Ha en fortsatt fin jul.


1. Vannstrålen bør strømme ut i vannoverflaten. Da vil fisken få nok oksygen med bevegelse i overflaten.

2. Digitale måleverktøy tror jeg blir fort dyrt og unødvendig. Gå heller til en dyrebutikk i nærheten med en pose akvarievann om ca 4-6 uker og spør om de kan ta en vanntest. De fleste dyrebutikker gjør det gratis.

3. Vil alltid være noen pestsnegler i et selskapsakvarie, let it be

4 & 5 kan noen andre ta

Ellers kan du jo høre i en dyrebutikk i nærheten eller på forumet om du kan få noe "filtergugge". Da vil du kunne putte noen få fisk oppi med en gang, om du er utålmodig.
Hold en grei rutine på vannskifte, så blir det nok bra (Ikke bytt vann i oppkjørings-perioden)
Det røret er vanligvis til og vri på,så du kan justere det som du ønsker. Lett bevegelse i overflata er bra,men ikke for mye. Da lufter du ut for mye co2. Plantene vokser dårlig da. Setter du inn mye planter,lager de nok o2. Kjøp jbl ph 6-7,6. test.Lett og lese av. No2, Nh4 bør du kjøpe. No3 kan også være greit. Mål at verdiene er perfekte,før du setter inn fisk. Når du har funnet ut hvordan fisk du skal ha,kan en Gh test være lurt og ha. Alt i dråpetester. Strips er upålitelige. Ang.problem med farger,har jeg det selv,men de testene fixer du nok. Du sammenligner med arkene som følger med,så da ser du hvem som passer,eller når den skifter farge. Lyset slår du av på natten. Ikke for mange timer i begynnelsen,pga alger. 8 timer holder masse til karet er godt innkjørt.Lykke til
Sett inn noen hurtigvoksende planter,som tar opp overskuddsnæring. Da får ikke algene så mye mat i begynnelsen.Da holder du lettere kontroll Denne er ganske lett,og vokser fort
Takk for gode svar
Jeg har vridd litt på pumpa så man ser at vannet i det minste ikke er stille.

I tillegg har jeg bestilt Tetra Test Laborett, vanntestesett.
Inneholder tester for pH, KH, GH, NO2 og CO2. og jeg har skjønt at det er viktig å følge med på NH3, så jeg tok med en test for det også.

Etter det jeg kan lese meg frem til er Nitrat (NO3) ikke viktig å teste til å starte med da dette ikke er farlig før det blir for store mengder? - tenkte jeg kan supplere med den testen senere. Får ta første testen når produktene kommer i posten, men hvor ofte bør man teste?

Når det gjelder fisker, så kommer jeg til å starte opp i det små. Tar gjerne opp anbefalinger på en god nybegynnerfisk
Fordelen med jbl ph test 6-7,6er at det er to glass man setter oppå et fargeark. Da ser selv jeg hva ph er. De jeg må sammenligne med arket og et glass må kona mi lese av. Ser ikke no Nh4 bør du skaffe.. Ps. Ser den dekker Nh3/Nh4.
Tester mest i begynnelsen,når man setter inn fisk og fremover noen uker. Mitt kar er stabilt,så der tester jeg nesten aldri. Noen gjør det hver uke,men jeg ser ikke. Poenget. Verdiene er stabile hver gang. Aldri No2, Nh4. Nitrat er ikke noe stort problem hvis du bytter vann hver uke,som du bør når du setter inn fisk. Jeg har reker også,og de tåler nitrat dårlig,så det måler jeg hvis jeg er i tvil
Gratulerer med nytt akvarium og med at du vil informere deg godt i forkant.

Du kan f.eks. søke på Innkjøing i søkefeltet. Masse info om dette på AF. Det vil gi nyttig info om hva du bør gjøre de første ukene før du setter inn fisk. Det er ikke alltid nok bare å la karet stå i 4 uker hvis det ikke er noe i det som kan gi næring til de bakteriene som skal bryte ned fiskenes avfallsstofer gjennom ammoniakk, nitritt og endelig det mer ufarlige nitrat.

Testhyppighet avhenger av hvordan du velgerå foreta innkjøringen, men det kan du lese mer om i tråden/artikkelen om nettopp det.
Nye spørsmål fortløpende..
Jeg har fått godt innblikk i oppstart nå, og skal smøre meg med nødvendig tid.
Men jo mer jeg leser jo mer oppdager jeg

Nå kjøpte jeg et sånn startsett 55 liters akvarium og leser meg frem til at pumpa som fulgte med kanskje er for dårlig? Den har 300l/time i gjennomstrømning og heter EasyFlux 300. Etter det jeg da skjønner passer det da til akvarier fra 30-60 liter men at en slik pumpe er å anbefale til akvarier på 30-40 liter og at jeg derfor bør ha en sterkere pumpe?

Kan jeg evt supplere med en luftpumpe som pumper inn litt luft? av noe slag? Eller bør jeg bytte den ut totalt?

Om noen kan anbefale en bedre pumpe/filtersytem som passer mitt akvarium så hadde jeg blitt glad.

(Og jeg som trodde at et startsett var en enkel måte å få det man trenger på uten alt for mye kunnskap)
Det hjelper ikke på filterkapasiteten å sette inn en luftpumpe for å blåse luft inn i vannet.

Filterkapasitet har sammenheng med mengden filtreringsmateriale filteret inneholder samt med vannvolum pumpet pr time. For innvendige filtere generelt er problemet litt lite plass for filtreringsmateriale. Det kompenserer produsentene for med å ha en høy vanngjennomstrømming sammenlignet med utvendige filtre. Der er forholdet gjerne omvendt - stort volum for filtermateriale og mindre vanngjennomstrømming. Eksempelvis hadde det utvendige filteret til mitt 530 liter kar mange liter volum for filtermedium, men bare 1200 liter pr time vanngjennomstrømming (før det ble mye grums i det). Det lille filteret i ditt akvarium har til sammenligning 300 liter vannstrøm for 55 liter akvarium, relativt sett 2,5 ganger så mye.

Det hjelper noe, men ikke veldig mye å kompensere lite filtervolum med høy gjennomstrømming. Bakteriene skal også ha tid til å bryte ned avfallsstoffene.

Hvis du ikke overbeflker karet med fisk, kan standardfilteret være greit nok. Ellers kan du erstatte det med et annet system som er svært effektivt og billig - såkalt hmf filter, (fra tysk Hamburger Mattenfilter). Om du søker på hmf vil du finne mye stoff på AF om det. Jeg bruker det selv i 8 kar, hvorav 6 stk 54 litere og er svært fornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap