Innhold i en 63-liter...

Jeg har stående et Juwel 63l. kar her - tomt - og slik kan det jo ikke stå.

Jeg har et 260-liters malawikar fra før, og tenkte å kjøre på med noe helt annerledes i det lille karet.

Jeg har lyst på litt reker - syns de gule, de blå, og de som er både knallrøde og gjennomsiktige i denne annonsen ser veldig fine ut!

I tillegg kunne jeg tenkt meg tre-fire av de små krabbene han har i annonsen.

MEN - jeg vet jo absolutt ingenting om reker og planter og sånn, så jeg trenger litt tips på hvordan jeg skal sette opp karet, og komme i gang med innkjøring. Hvilke planter kjøper jeg - må jeg ha et substrat under biltemasanden - hvilket filter er å anbefale? (jeg har lyst til å hive ut det som hører til karet, for det tar så stor plass.) Har lyst på et lite utvendig filter, eller evt. et hang-on.

Finnes det noe fisk som kan passe i karet? Gjerne noe nano stimfisk, og kanskje et par-tre litt større, eller som ser litt spesielle ut?

Kom med tips og råd!
Vil bare tipse om denne oversikten, som forteller hvilke rekearter man ikke bør ha samme akvarium mht hvilke det er fare for kryssninger i mellom. Lønner seg å sjekke den oversikten før man begynner å kjøpe reker, så man vet hvilke som kan gå i samme kar. Du bør også sjekke skalldyrbasen for hvilken temperatur og vannverdier de ulike rekene du har sett på vil ha. Det pleier å stå link til skalldyrbasen i annonsene, så følg linkene og les og noter om rekene. Så sammenligner du og finner ut hvilken du kan ha i samme kar.

En god regel er at akvariet rekene skal bo i, er veldig godt innkjørt før rekene kommer i karet. Bruk ekstra god tid. Et must i reke-akvarier etter min mening, er å ha rikelig med mose. Enten du velger javamose eller taiwanmose eller hva spiller ingen rolle,bare det er en akvariemose Men javamose er et godt valg da det er en mose de fleste akvarister får til.

Stilkplanter med et buskete uteseende er nok noe reker liker å vandre rundt på og plukke rent for microorganismer. F.eks. sånne som denne. Stilkplanter suger også opp mye nitrat fra vannet og hjelper til å holde vannet rent, noe som er bra i et reke-kar.

Det skader kanskje heller ikke å være litt ekstra forsiktig med vannet man tilfører reke-akvariet, og bruke et spesielt vannforbedringsmiddel for reker? Det er nok ikke tvingende nødvendig, vi har jo veldig rent og fint vann i Norge, men det kan nok gjøre nytte ved at det inneholder ting som rekene trenger.

Hvis du ønsker at rekene skal få til og formere seg, så bør du ikke ha jaktende fisk i akvariet. F.eks. tetraer er rovdyr i miniatyr, de er født med tenner og spiser gjerne rekeyngel. Mine guppyer spiste voksne reker også (kirsebærreker) i hundretall. Hver gang jeg prøvde, endte det på samme måte; rekene i magen på guppyene.
En fisk som er helt trygg sammen med reker er maller. Både Corydoras-maller og L-maller. De får ikke tak i rekene, rett og slett
Dette skal jeg bruke i mitt juwel63,som jeg skal reinnrede over nyttår
Sammen med denne
Ferskvannstang liker rekene godt. Mose er et must. Hold deg til lettstellte planter som ikke trenger for mye gjødning. Rekene tåler det dårlig. De stryker med av kobber. Substrat avhenger av reketype,men biltema sand art nr: 175425,funker til alle,event juster ph ned med eikebark ekstrakt.
Moskito rasbora er rekevennlige fisk.
Det bør også kjøres inn noen uker,holder ikke og kickstarte det da rekene får 80% av maten gjennom alger og microorganismer. Gi de hovedsakelig grøntfor som frossne tinte og mosa erter og spinat. Rekefor kan du kjøpe her og her
Vil du ha god info om reker,kannjeg annbefale 'velkommen til rekehjørnet ' på facebook
Rekefolket er der
Husk at de microkrabbene skal ha hvit, eller i alle fall lys sand
Takker for mange gode svar
Av en eller annen grunn fungerer ikke "send meg epost når noen svarer"-greiene på denne tråden for meg, så jeg har ikke sett at det har kommet svar før nå, hehe

Den første utfordringen er ennå ikke funnet ut av, nemlig hvor jeg skal ha karet, hehe. Jeg har to steder jeg kan velge, men klarer ikke bestemme meg. MEN - når det valget endelig blir tatt, hvordan går jeg fram da? Innreder jeg, planter planter, fyller vann, og starter innkjøring som vanlig? Så er det bare å teste etterhvert, og gå til innkjøp av beboere når karet er klart?
Hvordan er det med vannbytte med reker? I malawikaret tar jeg ca. 50% en gang eller to i uka - holder det hos rekene og?
Det filteret som Sprettfisk anbefaler over her - er det nok? Vil det dekke både mekanisk og biologisk filtrering? Er det kanskje like greit å rekesikre originalfilteret og bare kjøre med dette?
mona o
Hvorfor "skal" de det?



(Sitat fra Skalldyrbasen)
Bør ha lys sand som den kan gjemme seg på, denne arten lever vilt i Thailand på hvit grus.

Jo, fordi de ellers ville mistrives og gjemme seg.
Fyll på med vann og planter. Kjør det godt inn,så er det klart. Det filteret jeg anbefalte har veldig stort volum,så det blir bedre enn orginalfilteret. Fikk selv annbefalt det av en som også er mye her på forumet. Han regner jeg som solid kilde. Han har masse akvarier med både fisk og reker Orginalfilteret er det vanskelig og sikre på en god,funksjonibel måte. Når det er sakt,så har jeg grei formering,selv om noen blir sugd inn i juwel filteret jeg for tiden bruker..Jeg bytter 1/3 var pr.uke. Kommer an på rekeslaget. Noen er mer sensitive for vannbytte,men de trenger rent vann og god filtrering.
Inaktiv bruker
Info om microkrabben
Bare sjekk basen der står det at den burde ha lys sand.
n5k
Hvordan er det med vannbytte med reker? I malawikaret tar jeg ca. 50% en gang eller to i uka - holder det hos rekene og?

Vannbytte er ikke alltid tvingende nødvendig hver uke hvis man fôrer forsiktig og kun har reker i akvariet. Dersom du fôrer f.eks. bare annenhver dag eller et par ganger pr uke og kun har reker, kan du fint forlenge vannbytte-intervallen til annenhver uke, etter min mening. Evt et lite vannbytte pr uke på kanskje 20% holder fint.
Jeg hadde stort sett fisk (Corydoras) sammen med mine reker, så dermed fikk de som regel et vannbytte i uka hos meg, men de gangene jeg hadde reker alene, forlenget jeg gjerne vannbytteintervallen uten at det gjorde noe. Reker liker stabile verdier.

Hvis du etterhvert får en veldig stor rekekoloni, bør du kanskje satse på vannbytte hver uke.
Spock
Bare sjekk basen der står det at den burde ha lys sand. [URLBLOCK1]

Hvor har trådstarter skrevet at han skal ha akkurat den mikrokrabben? Han skriver jo reker, ikke krabber, og linker til sakurareker osv?

REDIGERT:
ser nå at han skriver "de gjennomsiktige" i annonsen han linker til, men jeg tolket det som de rekene det var bilde av der (både røde og gjennomsiktige), siden han faktisk skriver "reker" og ikke krabber. Ser nå at nederst er det bilde av den krabben også i annonsen. Den er forøvrig utsolgt, står det.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Spock]Bare sjekk basen der står det at den burde ha lys sand. [URLBLOCK1]

Hvor har trådstarter skrevet at han skal ha akkurat den mikrokrabben? Han skriver jo reker, ikke krabber, og linker til sakurareker osv?
du spurte hvor det står at de skal ha lys sand, så sier åshildV at det står at de bør ha lys sand og ikke at dem SKAL ha lys sand.
Det er stor forskjell fra rekesort til rekesort mht krav til vannbytterutinene. Kirsebær (inkl. Sakura og Rili) kan være fornøyd med vannbytte én gang i mnd, Tigerreker og Biereker vil gjerne ha det litt oftere og Kardinalrekene er helt avhengig av ekstret gode vannverdier så her er det anbefalt å benytte RO-vann og slamsuge/bytte vann ukentlig, minimum. Fellesnevner for alle rekersorter er et godt innkjørt filter og inngrodd kar.

Skal man ha corydoras eller nanofisk sammen med rekene bør man følge vanlige vannbytterutiner på 20-30% ukentlig vannbytte.
Spock
du spurte hvor det står at de skal ha lys sand, så sier åshildV at det står at de bør ha lys sand og ikke at dem SKAL ha lys sand.

Jo, Åshild skriver "skal" og ikke "bør". Men Åshild er ganske ung, så det er forståelig at uttrykkene kanskje blandes litt
Men hvorfor Åshild har skillt ut akkurat krabben og tror han skal ha den, aner jeg ikke, for trådstarter har ikke nevnt med et ord at det er den han skal ha. Han skrev reker.
Men trådstarter vet vel best hva han mente
TS linker jo til en annonse, og skriver at han ønsker seg noen av "de små krabbene han har". Så da må det vel være Limnopilos naiyanetri på 1 cm han sikter til. De andre to han har i annonsen (Lilla Mutano-krabbe og Panter-krabbe) kan vel ikke akkurat sies å være "de små", når de er 5-10 og 4-8 cm store ?
Aha, den setningen så jeg ikke! Da beklager jeg, det oppklarer jo alt! Sorry!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap