Hvor ofte slamsuge ?

Jeg tror jeg slamsuger for ofte og dermed tar ut de gode bakteriene. Skal man slamsuge hele bunnen eller ikke i det hele tatt hver gang man tar vannbytte eller delvis slamsuge eller slamsuge hver 2. eller hver 3. gang ?
Godt spørsmål jeg henger meg på den. Selv slamsuger jeg slett ikke ofte. Skifter 20 -30 % vann hver uke. Men slamsuger kanskje annen hver måned.
Det kommer ann på hvor mye du belaster akvariet ditt,du kommer nok til og få en ..mage følelse.. etterhvert-det er ikke noe fasit på det....hvis du forer mye vil du jo se om det er opp hopninger av rester,avføring osv-Har du sand eller grus?ofte hoper det seg mye grums i grus,men det tar jo noen uker det og-det er ingen fare med de ..gode.. bakteriene,de sitter i filteret og ikke vesentlig i bunn og vann,så lag deg din egen rutine.lykke til!
Det er endel fisk i 200 literen, levendefødere, syns bare det blir så grumsete når jeg skifter vann, så "må" liksom slamsuge og driver og tror at slammen tar livet av fisk.

har ellers sand og ikke grus ..

Forresten, hvordan heller dere nytt vann i akvariet? Heller det fra 10 liters bøtter, men det er litt slemt mot de stakkars fiskene der nedi...? Noen råd ..?
For å få vannet fra 10 liters bøttene og skånsomt over i akvariet, så bruker jeg et desiliter mål (ca 1 liter) Det må være et desilitermål som kun har blitt brukt til akvariet og aldri vært i kontakt med såpe eller annet rart, men det vet du kanskje
Jeg synes det funker veldig bra. Har et 180 liters kar, så det blir mye øsing, men jeg synes det er mye bedre for fiskene De ser ikke ut til å bry seg stort med at det kommer nytt vann da i hvert fall, så lenge det kommer litt og litt.

Slamsuging synes jeg og det er litt vrient å vite hvor ofte man skal gjøre, så jeg gjør det når jeg ser det blir litt mye grums på bunn. Har ganske mange Corydoras i karet mitt, og de tar seg av det aller meste som ligger på bunn, så det er veldig sjelden jeg slamsuger, egentlig..
har både 1/2- og 1-liter måler til akvariebruk, men syns det går litt for tregt når man skal løse oppi 50 liter..... men går jo an og sette noe annet nedi evt som man heller fra 10 liter som tar støtet fx den indre pumpen fant jeg ut nå sist ... tar gjerne imot flere råd .. så det blir alltids små"ting" som flyter rundt og det råtner jo..
Jeg bruker ei 5-liters bøtte når jeg bytter vann. Senker hele nedi, og tømmer forsiktig.


Jeg slamsuger aldri, jeg satser heller på ei gruppe pansermaller til den jobben. De holder det uansett finere enn hva jeg kunne fått til med en slamsuger.
Da jeg brukte grus i akvariet så slamsugde jeg der jeg kom til. Under pumpen er det ofte mye slam, og der man forer fiskene.

Nå når jeg har sand, så synes jeg ofte det bare blir surr å drive å slamsuge. Jeg har også veldig tett med planter og da er det ikke så lett. Men jeg suger gjerne litt ekstra i forkant hvor jeg mater de, og rundt røttene der jeg kommer til.


Vann fyller jeg oppi med slange fra kranen. Eller evt med bøtte. Heller bare vannet rett oppi, bremser med ene hånden nedi vannet så ikke sand og alt flyter opp.
Pål Laumann
Jeg bruker ei 5-liters bøtte når jeg bytter vann. Senker hele nedi, og tømmer forsiktig. Jeg slamsuger aldri, jeg satser heller på ei gruppe pansermaller til den jobben. De holder det uansett finere enn hva jeg kunne fått til med en slamsuger.


mange pansermaller bør jeg har i et 200 liter akvarie for og holde det rent? har noen SAE men de spiser jo alger ...
Jeg har sand i mine kar og slamsuger aldrig. Har også Cory som roter rundt
Når jeg fyller på igjen i mine kar har jeg en bøtte som jeg setter opp på karet og en vin hevert med tynn slange. Da renner det i akkurat passe fart oppi så ingentng blir virvlet opp.
galaxy
mange pansermaller bør jeg har i et 200 liter akvarie for og holde det rent? har noen SAE men de spiser jo alger ...


Har du grus eller har du sand i akvariet? Og hvilken vannverdier og temperatur har du i dette 200 liters akvariet? Pansermaller er generelt tilpassningsdyktige, men visse krav bør de jo komme innenfor.

Det finnes hundrevis av pansermalle-arter å velge mellom, og med mange av dem er det smaken som avgjør hvilken man velger. Ellers er det også tilgjengelighet som avgjør, hva butikkene faktisk greier å skaffe eller hva som finnes på privatmarkedet til salgs.
Enkelte arter foretrekker litt kjøligere vann enn andre, og andre igjen foretrekker litt varmere vann. Spørsmålet er jo derfor som nevnt ovenfor, hva har du å tilby ?

Et par eksempel:
Corydoras panda, temperatur 20-25°C maks, ph 6.0 til 7.4
Corydoras sterbai, temperatur 25-30°C, ph 6.0 til 7.2

Dette er slik jeg ville holde de to artene nevnt ovenfor, med hensyn til hva de trives best med.

Med pansermaller i akvariet, trenger du neppe å slamsuge. Jeg slamsuger vel omtrent aldri med pansermaller i akvariene. Det eneste jeg kan gjøre, er vel å fjerne en haug med noen visne blad kanskje, som ligger i et hjørne. Bare suger det opp, den slags rusk. Men jeg roter aldri rundt i bunnlaget, niks.

Panser maller roter jo rundt i sanden. De vil være i flokk, så minst en 6-7 mener jeg.

Har du sandsnegler? En av grunnene til at jeg ikke slamsuger så mye nå, er at jeg har mange flittige arbeidere som graver i sanden og renser og lufter den.
Anne-Mette
Jeg har sand i mine kar og slamsuger aldrig. Har også Cory som roter rundt :) Når jeg fyller på igjen i mine kar har jeg en bøtte som jeg setter opp på karet og en vin hevert med tynn slange. Da renner det i akkurat passe fart oppi så ingentng blir virvlet opp.


200 literen er solid så der kan jeg ha en bøtte på toppen og en slange nedi .. det andre står ved et kjøleskap, kan sette vannet på toppen av kjøleskapet og med en hevert.


--- > er bare så utålmodig når jeg er igang :-O
mona o
[QUOTE=galaxy]mange pansermaller bør jeg har i et 200 liter akvarie for og holde det rent? har noen SAE men de spiser jo alger ...


Har du grus eller har du sand i akvariet? Og hvilken vannverdier og temperatur har du i dette 200 liters akvariet? Pansermaller er generelt tilpassningsdyktige, men visse krav bør de jo komme innenfor.

Det finnes hundrevis av pansermalle-arter å velge mellom, og med mange av dem er det smaken som avgjør hvilken man velger. Ellers er det også tilgjengelighet som avgjør, hva butikkene faktisk greier å skaffe eller hva som finnes på privatmarkedet til salgs.
Enkelte arter foretrekker litt kjøligere vann enn andre, og andre igjen foretrekker litt varmere vann. Spørsmålet er jo derfor som nevnt ovenfor, hva har du å tilby ?

Et par eksempel:
Corydoras panda, temperatur 20-25°C maks, ph 6.0 til 7.4
Corydoras sterbai, temperatur 25-30°C, ph 6.0 til 7.2

Dette er slik jeg ville holde de to artene nevnt ovenfor, med hensyn til hva de trives best med.

Med pansermaller i akvariet, trenger du neppe å slamsuge. Jeg slamsuger vel omtrent aldri med pansermaller i akvariene. Det eneste jeg kan gjøre, er vel å fjerne en haug med noen visne blad kanskje, som ligger i et hjørne. Bare suger det opp, den slags rusk. Men jeg roter aldri rundt i bunnlaget, niks.



Har tempen på ca 25 - helst 26 (?) bør vel ikke være mer enn 26 for da begynner plantene og råtne, det sa de på en butikk, stemmer det? Er litt redd det skal bli for kaldt med 24 grader, men det er kanskje de fleste fisk venner seg til, har platy og sverddrager, mollyer, kampfisk, keisertetra, SAE, slørhalesebra. perlegyrami 1 stk

i det andre 120 l med fin sand; neontetra SAE , dverggurami (ja lite der foreløpig)

Er usikker på verdiene, har litt ph buffer 1 skje pr 100 liter ca i og litt kalk i ca 1-2 skje pr 100 liter kanskje , men pleier ikke og drive veldig med måling noe særlig grad selv om jeg har for ph, og gh, Kh . Og bruker vanlig happy life vannforbedring med aloevera, men har også i endel røtter og de gjør det jo litt surt.

men innser at jeg slamsuger for mye!
Geir danielsen
takk for råd og lykke til i fra deg, måtte bare skrive at jeg måtte le litt av din "fisk leser ikke bøker" hehe!
Synes du skal teste verdiene for PH og GH, så du virkelig vet du trenger tilsette noe.

Når du vet vannverdiene dine, kan du sammenligne dem med de fiskene du har sine behov. Da vet du om du bør heve eller senke noe



hva du legger deg på i temperatur, avhenger også litt av hvilke fisker du har.
Slamsuger når jeg ser det er behov for det, når det har samlet seg mye døde planterester ol. i bunnen
sessan
Synes du skal teste verdiene for PH og GH, så du virkelig vet du trenger tilsette noe. Når du vet vannverdiene dine, kan du sammenligne dem med de fiskene du har sine behov. Da vet du om du bør heve eller senke noe :-) hva du legger deg på i temperatur, avhenger også litt av hvilke fisker du har.


jo sant nok.


Sist jeg målte så mener jeg at verdiene var slik de skulle være.
det var iallefall ikke for surt. og det andre jeg målte det målte jeg for første gang i mitt liv, så må sette meg litt inn i de tingene på nytt, pleier og ha i ca sammen mengde hver gang når jeg tar delvannskifte ........ men så tar det vel litt tid etter vannskifte før at røtter gjør utslag på surheten, eller ... følger egentlig det som står på boksene, selv om jeg vet at levendefødere skal ha mye kalk. men så får man beskjed om og ha en sånn gjenomsnitt greie pga det er faktisk oppdrettsfisk og de venner seg til vannet og de har jo samme vannet på alle fisk i dyrebutikk, fikk jeg vite nå på fredag av ei som jobbet på Tropehagen ......
Når jeg skal helle vann fra bøtta og oppi karet så holder jeg bøtta i den ene hånden og har den andre håndflaten bittelitt under vannskårpen og heller "oppi" hånden, da får du ikke mye "virvling" i vannet

Jeg har mye sandsnegler så slamsuger svært skjelden.
RenateA
Når jeg skal helle vann fra bøtta og oppi karet så holder jeg bøtta i den ene hånden og har den andre håndflaten bittelitt under vannskårpen og heller "oppi" hånden, da får du ikke mye "virvling" i vannet ;) Jeg har mye sandsnegler så slamsuger svært skjelden.


ja det går det også, har for så vidt gjort det også til tider.



Takk for alle svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap