2 FE 0,15 Fulgte ikke med på PH så den var kommet opp i 8,8 :( - ikke bra spesielt for Vaillanti'ene men fyren på butikken sa de kunne gå i "vanlig akvarievann" og var enkle å holde.. - ser jo nå etter å ha lest at det var helt feil...) Nå tør jeg ikke dosere mer Esha så vi får bare se hvordan det går. Har nå kun igjen noen syke neon, noen krystallreker og tre SAE (disse klør litt men har ingen sykdomstegn). Rekene overlevde medisineringen med unntak av en. Skulle gjerne visst om jeg har totalt feilbehandlet her.. Fiskene har jeg vel egentlig gitt opp, men hadde vært greit å vite hva det er og hvorfor Esha'en ikke funket.."> 2 FE 0,15 Fulgte ikke med på PH så den var kommet opp i 8,8 :( - ikke bra spesielt for Vaillanti'ene men fyren på butikken sa de kunne gå i "vanlig akvarievann" og var enkle å holde.. - ser jo nå etter å ha lest at det var helt feil...) Nå tør jeg ikke dosere mer Esha så vi får bare se hvordan det går. Har nå kun igjen noen syke neon, noen krystallreker og tre SAE (disse klør litt men har ingen sykdomstegn). Rekene overlevde medisineringen med unntak av en. Skulle gjerne visst om jeg har totalt feilbehandlet her.. Fiskene har jeg vel egentlig gitt opp, men hadde vært greit å vite hva det er og hvorfor Esha'en ikke funket..">

Trodde det var hvitprikk men ingenting hjelper...

Sort Neontetra som startet med standard "hvite prikker". Disse har hatt det bra i månedsvis men så satte jeg inn noen Sphaerichthys vaillanti fra liertoppen. Alt var velbehag i ca 2-3 uker før jeg oppdaget det jeg trodde var hvitprikk på sort neon. Behandlet med Esha Exit standard kur men det hjalp ingenting. Kjørte så en ny behandling kombinert med Esha Exit og Esha 2000, da døde Vaillanti'ene uten spor av sykdom på disse. Har nå kjørt en tredje kur med dobbel dose av Exha Exit og 2000 i kombinasjon - det hjelper heller ikke og nå dør neontetraene også...

Karet hadde følgende verdier da fiskene var friske (rett før jul) :
PH 8,2
Gh 8
KH 8
co2 2,4
NH3/4 0,25
NO2 0
NO3 12,5
PO4 >2
FE 0,15

Fulgte ikke med på PH så den var kommet opp i 8,8 - ikke bra spesielt for Vaillanti'ene men fyren på butikken sa de kunne gå i "vanlig akvarievann" og var enkle å holde.. - ser jo nå etter å ha lest at det var helt feil...)

Nå tør jeg ikke dosere mer Esha så vi får bare se hvordan det går. Har nå kun igjen noen syke neon, noen krystallreker og tre SAE (disse klør litt men har ingen sykdomstegn). Rekene overlevde medisineringen med unntak av en.

Skulle gjerne visst om jeg har totalt feilbehandlet her.. Fiskene har jeg vel egentlig gitt opp, men hadde vært greit å vite hva det er og hvorfor Esha'en ikke funket..
Det ser ut som det henger noen "ting" i enden av halefinnen og det ligner noe vi hadde på en gruppe Corydoras vi kjøpte. Skapningene ble identifisert som "flukes" på ett engelskspråklig forum (jeg har ikke noe norsk navn på dem), coryene ble behandlet med Kusuri Wormer Plus og uttøyet forsvant. Disse "flukes'ene" medfører fiskedød hvis man ikke gjør noe med problemet.

Takk for tips rita - fikk de hvite utvekster andre steder?
Glemte forøvrig å nevne at karet er et Diana Walstad eksperiment, et såkalt "el natura" satt opp med biologisk plantejord uten tilsetningsstoffer (se min personlige tråd). Kan jo være noe som kom med jorda også..
Nei ingen andre utvekster, bare disse som dinglet fra finnene. Fisk med en sykdom/parasitt blir svekket og dermed enda mer mottakelig for bl.a hvitprikk, mulig det er grunnen til at dine ikke blir friske etter runde på runde med Esha exit.

Jeg ville nok kjørt en kur med Kusuri eller en annen medisin som tar slike parasitter og sett om ikke det kunne hjelpe.
Flere bilder, bleke fisker, finner borte, røde sår på sae
Håper noen kan hjelpe. Akvariet er snart tomt for fisk.. Er redd for å sette inn nye fisker hvis jeg ikke finner ut hva dette kan være for noe.

Håper noen kan hjelpe når de ser bildene vedlagt. Tetraene startet som hvite prikker som forsvinner / går over til hvitt slør, finner blir borte, fisken stinker. Nå er det kommet hvite prikker på SAE også.

Hjelp - please !
Jeg synes dette ligner på hvitprikk plus ev. en annen type parasitt i tillegg. Det er mulig at det er sånne flukes som ble nevnt, ja.

Jeg har hørt om flere tilfeller med hvitprikk hvor Esha ikke var effektiv. Men husk å fjerne kullfilteret også, hvis du har det.

Jeg tror at jeg ville bytte 40-50% vann og prøve å medisinere med Sera Costapur. Hvis den er effektiv, så ville jeg fullføre kuren og gjerne bruke litt salt etter at medisineringen er avsluttet, hvis alle dine fisker tåler det (tetra og Sae tåler det men jeg vet ikke hvilke andre fisker/dyr du har der).

Denne behandlingen var veldig effektiv den gangen jeg hadde hvitprikk hos meg.
Litt off topic, men er du helt sikker på at det er sae'r du har? Den fisken på bilde over her ligner veldig på Flying Fox, som ofte blir tatt for å være sae.
Sae har ikke den lyse stripa over den svarte, i tillegg så skal den svarte stripa følge helt ut i halen
Menthylblått.. tar knekken på d meste av sopp, hvitprikk osv. samtidig så d ikke dreper filterbakteriene
Jeg mener metylenblått dessverre ikke vil hjelpe her. Jeg har utfra bildene engang hatt det samme hos meg på en gjeng Poecilocharax weitzmani.

Jeg mener dine fisker ikke lider av det samme som Ritas. Selv prøvde jeg både Esha, Flubenol 15, og et "hemmelig mikstur" fra en dreven akvarist, men det endte likevel med at alle infiserte fisker døde.

Flubenol 15 er i dag ikke å få tak i, etter hva jeg vet, men Kusuri Wormer Plus går vel for å være dens arvtager, men svakere. Dessverre vet jeg ikke hva dette svineriet er...
Huff og huff!
Jeg er ingen ekspert, men jeg tror du har finneråte i tillegg til "hva det nå enn er". Så om du velger å medisinere flere ganger bør du inkludere medisin mot det også.
Prøvde du å kurere lengre enn de anbefalte tre dagene? Jeg ville, når ikke annet hjelper, prøvd å medisinere med eSHa (både 2000 og exit) i en hel uke. Det ser og høres dessverre ut for at du ikke har noe å tape på det.

Jeg er spent på hvordan dette går videre hos deg, så jeg blir takknemlig for oppdateringer i tiden fremover.

Jeg kjenner meg igjen i fortvilelsen din, fordi jeg så noe som kan være symptomer på begynnende sykdom i mine kar nå i kveld.

God bedring i akvariet, og lykke til!

P.S. Jeg er enig i at det ikke er SAE, men F.F. du har.
Hvis pH ligger på rundt 8, vil ikke det være med å svekke en fisk som skal ha mye lavere pH ? Står i basen av sort neon vil ha 5,5 til 7,5, men jeg vil tro at det naturlige for fisken er i det lavere delen av pH skalaen. GH og KH er også veldig høy. I tillegg til at du har høyt utslag på NH4, som også svekker fisken.

Å holde fisker i riktige vannverdier er viktig for å hindre sykdom. Jeg tror fisker tåler ganskje mye forskjellig, men de blir svekket og mer utsatte for sykdom om vannverdiene ikke samsvarer med det fiskene er skapt for fra naturens side.

Mitt råd er derfor først og fremt å sørge for at vannverdiene blir riktig til fisken. Deretter kommer medisinering.

Jeg reagerte også på de uvanlig høye vannverdiene, på både ph, kh og gh. Bor du i et distrikt som har disse verdiene rett ut fra krana? Jeg har hørt at det er et område i Tønsberg-distriktet som har veldig uvanlige og høye vannverdier, faktisk.
Det er uvanlig i Norge, som regel er det mye lavere kh og gh verdier på norsk kranvann, men unntak finnes selvsagt.

HVIS du driver og tilsetter ting/pulver fra f.eks. boks og flaske for å øke disse verdiene, bør du droppe det med en gang. Tetraer og maller skal ikke ha så høye verdier. Ikke guramiene du kjøpte og som døde heller.
Jeg tror kanskje helt feil vannverdier har vært med på å gjøre fiskene dine først stresset, og så lettere mottagelige for sykdom. Det tar på å leve i vann som ikke er optimalt for arten(e).

Har du forsøkt å måle vannverdiene i rent kranvann for å sammenligne? Det hadde vært interessant å vite.
Du bør også skifte vann for jeg ser det var utslag på ammoniakktesten din. Du har kanskje for mye fisk i forhold til det ideelle, når du kjører Walstad-metoden skal det ikke mye til før den hårfine balansen tipper. Man skal vite hva man gjør for at det skal bli vellykket.

På sikt bør du satse på helt andre fiskearter enn det du har hatt til nå, hvis det er så at det er kranvannet ditt som har sånne verdier. Det passer overhodet ikke til sør-amerikanske fisk. Du bør kanskje se litt mer i retning av diverse levendefødere, som f.eks. mollyer og andre.
Fant en kur men mistet mange - takk for all hjelp :)
Her kommer en liten kjapp oppsummering samt kommentarer på noen av kommentarene over

Først : Ble kvitt sykdommen(e) med Sera Mycopur. Tilsatte også litt akvariesalt i en periode. Etter å ha søkt litt rundt på nettet og googlet etter bilder landet jeg på at det antagelig var en "flukes" variant. Sera'en var veldig effektiv så nå blir den permanent i medisinskapet .

SAE eller Flying Fox - ja jeg tror jeg har blitt "lurt" her ja. Vanskelig å tro fordi de er kjøpt på Krizoo og Thorstein der kan sine fisker ut og inn. Tipper han også har fått en lurifaks forsendelse som ikke var så lett å se før de nå er blitt store. Fxxx.

Vannverdier - Sort Neon har jeg hatt kjempelenge på 7-7,5 ph. Guramiene må jeg ta på egen kappe for å ha trodd på butikken på liertoppen uten å lese meg opp selv. Veldig synd for de hadde skikkelig personlighet men jeg orker ikke tanken på et "holde ph lavere enn kranvann" regime før noen finner opp noe automagisk så jeg prøver nok ikke disse igjen desverre.

De andre karene jeg har holder seg stort sett på PH rundt 7,5 og med GH og KH på 4-8. Dette karet var som sagt satt opp med økologisk ugjødslet plantejord men det er jo umulig å vite uten å teste i mange uker hva som egentlig blir frigitt til vannet. Gruslaget over var kjøpt på butikk men også en type jeg ikke har forsøkt får - det står ikke noe garanti at den er PH nøytral, jeg tok det for gitt men det er jo ikke sikkert.

Oppsummerer El natura eksperimentet i min personlige tråd men konklusjonen er at for meg passer en mellomting best

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap