Ancistrus sp.

Hei.

Kjøpte meg 3 stk små Ancistrus sp. De har nå vært i akvariet mitt i ett døgn. Alt i alt så virker de friske å raske og ser ut til å trives godt, veldig aktive. Det jeg lurer på er, den ene virker veldig "pale" altså hvit i fargen. Ser på en måte syk ut. Den er dog aktiv, suger seg til roten, glasset, planter osv. Kan den være syk eller er de bare forskjellige? Ingen av dem er like egentlig, den ene har masse små prikker de andre to har mer flekker.

Har ingen andre fisker enda da akvariet er nyoppstartet. Mer fisker kommer.

-KingNemo-
Inaktiv bruker
Når startet du det?
Inaktiv bruker
Det står på siden din at du har startet akvariumet 3. Januar, da må jeg gi deg dårligenyheter.

1. Du har hatt fisk i for tidlig.

2. Du bør levere tilbake dem du har kjøpt og vente en månestid før du kjøper nye.

3. IKKE kjøp flere fisker før filteret er klart (4-5 uker).

I et akvarium har du diverse faktorer. Fisk de bæsjer, bæsj og avfall blir til Amoniakk, Ammoniakk blir til Nitritt og senere nitrat. For at det skal skje må et filter kjøres inn, ellers vil fiskene lide, Ammoniakk og nitritt er giftig (Nitrat i store doser).
Innkjøring tar 4-5uker
Du bør kjøpe deg vannteste utstyr så du kan sjekke vannkvaliteten i karet dit, samt verdier (PH, hardhet, osv), det er livsviktig for fisk at dem får rett vannverdi og ikke minst stort nok akvarium.

Les disse. Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium, Akvarium for fiskenes skyld? Vannverdier.

PS, dyrebutikker sier ofte myerart for å selge deg varer i hytt og pine, her tjener vi ingenting på å gi råd. Lykke til.
Hei igjen.

Forstår din frustrasjon her, men filteret var allerede kjørt inn og vannverdiene er bra.
Fiskene kom slik jeg beskrev dem, den ene var noe mer hvit enn de andre. Sist jeg hadde akvarium hadde jeg andre typer algespisere derfor kjenner jeg ikkje til disse mer enn artiklene jeg har lest.
Fiskene ser veldig friske ut, har ingen bekymringer.
Til slutt, tro meg, jeg skal passe godt på fiskene, ikkje bare for barnas og min skyld, men også fiksene!
KingNemo
Forstår din frustrasjon her, men filteret var allerede kjørt inn og vannverdiene er bra.

Men hvor lenge har du kjørt inn filteret? Det råder dessverre litt forskjellige misoppfatninger på det området, som ikke er riktige. Noen tror det er tilstrekkelig med to uker for eksempel... Har du selv sjekket vannverdiene med dråpetester, og hva ble nøyaktig svar på testene? Hva testet du? Eller har det blitt brukt de upålitelige (desverre) strips-testene?
Du bør teste ammoniakk, nitritt og nitrat samt ph.

Ancistrus signaliserer at noe ikke er som det skal ved å bli flekkete og skjoldete og rar i fargen, gjerne litt blek. Det kan være noe så enkelt som at det er stress pga det er en dominant annen Ancistrus i nærheten, og de kniver litt om plass og revir. Eller det kan bety at noe er galt med vannet.
mona o
Det kan være noe så enkelt som at det er stress pga det er en dominant annen Ancistrus i nærheten, og de kniver litt om plass og revir.

Den minst dominante (en hunn, tror jeg) av mine to blir ofte skjoldete når den andre sjefer med den, og når andre fisker flakser rundt og spiser. Da finner den seg et roligere sted og ligger der med skjolder en stund, før den får vanlig farge igjen.
Inaktiv bruker
Du kjørte vell inn slik som butikken sa du skulle gjøre? en dag etter at du tilsatte noe i vannet så var det klart? I såfall tull, man kan ikke lure naturen.
Ancistrus sp
Det skal også sies at farge forskjeller er veldig vanlig hos denne fisken, den vanlige oppdtrettsvarianten kan bli mange forskjellige farger og mønster, alt avhenger av bunnsubstrat, belysning osv. Har selv tre stykk vanlige ancistrus i det ene karet mitt, og de ser nesten ut til og være tre forskjellige arter. Var redd jeg gjorde noe galt med fisken min, så satte meg ned og leste som en gal, og fant ut at farve forskjeller er veldig vanlig hos akkurat denne arten. Dette gjelder selvfølgelig kun dersom all sykdom og misstrivsel er utelukket.
Og når det gjelder og sette opp kar med fisk første dag, er det også fult mulig,. Be dem i butikken om filtermatriale som inneholder en stødig og god bakterie, siste karet jeg satt opp var et 23 l med nesten 50 dyr, det eneste som har dødd de seks uker karet har kjørt, er en reke som prøvde og rømme og desverre døde da den hoppet ut av vannet.
Alt er mulig om man bare bruker hodet litt.
Hvis akvariet settes opp og står med null belastning i 2 uker, vil vannet teste som okay...ikke noe (eller svært lite) NH3, NO2 eller NO3. Dette betyr dog ikke at karet er innkjørt !
Denne tråden skulle ikke omhandle hvorvidt akvariet var innkjørt eller ei. Det er det. Filter var fullt i gode bakterier og deler av vannet i akvariet var det allerede god bakterie vekst i.

Det jeg lurte på var om arten kunne ha forskjellige tegn på kroppen, prikker, flekker osv. Om den ene er syk så har den blitt det i butikken, det vannet er jo som kjent ikke bra, ei heller miljøet de er i.

Spock: Ikke vær så negativ til alle butikker. Ho jeg fikk hjelp av ga klar beskjed om at akvariet trengs å kjøre inn, 4-6 uker. Fikk all hjelp der. Kjempeflink jente!

Dersom jeg merker oppgang i diverse giftstoffer i vannet så slutter jeg med mat i noen dager samt skifter +- 20% av vannet noen dager. Vil helst ikke tilføre for mye av "vidundermedisin"

-KingNemo-
Det er vel det at de som engasjerer seg her lurer på hvor lenge filteret har blitt innkjørt og hvordan. Og eksakt hvilke råd de på butikken gav deg.

Mine ansistruser er litt forskjellige i mønster og fargenyanse.

Det virker som om de når de er små er mørkere med markert hvite hjørner på halefinnen. Etterhvert som de vokser blir de på en måte lysere, og dette hvite blir svakere og nesten borte. Mine små ble født tidlig fjor sommer, og i løpet av høsten, så de er ikke så gamle enda at jeg vet helt om det lyse blir helt borte. Men de voksne har ikke dette lyse på halen.

Synes de voksne, to hunner og en hann, varierer fra grønnbrune, til mørkere brune. med litt sjateringer i huden...

Men direkte bleke er de ikke.

For å ha fred og trivsel i karet erfarte jeg at en hule til hver + en ekstra var et must. Det er også mer ro i karet nå med en hann og to hunner enn to av hver. hannene kranglet en del om hulene, så sanden føyk enkelte ganger.

Det er fint hvis du tester med dråper, og skriver ned vannverdiene dine her , så kan det jo hende at det er noe der som gjør at fiskene kanskje ikke trives/er "rare" i fargen.
Det er ikke uvanlig at Ancistrus oppdrettsvariant kan variere i fargen. At den ene er lysere ville jeg ikke ha brydd meg om så lenge den spiser og ser ut til å trives. Ancistrus varierer enormt i mønster og farge siden den er en skikkelig miks på lik linje med butikkguppy.

Dersom du har mistanke om at den ene fisken din er syk bør du legge ut bilde av den. Ellers er det helt umulig å hjelpe deg.

Selv dretter jeg Ancistrus claro og yngelen varierer stort i fargen. Jeg tror grunnen kan være at de oppholder seg på lys sand, og at de forandrer farge etter underlaget. Likevel har alle mørkere farger når de blir større, og da oppholder de seg blant røtter og på en bakvegg full av penselalger.

KingNemo
Denne tråden skulle ikke omhandle hvorvidt akvariet var innkjørt eller ei.

Det er dessverre nærmest blitt en regel her inne av enkelte at nesten uansett hva trådstarter spør om blir man møtt med spørsmål om vannverdier og innkjøring. Det man ønsker svar på havner gjerne langt i bakgrunnen, i stedet for at det blir fremhevet med enkelte spørsmål rundt. Det er lett å slenge ut generelle spørsmål…
Trådstarter trenger da absolutt ikke kjempemange svar der de kun spør om akvariet er innkjørt og sier at det ikke skal innkjøres i kun 2 uker, når trådstarter ikke engang har sagt noe om at det kun er innkjørt i 2 uker. Det er helt vanlig at ancistrus varierer litt i fargen, så lenge den virker frisk tror jeg ikke det er noe å bry seg om
Takk for gode svar. Den jeg trodde var syk døde desverre. Da de to andre lever tror jeg den kom syk eller at den ikke fant seg tilrette. Kan være mange muligheter.
Nytt spørsmål, hvor aktive er normalt disse fiskene? Hvordan oppfører de seg når de er stresset? Føler mine, eller den ene er veldig aktiv. P.t så er det 'sterk' pumpe så det er god bevegelse i vannet, passer det denne fisken? Mener å ha lest at de liker litt strøm i vannet.

Når det gjelder vannverdiene så skal jeg ta skikkelige målinger i kveld eller i morgen. Men tidligere verdier var ph7.5, gh 6, kh 6, no2 0,3, nh4 0,2.
Nyeste verdier kommer.

-KingNemo-
Takk for gode svar. Den jeg trodde var syk døde desverre. Da de to andre lever tror jeg den kom syk eller at den ikke fant seg tilrette. Kan være mange muligheter.
Nytt spørsmål, hvor aktive er normalt disse fiskene? Hvordan oppfører de seg når de er stresset? Føler mine, eller den ene er veldig aktiv. P.t så er det 'sterk' pumpe så det er god bevegelse i vannet, passer det denne fisken? Mener å ha lest at de liker litt strøm i vannet.

Når det gjelder vannverdiene så skal jeg ta skikkelige målinger i kveld eller i morgen. Men tidligere verdier var ph7.5, gh 6, kh 6, no2 0,3, nh4 0,2.
Nyeste verdier kommer.

-KingNemo-
De liker etter min mening å gjemme seg, og komme frem når de føler for det. Så masse røtter, med mulighet å klatre rundt på, og spise på, huler (i flertall), steiner og planter, det liker ialelfall mine.

Aktive er de ikke. Hannen min ligger stort sett i en eller annen hule og passer på. Hunnene, ligger også i huler, klatrer på bakgrunnen og på røttene.

Fiskene kommer frem når jeg mater de, og da er de aktive. Hannen jager vekk de som kommer bort til hulen hans, så jeg mater ikke rett forran hulen. Mine leter etter tabletter, spiser på dem, leter etter matrester på bunnen etter de andre fiskene. Og så suger de seg fast på agurk/squash osv. De kan stå på hver side av en agurkskive, og spise

Når jeg ikke mater, eller er utenfor karet, så er de stort sett rolige, litt her og der. De små er mer aktive, og farer rundt fra plante, til rot, til plante, og vips på en annen rot.

Men at mine er veldig aktive - som at de stresser - det oppfatter jeg ikke. Tror det er viktig at de føler trygghet og ikke tivnges til å være fremme ved at det ikke er sjulesteder osv.
Inaktiv bruker
KingNemo
no2 0,3, nh4 0,2. -KingNemo-
Du bør bytte vann Nh3/4 på 0,2 er IKKE bra heller ikke No2 på 0,3 det er dødlig for fisken.
Her kan du se noen av mine

Et av barna, med de hvite hjørnene på halen, en mor i hulen, og faren som har funnet ut at det er på tide med litt mat. Da forsvant de andre hehe. han har ganske store pigger på hodet. Hunnene har ikke det. Kjønn på barna aner jeg ikke enda.

Ligner dine på noen av disse?
Har tatt følgende målinger: pH 7,5 - NO2 0,3 (Testen til tetra går ikke lavere, skal prøve JBL sin neste gang) - KH 8 - GH 3/4 - NH4 0,2.

Ser at NO2 slår mer ut i farge enn jeg skulle ønske, dette har jeg tatt tak i, fargen er bedre i dag enn den var igår. Iaf bedring. Skal fortsette å skifte vann i dagene fremover.
Når det gjelder NH4 så står det på pakken at 0,2 er absolutt ikke skadelig mengde når pH er ca 7,5, men for all del det kan den være for alt jeg vet. Mitt mål er lavest mulig score på disse testene så igjen vannskifte.

Dette med agurk skal jeg teste
Flotte bilder sessan

-KingNemo-
Sitter å ser litt på de. De er aktive, rører ikke maten noe særlig (dog har jeg unnlatt å mate de siste dagene grunnet NO2 verdiene). Ser også at den ene er litt aggressiv og jager den andre.
Har på følelsen at noe er galt, mulig de reagerer på NO2 slik den er nå?

Har en rot med masse muligheter for å gjemme seg, har og masse planter som gir dem mulighet for å gjemme seg.
Vannet er veldig uklart for øyeblikket, kan kanskje være årsaken.

Har kastet oppi noen biter med agurk så får se hva som skjer videre.
De to jeg har er relativt små ennå, kanskje de er villere enn en mer voksen?
Tilfeldig bekjentskap
© Beate Tråsdahl Furulund
Reklame for plussmedlemskap