Gjøre juwel innvendig bioflow 3.0 filter yngelsikkert

Ønsker noen tips for hva jeg kan gjøre for å gjøre det innvendige Juwel Bioflow 3.0 filteret yngelsikkert. Jeg har allerede brukt silikon på sidene for at ikke noe skal komme seg bak, men idag så oppdaget jeg en inni filteret. Har sikkert gått inn gjennom innsuget. Hva er beste måte for å dekke til de rillene hvor innsuget er, slik at ikke yngel kommer seg inn?

Vet noen snakker om å ta blåsvamp, men hvordan fester en den på de nederste rillene av filteret. Øverst er det ikke noe problem. Der kan en leggen en blåsvamp inni filteret som dekker for de rillene. Største problem er de som er helt nederst.
Filter
Jeg klippet rett og slett bare til q-tips, festet den i blå svampen, og deretter i disse rillene. Brukte 110 liters karet mitt til reke yngeling en periode, og dette viste seg og virke utmerket. Da er det også lett og plukke av svampene når det er behov for rens.
Jeg har en ekstra sånn HER øverst over de andre filtrene (over den hardplasthåndtakgreia) for å dekke for rillene, som da blir et par-tre cm over denne. En og annen ancistrusyngel har jeg hjulpet fra å ligge på bomullsvatten og opp i karet igjen, men det er ytterst sjelden skjer. Bare må passe på at lagt slik i så ingen gleppe. Siden det er noen cm ned til bomullen så klemmes de ikke om de likevel har forvillet seg inn. Passer på å sjekke hver gang jeg steller med karet og ennå ikke gått liv tapt. Heller ikke hatt tap av reker eller platyyngel med denne ordningen, men nå er jeg ikke av de aller mest garvede her inne, så mulig det finnes bedre råd.
Da har du samme løsning som meg. Men det jeg lurer på er nederst på filteret og ikke øverst. Det er riller nede for innsug og det er de jeg ønsker å dekke til. Tror disse går rett inn til pumpen og varmekolben.
Løsning 2
En annen løsning vil jo være og rive ut hele filter huset, trekke det med en yngle strømpe. Eller rett og slett bare ta det ut og sette inn et utvendig filter. Da kan du tilpasse det akkurat som du ønsker selv.
Bump. Nå ligger Ancistrus med egg i hulen. Ønsker å gjøre noe før yngel kommer ut av hulen, men hva?
Jeg klippet til litt grov blå svamp, til en rektangel som akkurat passet ned i forkant av punpa. så trykkte jeg å skvisa til jeg fikk hele forbi pumpe utskytet, har ikke sett yngel i kammeret etter det. Litt dårlig forklart, men håper du forstå sånn någen lunde.

Hvis jeg skal tippe så var stripa med blåsvanp 5x2x20cm
Jeg gjorde ett forsøk igår ved å ta 2 kutips og delte de. Så festet jeg enden inne i rillene oppe og nede. Så tok jeg på en vanlig hvit Juwel vatt som jeg klippet opp slik at den dekket rillene i innsuget. Vatten ble festet til kutips. Det festet seg veldig bra og holder på plass. Men det jeg oppdaget er at det gikk ikke veldig lang tid før den hvite vatten ble brun. Spørsmålet er om det kommer til å ta lang tid før den er tett, og er det noe fare da? Jeg kommer selvsagt til å følge med på utblåseren for å se om filteret fungerer eller er tett.

Men noen andre som har ideer eller er det noe problem dersom innsuget nede på Juwel filter blir dekket til?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap