En litt usikker nybegynner...

Hei

Jeg er nå ferdig med innkjøringsperioden (5-uker) og lurer på om jeg har gode nok verdier til å ha fisk i vannet mitt. Det er et 55L.

no3 - 0
no2 - 0
gh - 4 - 7
kh - 4 - 6
ph - 6,4 - 6,8
cl2 - 0

Er Ph'en for lav? Eller hva sier dere?

De fiskene jeg har lyst til å ha er Poecilia reticulata (guppy) og/eller Epalzeorhynchos bicolor (ildhale).
Disse vannverdiene ser bra ut sånn generelt, men pH og GH er litt for lave for guppy. Passer bedre for ildhale men den skal ha 200 liter så ditt akvarie er ikke stort nok for den.

Jeg ville anbefalle deg å kikke litt i fiskebasen her, kanskje du finner mange flere arter som du liker og som kunne passe i ditt akvarie.

Hvis du vil gjerne ha guppy så må du nok øke pH og GH ellers så blir di lettere syke hvis di går i feil vannverdier.
Inaktiv bruker
Stusser litt på no3 er den null? Hva måler du med? Hvordan kjørte du inn karet?
Spock
Stusser litt på no3 er den null? Hva måler du med? Hvordan kjørte du inn karet?

Jeg bruker teststriper og kjører med ett mini biobox 2 filtersystem. Og lys på 24/7.
Test striper
Test striper viser seg og være lite nøyaktige, så annbefaler deg og innvestere i evt dråpe testere. Dine vannverdier skulle passe til og holde mange av de sør amerikanske eller asiatiske småfisk. Dario er en kjempe spennende Nano fisk, oppfører seg stort sett som ciklider men blir ikke større enn 3,5 cm den største arten.
Men les i fiskebasen her. Eller så er Seriuslyfish.com litt mere oppdatert enn AF, forsåvidt mye bedre bilde base der også, litt bredere info med bilder fra evt elvesystemer osv. Bruker den basen mye når jeg trenger og finne fiske innspirasjon.

Men du har jo et lite kar, så hold deg til små fisk, som krever lite teritorie, Dario artene er på grensen til 55 liters tanker. Rasbora, pseudomugil, goby er noen arter små fisk hvertfall

Lys på 24/7???? Er du gal man?, til akvarier med planter, 8-12timer lys, lang lyssyklus= et lass med alger. Akvarier uten planter, begrens belysningen til da man ser på akvariet.
Takk for svar

hehe, ja jeg har hvert veldig usikker med lyset i det siste, men nå vet jeg det endelig :P

Er det noen tips om hvor jeg kan kjøppe slike dråpetestere??
Dråpe testere
Det finnes gode dråpe testere JBL's går fra 3-10 i ph. er veldig fornøyd med min, De selges på de fleste akvarie butikker. Er som regel billigst fra en nettbutikk, evt en utenlandsk Vet de selger et sett som kan teste det hele, husker bare ikke pris.
Her får du bra dråpetester til en grei pris
Kabe111
[URLBLOCK1] får du bra dråpetester til en grei pris :)

Takk nå har jeg bestilt Ph og Gh dråpetester
Hans Jørgen Thorbjørnsen
[QUOTE=Kabe111][URLBLOCK1] får du bra dråpetester til en grei pris :)

Takk nå har jeg bestilt Ph og Gh dråpetester

Sleng på en nitritt-test også. Det er nesten et MÅ-HA, for det har man alltid bruk for, spesielt i begynnelsen/oppstart av akvariet og den første tiden etter at fisk er satt inn.
Du skriver usikker nybeynner, men du har unngått de største nybegynnerfellene allerede :o) Akvariet blir ordentlig innkjørt, du tester vannet, bestiller dråpetester, og du ber om råd om hva slags fisk som passer i ditt kar :o) Akvariehobbyen trenger definitivt flere nybegynnere som deg :o)

Nå kommer det vanskeligste, nemlig å ikke ha for mange og for store fisk oppi karet ditt. Guppy er en fin fisk å starte med, syns jeg. Det er mulig at du bør justere pH sånn at den ligger over 7, men det kan også hende at stripsen har målt feil og at du har pH rundt 7.Evt så kan du bruke pH+ og justere pHen litt opp.

Guppy fra butikk er ofte ganske dårlig kvalitet, så prøv om du kan få tak i noen privat.
evt. så kan du vurdere endlers guppy.

Det morsomste med guppy er at de får levende unger, som vokser opp i akvariet. Derfor bør du ikke kjøpe for mange, for de formerer seg raskt. Begynn gjerne med 1 hann og 2-3 hunner.
Takk takk Jeg har sett på guppy i en butikk i nærheten og de ser veldig fine ut i forhold til mange andre butikker jeg har vært å kikket i, men er det noen kjøp og salg side på dette forumet?
Vannverdi med dråpetester
no3-0
no2-0
ph-6,8 (teststrip)
gh-4-7 (teststrip)
kh-3-6
cl2-0
ph-8 (dråpetest)
gh-4 (dråpetest

Så det jeg trenger nå er bare å heve gh for guppy og Bushymouth catfish?
Hva har du kjørt inn karet med ?
Jeg bare spør fordi noen synes å tro at karet bare kan stå der i 5 uker og så er det innkjørt. Greit å vite at vannet tåler belastning..
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap