Bruke sera nitrivec hele tiden?

Inaktiv bruker
Jeg har ikke noe særlig med klor i vannet der jeg bor. Vurderer å bruke Sera Nitrivec istedet for Tetra Aquasafe for vanntilsetning. Sera Nitrivec inneholder endel mineraler, og noe bakterier som er bra for vannet.

Hva synes dere?
Hva slags akvarie er det snakk om? hardt eller søtt vann? Hva slags fisk holder du? Hvor lenge har det kjørt osv?

Men min erfaring er at minst mulig juks, er best.
Inaktiv bruker
Spar penger å ikke kjøp det, om du har klor i vannet bruk aquasafe. Det andre er bare tull etter min mening.
Vann
Enig med Spock her., Personlig setter jeg bare vannet mitt i bøtter 24-36 timer før vannbytte det er helt gratis. Jeg får hvertfall gode målinger av springvannet mitt når jeg lar det stå 24 timer før bruk.
Jeg bruker også vannet som det er, uten tilsetninger.

Gir heller "vitaminer" i form av eSHa optima, som sies å skal være godt for fiskenes immunforsvar og lekelyst.
Og plantegjødning, leirkuler nær bunnlaget til sverdplantene, og flytende til de øvrige.
Funker som snus!

[QUOTE=Nina3]Jeg bruker også vannet som det er, uten tilsetninger.

Gir heller "vitaminer" i form av eSHa optima, som sies å skal være godt for fiskenes immunforsvar og lekelyst.
Og plantegjødning, leirkuler nær bunnlaget til sverdplantene, og flytende til de øvrige.
Funker som sn

Elsker de Leirkulene, drøye er de også.
Inaktiv bruker
Sander Nørholm
Hva slags akvarie er det snakk om? hardt eller søtt vann? Hva slags fisk holder du? Hvor lenge har det kjørt osv? Men min erfaring er at minst mulig juks, er best.

Det er 85 liter, er vannet i Trondheim. Har tenkt å ha en stimfisk, eller to grupper fisk. Er litt interressert i et par sommerfuglciklider, eller et par boliviansk sommerfuglciklide, eventuelt. Liker de mindre tetra-stimfiskene også.

Er selv ikke så gira på å ha som rutine å bruke unødvendig vanntilsetning. Kanskje heller litt plantegjødning, hvis plantene trenger litt ekstra.
Vannverdier
Bor jo selv i Trondheim, og her er vannet rett over 7 når det kommer ut av springen. Men ved og la det stå 24-36 timer før bruk, kom jeg ned mot 6,2, som skal være greit for sommefuglciklidene.. Bruker ingen kjemiske tilsetninger i vannet mitt, bare det som kommer naturlig fra naturen.: Eik, bøk eller catappa blader, røtter og en teskje salt per 10 liter også rikelig med planter, vips så har man gode stabile vannverdier, noe som er litt viktig for hold av sommerfugl ciklider.
Inaktiv bruker
Takk for svar, bra tips!
Du kan droppe saltet da. Det er, for å være helt ærlig, totalt unødvendig og gammel overtro som henger igjen fra 60- og 70-tallet, da folk ikke visste bedre.
Salt
Det er nå fortsatt sånn at salt har en dokumentert effekt mot parrasitter og sopp? Gammeldags eller ikke, det har hvertfall en god virkning på vannet mitt, dyrene er friske, og vannet er krystallklart.
Virker for meg, og ifølge en belest kamerat så har det en positiv effekt. Diskuterer ikke med akademikere jeg, regner med de vet hva de snakker om.
I min verden er kjemiske tilsettninger og medisin noe forbanna søppel..
Sander Nørholm
Det er nå fortsatt sånn at salt har en dokumentert effekt mot parrasitter og sopp?

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, og avhengig av både hva slags fisk det dreier seg om og hvilke metoder som benyttes. Salt er effektivt mot parasittene som forårsaker hvitprikk og fløyelssyke hvis det utføres på rett måte (salttilsetning/saltbad, temperaturøkning og evt. mørklegging). De frittsvømmende stadiene av disse parasittene har dårlig salt-toleranse, men om 0.4 g/l med salt er nok til å drepe dem er tvilsomt. Å dosere et selskapsakvarium permanent i den tro at det beskytter mot disse sykdommene tror jeg er å lure seg selv.

Bakterier tar man ikke med salt med mindre konsentrasjonen er meget høy, og da tar man samtidig livet av filterbakterier og planter. Det samme er tilfelle med sopp...den "terapeautiske" konsentrasjonen det snakkes om her har ikke mye virkning mot sopp. Salt kan brukes mot soppinfeksjoner, men da i så høy konsentrasjon at fisken bør bades separat.

Når det gjelder parasitter som flatormer, f.eks. gjellemark (Dactylogyrus), har forsøk vist at salt hjelper mot disse, men da også i høyere konsentrasjoner enn hva man kan ha permanent i et vanlig ferskvannsakvarium. Det interessante her er at enkelte arter av Dactylogyrus faktisk får BEDRE betingelser ved slik lav konsentrasjon av salt !

Så kan man veie for og imot...hvor nyttig er det å utsette alle fiskene sine for unaturlig, permanent saltkonsentrasjon ? Har man levendefødere eller brakkvannsfisk, er det jo ikke noe problem. En del cichlider tåler også salt relativt bra. Men for mange fiskearter er økt salinitet en stressfaktor som kan føre til ulike sykdommer, særlig relatert til skinn/skjell. Eksempler er økt slimproduksjon, sår/byller, bukvattersott-lignende oppsvulmimg og bomullsmugg (Saprolegnia), som alle disponerer for sekundære bakterieinfeksjoner.
SilverShaded
[QUOTE=Sander Nørholm]Det er nå fortsatt sånn at salt har en dokumentert effekt mot parrasitter og sopp?

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, og avhengig av både hva slags fisk.

Synes det er veldig lærerikt og lese det du skriver i forhold til salt.. Har ikke du også en proffesor grad i Biologi?
Det er hvertfall blitt meg påstått mye forskjellig i forhol til dette med salt, av kjemikere, marine biologer samt ivrige akvarister. Også er det også sånn at mye av det vi leser forskjellige steder, er påstander, teorier eller ufullstendige konklusjoner. De tre tingene er ikke et konkuderende faktum?
Det blir vanskelig og forholde seg til så mye frem og tilbake mellom faglerte og hobby akvrister.
Jeg prøver hvertfall holde meg til naturens egne virkemidler, så får kjemikaljer og tilsetninger være siste utvei.

Og foresten tusen takk for nok en nyttig nettside, sånt setter jeg skikkelig pris på
Nei, jeg er bare en stakkars kjemiker med spesialinteresse innenfor biologi og medisin, men jeg har en tendens til å lytte til relevant forskning (bl.a. refert gjennom Aquaculture, PubMed osv.).

Men jeg undrer meg litt på hvorfor du anfører natriumklorid blandt "naturens virkemidler" i motsetning til det du kaller "kjemikalier". Natriumklorid er da også et kjemikalium. Ja, det fins i "naturen"... men i saltvann og i liten grad i det ferskvann de fleste av våre akvariefisker stammer fra.
Plussmedlem
SilverShaded
Men jeg undrer meg litt på hvorfor du anfører natriumklorid blandt "naturens virkemidler" i motsetning til det du kaller "kjemikalier". Natriumklorid er da også et kjemikalium. Ja, det fins i "naturen"... men i saltvann og i liten grad i det ferskvann de fleste av våre akvariefisker stammer fra.

Jepp, der sier du akkurat det. Jeg mener at å bruke salt i ferskvann er totalt unødvendig så lenge det ikke gjelder behandling av sykdom. Jeg ser ingen logikk i hvorfor ferskvannsfisk skal trenge salt... det er totalt unaturlig for dem.

Jeg har brukt salt, men aldri til noe annet enn ved sykdom i akvariene.
..
SilverShaded
Nei, jeg er bare en stakkars kjemiker med spesialinteresse innenfor biologi og medisin, men jeg har en tendens til å lytte til relevant forskning (bl.a. refert gjennom Aquaculture, PubMed osv.). Men jeg undrer meg litt på hvorfor du anfører natriumklorid blandt "naturens virkemidler" i motsetning til det du kaller "kjemikalier". Natriumklorid er da også et kjemikalium. Ja, det fins i "naturen"... men i saltvann og i liten grad i det ferskvann de fleste av våre akvariefisker stammer fra.

Da beklager jeg igjen, så fra nå av skal jeg bare omtale det som industrielt kunstig fremstilte medesiner/tilsettninger til akvarie. Bare mye lettere og forståelig for oss dødlige normale mennesker å omtale natriumklorid som salt, og kunstige tilsetninger for kjemikaljer. Er ikke alle mennesker som var like flinke i fysikk på skolen kankje? Og nok enda ferre som har kjemi/biologi bakgrunn.

Uansett om jeg tar feil eller ei, så har jeg hadt utrolig gode resultater med og behandle sykdom med salt/ natriumklorid. Det har heller ikke vært noe sykdom i tanken i ettertid av dette.
Inaktiv bruker
Nina3

Jeg har kommet frem til at jeg vil ha Biltema sand i størrelse 0,2 - 1,0 mm.

Mener dere sånne leirkuler ment for potteplanter, kjøpt på plantebutikk?

Jeg las at JBL selger noen gjødning-kuler, som var mer som næringstilskudd da. Jeg tenker også på at grus med litt størrelse 3 - 6 mm omtrent, kan være bra for røttene, hvis sanda blir for tett for enkelte planter. Å ha grus nederst, og et sandlag over.

Anders K
Jepp, der sier du akkurat det. Jeg mener at å bruke salt i ferskvann er [B]totalt unødvendig[/B] så lenge det ikke gjelder behandling av sykdom. Jeg ser ingen logikk i hvorfor ferskvannsfisk skal trenge salt... det er totalt unaturlig for dem.

Det er ikke så enkelt. Verden er ikke nødvendigvis sånn at det kun er 100% ferskvann eller 100% saltvann. Det er mange steder hvor det er noe i mellom og mange av våre akvariefisk lever der.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap