Etter filterrens (fluval utvendig), er det svevestøv i vannet

Jeg renset det utvendige filteret i dag. Fluval filter. Jeg renset det ikke så godt som jeg helst ville, fordi jeg ikke ville ta bort for masse filterbakterier. Men skyllte de ulike svampene og makaroniene i bøtter med akvarievann. Fyllte rent vann i pumpebøtten, og mer rent vann i karet. Og satte alt i gang.

Det jeg reagerte på var hvite partikler i vannet. Har sjekket og det er ikke luftbobler, for de svever, og løser seg ikke opp.

Jeg regnet med at dette ville forsvinne når det gikk et par timer, MEN - det svever enda

Jeg er ikke vant med flytende partikler i vannet, og blir bekymret på fiskenes vegne. De må tross alt puste i dette vannet.

Jeg har søkt på forumet, og funnet diverse tråder om luftbobler, dårlig innkjørte filter, infusioer(??) , støv fra sanden, tråder i vannet, og fisker som lager gris på bunnen. Så jeg håper det er greit at jeg spør i en egen tråd, da er det lettere å få svar på nettopp dette som jeg lurer på.

For det er jo ikke f.eks luft, da ville boblene forsvunnet.

Synes dere jeg skal se det an til i morgen? Bør jeg da bytte vann, eller gå over filteret igjen ?
(Synes foresten det er litt lyder i fra pumen. Liksom "klukkelyder" eller dunke/boble lyder. )

Jeg er ikke glad i å ta fra hverandre disse utvendige filtrene for det trenges virkelig en kvinnes krefter for å få toppen av og helst uten å søle vann utover hele meg. Samt jeg er redd for å ikke få det tett sammen sånn at det blir lekasje.

Hva tror dere jeg bør gjøre ?
Inaktiv bruker
vent til i morgen, da er det nok bedre.
Plussmedlem
Det er nok bare litt støv fra de delene du har "krøsta" på. Det blir jo litt sånn, at når et filter settes igang etter rens, vil det alltid være litt løst støv inne det Opplevd det selv, og det forsvinner etterhvert. Filtreres bort...

Lydene du hører er også velkjente - bare litt luft. Ikken'o å bekymre seg for, med andre ord Du kan alltids forsøke å riste/bevege litt på filteret, da kan noe komme ut.
Fint, da venter jeg til i morgen Håper vannet er klart da. Vil jo ikke at fiskene skal svømme rundt og ikke få puste skikkelig.
Huff, det svever masse partikler rundt i dag også. Liksom midt i akvariet, de bare sirkulerer rundt og rundt. Det kan virke som om filteret kanskje duger dårlig. Ser noen partikler trekkes mot innsuget, mens resten bare går rundt og rundt. Jeg får prøve å rense blåsvampen i enden av innsuget en gang til, og se om det suger bedre da.

Har ikke lyst å måtte gå over pumpen en gang til. Og det pleier slett ikke flyte noe som helst rundt i karet til vanlig.
Inaktiv bruker
Tolmodighet, det forsvinner.
Sirkulasjonen
For meg virker det som om du skal prøve og skifte retninger på utløoet ditt? Til du ser at den sirkulerer godt i hele akvariet. Det er meningen man skal kunne gjøre dette nettop for og skape den sirkulasjons effekten du ønsker/trenger for dine fisk, eller akvarie oppsett.
Det kan også høres ut som rotoren din går trått, om ikke annet gå hvertfall over den delen, er mange som rett og slett brenner opp filtermotorene sine, fordi de tror at det er så fryktelig smart og spare den bakterien, at de lar pumpe og rør fylle seg med dritt. Jeg prøver selv og holde all mekkanikk i pumpen min fri for dritt.
Og selv om mange av de gamle traverne her inne ikke er enig med meg, så er det bakterien i filtermatrealene som er viktig og ta vare på. Det har skjedd utrolig mye på aqua fronten siste 10 år.

og foresten vann rett fra springen til til filterens, eller bøtten er med på og drepe den bakterien du prøver og skape.

Eheim er foresten et godt tips for kvinner da, den er så bruker vennlig at den nesten åpner seg selv.
Nå er jeg rimelig fortvilet her

Jeg trodde dette skulle gå over, i går renset jeg blåsvampen på innsuget, og jeg åpnet pumpen og renset inni der som propellen er. Nå er lydene borte, men vannet er kjempegrumsete !!

Jeg fikk ut en god del slamm fra slangen som blåser vann ut i akvariet, ved å riste på den og la den blåse vann og slam ned i bøtter.

Men her er det altså enorme mengder grums og prikker som flyter rundt.

Utblåset er plassert sånn at vannet sirkulerer godt, men jeg lurer på om filteret suger dårlig.


Iallefall er spørsmålet nå: hva gjør jeg ??
1 - rense svampene og makaroniene i bøtten, på nytt i akvarievann?
2 - Bytte ut halvparten av vannet og prøve å få suge ut de fleste partiklene, og se om det blir bedre ?
sessan
Nå er jeg rimelig fortvilet her :-( Jeg trodde dette skulle gå over, i går renset jeg blåsvampen på innsuget, og jeg åpnet pumpen og renset inni der som propellen er. Nå er lydene borte, men vannet er kjempegrumsete !! Jeg fikk ut en god del slamm fra slangen som blåser vann ut i akvariet, ved å riste på den og la den blåse vann og slam ned i bøtter. Men her er det altså enorme mengder grums og prikker som flyter rundt. Utblåset er plassert sånn at vannet sirkulerer godt, men jeg lurer på om filteret suger dårlig. [B]Iallefall er spørsmålet nå: hva gjør jeg ?? [/B] 1 - rense svampene og makaroniene i bøtten, på nytt i akvarievann? 2 - Bytte ut halvparten av vannet og prøve å få suge ut de fleste partiklene, og se om det blir bedre ?



Har du hatt dette filteret lenge?
Hvis du har hatt det en stund,er det først nå problemet dukker opp?

Kjøpte meg nemlig ei fluval utvendig for 3 uker siden.
Etter to dager hadde jeg det samme problemt + at algene kom for fullt.
Har klaget og kranglet med butikken siden.
Jeg vil heve kjøpet,men dem sier at dem ikke finner noe feil med dem så dem er ikke villige til det.
Iallefall er spørsmålet nå: hva gjør jeg ??
1 - rense svampene og makaroniene i bøtten, på nytt i akvarievann?
2 - Bytte ut halvparten av vannet og prøve å få suge ut de fleste partiklene, og se om det blir bedre ?


Så sinnsykt kjipt at det fortsatt ikke blir bedre!! Forstod jeg det riktig om det var sånn at det var bra med fart på vannet som kommer ut? Isåfall må jo pumpen suge inn tilsvarende med vann inn.

Hvordan har du plassert innsuget i forhold til utløpet? I hver sin ende av tanken?
Første forsøket mitt med utvendig filter fikk jeg også en litt samme problemet.

Lenge siden siste vannbyttet?

Siste tingen jeg kan tenke meg, er hvis svampene har blitt brukt veldig lenge, så har det en tendens til at vannet sirkulere veldig dårlig.
Må innrømme at jeg ikke har noe fakta på når man burde bytte matrialer, men byttet mine svamper etter 9-10 mnd, da kjørte jeg nye og gamle filtermatrialene sammen ca 4 uker før jeg tok det gamle helt ut, etter det følte jeg det var litt mere sprut i sirkulasjonenen.

Fluval, det er desverre også sånn at Fluval er ikke kjent for og ha de mest solide og effektive filterne.
Sverger til Eheim, er litt dyrere, men at det er 3 års garanti, pluss at de fleste butikker har reserve deler inne, eller lett tilgjengelig. Alle deler er utskiftbare.

Vet ikke hvor mange Matrialer du har plass til i bøtten din, Men om du har et rom ledig til Cirax eller Matrix, er det absolutt og annbefale. Etter jeg byttet til disse biomatrialene i alle filtrene mine, ble de også mere effektive..
MONA T

Du kjører med helt nyttfiltermatriale også eller? Og evt kun dette nye filteret i tanken din?
[QUOTE=Mona T


Har du hatt dette filteret lenge?
Hvis du har hatt det en stund,er det først nå problemet dukker opp?

Kjøpte meg nemlig ei fluval utvendig for 3 uker siden.
Etter to dager hadde jeg det samme problemt + at algene kom for fullt.
Har klaget og kranglet med butikken siden.
Jeg vil heve kjøpet,men dem sier at dem ikke finner noe feil med dem så dem er ikke villige til det.

Jeg har hatt filteret i litt over et år, kjøpt brukt. Har ikke hatt disse problemene før. Det har sirkulert fint, og hvis strømmen har blitt dårlig, så har det veldig ofte hjulpet å skylle blåsvampen forran innsuget.
Sander Nørholm
Så sinnsykt kjipt at det fortsatt ikke blir bedre!! Forstod jeg det riktig om det var sånn at det var bra med fart på vannet som kommer ut? Isåfall må jo pumpen suge inn tilsvarende med vann inn. Hvordan har du plassert innsuget i forhold til utløpet? I hver sin ende av tanken? Første forsøket mitt med utvendig filter fikk jeg også en litt samme problemet. Lenge siden siste vannbyttet? Siste tingen jeg kan tenke meg, er hvis svampene har blitt brukt veldig lenge, så har det en tendens til at vannet sirkulere veldig dårlig. Må innrømme at jeg ikke har noe fakta på når man burde bytte matrialer, men byttet mine svamper etter 9-10 mnd, da kjørte jeg nye og gamle filtermatrialene sammen ca 4 uker før jeg tok det gamle helt ut, etter det følte jeg det var litt mere sprut i sirkulasjonenen. Fluval, det er desverre også sånn at Fluval er ikke kjent for og ha de mest solide og effektive filterne. Sverger til Eheim, er litt dyrere, men at det er 3 års garanti, pluss at de fleste butikker har reserve deler inne, eller lett tilgjengelig. Alle deler er utskiftbare. Vet ikke hvor mange Matrialer du har plass til i bøtten din, Men om du har et rom ledig til Cirax eller Matrix, er det absolutt og annbefale. Etter jeg byttet til disse biomatrialene i alle filtrene mine, ble de også mere effektive..


Ja, innsug og utblås er plassert i hver sin ende. Utblås er rettet på skrått ut i karet og slik har det vært i over et år, har fungert fint. Det er plassert slik at den spyler i overflaten. Det har nok blåst bedre, men er slett ikke ille.

Skal vi se, nei det er ikke lenge siden vannbytte , mener jeg byttet vann for under en uke siden. Det er litt kinki nå, for jeg har satt inn flere fisk , og derfor ikke våget å rense filteret skikkelig/bytte mye vann pga jeg ville la filterbakteriene få bygge seg opp til å takle flere fisker.

Svampene er nok gamle, for jeg har ikke byttet eller gjort noe annet enn å skylle dem godt i vann. makaroniene i bunnen er også gamle.

Det er i bunnen to kurver med hvite makaronier, og så ligger det en svamp oppå den øverste av dem. Så kommer en kurv med finmasket svamp, og øverst en kurv med grovere blåsvamp. Det er også plassert på høykant 4 lange smale finmaskede svamper.
Det høres ut som filteret ditt består mest av mekanisk filtermatriale, og kan kanskje vere i sammenheng med flere nye fisk at dine biomatrialer ikke henger helt med på endringene i bakterier.
Du kan hvertfall bytte ut den ene kurven med mekaniske macaronnier, til for eksempel cirax.
Vet ikke hvor ofte du kaster og bytter den hvite filter vatten? men selv så bytter jeg den 1 gang i uken i eheimen, og 2-3hver dag i juwel filteret, begge går i samme kar. Det er den vatten som tar seg av det værste, og er helt ubrukelig når den har blitt brun en gang. Er bare tull og vaske den da den aldri vil bli bra igjen.

Mange nye fisk?
Hvert filter har en grense for hvor mye avfall det klarer og bryte ned, det kan rett og slett hende at grensen på filteret ditt er nådd, og evt et større filter, eller rett og slett et lite filter til..


Jaggu en vanskelig nøtt og knekke det her, kunne jeg bare sett på det fysisk med mine egne små blå, hadde det vært litt enklere.
synd du bor langt unna !

Jeg har ikke noe filtervann i pumpen. Det fulgte bare med makaronier, og de svampene.

Skal vi se, jeg tok ut 4 fisker, og masse snegler (suller)
Og satte inn 15 røde fantomtetra, 4 corydoras, og 3 perleguramier. Måtte sette alle inn på en gang pga jeg skulle tømme det andre karet.

Da var filteret ganske grumsete inni, men jeg renset det ikke pga jeg ville bevare bakteriene.

Tror rett og slett jeg får suge ut det meste av vannet som er grumset, og fylle på nytt, og se om det blir bedre da
sessan
synd du bor langt unna ! Jeg har ikke noe filtervann i pumpen. Det fulgte bare med makaronier, og de svampene. Skal vi se, jeg tok ut 4 fisker, og masse snegler (suller) Og satte inn 15 røde fantomtetra, 4 corydoras, og 3 perleguramier. Måtte sette alle inn på en gang pga jeg skulle tømme det andre karet. Da var filteret ganske grumsete inni, men jeg renset det ikke pga jeg ville bevare bakteriene. Tror rett og slett jeg får suge ut det meste av vannet som er grumset, og fylle på nytt, og se om det blir bedre da


Kan være verdt et forsøk.. Personlig ville jeg renset matrialene i pumpen. EVT. byttet ut en hylle med makaronni til cirax. Men det er jo meg da.

Kan jo som nevt tidligere også hende at filteret er maxet. Hvor mange liter er bøtta til filteret på?

Sulawesi? Dretter du dem?
http://www.aquamanias.no/varesok.php

Hvilken størrelse bør jeg ha? Bruker dette da istedenfor makaroni?

Sullene ja, vel de yngler, men jeg har ikke gjort noe spesielt for å få det til. Nå har de flyttet over i et annet kar, og det er de ikke helt fornøyd med, så jeg har ikke helt oversikt over dem lenger. Tror de i protest har gjemt seg i sanden hehe. Men jeg ser jo noen av og til da.

Nå skal jeg bytte vann så får vi se, mulig jeg åpner filteret også og skyller svampene hvis det er gørr i dem enda, skyller dem da i akvarievann. Og skal fylle opp med akvarievann. Hvor mange liter bøtten er vet jeg faktisk ikke, men filteret heter Fluval 405.
sessan
http://www.aquamanias.no/varesok.php Hvilken størrelse bør jeg ha? Bruker dette da istedenfor makaroni? Sullene ja, vel de yngler, men jeg har ikke gjort noe spesielt for å få det til. Nå har de flyttet over i et annet kar, og det er de ikke helt fornøyd med, så jeg har ikke helt oversikt over dem lenger. Tror de i protest har gjemt seg i sanden hehe. Men jeg ser jo noen av og til da. Nå skal jeg bytte vann så får vi se, mulig jeg åpner filteret også og skyller svampene hvis det er gørr i dem enda, skyller dem da i akvarievann. Og skal fylle opp med akvarievann. Hvor mange liter bøtten er vet jeg faktisk ikke, men filteret heter Fluval 405.


Sulawesi, er bare jeg som er veldig inntresert i og få tak i noen, også er det tomt her oppe akkurat nå.

Fluval 405, skal jo i utgangspunktet sirkulere en 1300 liter i timen, og burde kjøre bra på akvarier opp til 200 liter ca. Om ikke karet er større enn det, skulle det holde greit.

Om ikke det hjelper med rens av matrialene, så kan desverre hende at pumpen begynner og bli sliten.
Ser det går ann og bestille motor til pumpen igjennom Imazo, eller da vilken som helst tropehagen zoo hvertfall.
Vil komme på ca 500 kr tror jeg.

Du kan godt beholde en hylle med den mekaniske makkaronien, også fyller du cirax i den over. Cirax, bruker jg eheims, den er passe størelse, prodac har også en fin en.
Også gjerne en svamp mellom de to lagene om det er plass.

Nå er jeg hvertfall snart tom for ideer.
Takker så masse for hjelp i allefall

Nå har jeg renset flesteparten av svampene, og det er en god del gørr inni dem. Jeg skal bestille blåsvamp, men har dårlig med penger akuratt nå. Når jeg får blåsvamp så bytter jeg ut blåsvampen i filteret for denne hadde mye slam i seg selv om jeg skyller godt. Har også byttet om på rekkefølgen på boksene, sånn at den fineste svampen nå er i boksen på toppen.

Har også byttet ut noen bøtter vann. og senket utblåset.

Samt tatt bort en del flyteplanter, og luket litt ved innsuget. Nå får jeg bare la det stå og svive, og så håpe at det klarner opp.

Er så usikker på hvordan det er for fiskene med dette stresset, og grusmet i vannet.

Skal ta og teste nitrit, nitrat og amoniakk.

Må ha nye tester også så det blir en stor bestilling.

Så håååååååper jeg dette ordner seg.
Bare hyggelig;-)
sessan
Takker så masse for hjelp i allefall :-) Nå har jeg renset flesteparten av svampene, og det er en god del gørr inni dem. Jeg skal bestille blåsvamp, men har dårlig med penger akuratt nå. Når jeg får blåsvamp så bytter jeg ut blåsvampen i filteret for denne hadde mye slam i seg selv om jeg skyller godt. Har også byttet om på rekkefølgen på boksene, sånn at den fineste svampen nå er i boksen på toppen. Har også byttet ut noen bøtter vann. og senket utblåset. Samt tatt bort en del flyteplanter, og luket litt ved innsuget. Nå får jeg bare la det stå og svive, og så håpe at det klarner opp. Er så usikker på hvordan det er for fiskene med dette stresset, og grusmet i vannet. Skal ta og teste nitrit, nitrat og amoniakk. Må ha nye tester også så det blir en stor bestilling. Så håååååååper jeg dette ordner seg.


Må ikke bekymre deg, fisken tåler litt grums Jeg håper også det blir bedre for deg nå..
Er nå hvertfall snart tom for ideer, nesten så jeg kjører ned bare for og se hva det kan vere..
Hold meg oppdatert hvertfall, er jo sikkert nesten like nysgjerrige som deg jeg nå..
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap