Utvendig pumpe

Jeg har ett Juwel 180 liter som jeg tenker å bytte ut den innvendige pumpen til en utvendig.

Jeg har aldri hatt en utvendig pumpe tidligere og trenger råd om hvilken jeg bør velge.

Kan disse pumpene lekke, og hvis de gjør, kan de da tømme karet for vann?Når jeg mener tømme karet for vann, mener jeg fullstendig, og også lage vannskade i huset.

Hva slags merke er å foretrekke, og hvor ofte må man rense disse filterene i forhold til innvendig juwelfilter?
Filter
Enkle regler for filter. Merke så er absoutt eheim det beste alternativet. Mitt råd er og kjøpe et filter som er beregnet opp mot 400 liter. Overdirv alltid, jo mere matriale filtere holder, da får man mere god bakterie=rent og fint vann.

Rens av filteret: Hvit watt byttes med engang den er brun av nitritt, om det tar 1 eller 7 dager. hvit watt er ikke vært og vaske, å når den er skitten vil man bare bli ved og sirkulere dritten. De øvrige matrialene må du vurdere selv. Selv forer jeg stort sett med, artemia, tubifix og rekemix og opplever da at det er behov for hyppigere rens en gang i uken ca.

P.s Vask ALDRI filtermatriale i springvann, finnes kjemikaljer i det som vil drepe den bakterien man allerede har bygd opp i filteret. Bruk alltid av ditt eget akvarie vann.

Utvendig filter eller sump løsning er uansett best og lettest og ha. Og nei, den ville aldrig tømt karet for vann, når man åpner filteret, vil det ta inn luft, og vil da ikke klare og sirkulere vannet lenger. Trygt som bare det.
Utvendige filter kan lekke og forårsake vannskader. De kan i verste fall tappe ned akvariet til det bare er 10-20 cm vann igjen, avhengig av hvor dypt innsugings-røret sitter i akvariet.

Med et kvalitetsfilter som du vedlikeholder riktig, vil jeg påstå at du likevel er ca. like trygg som med innvendig filter.

Selv har jeg sverget til utvendige filtre de siste 8-10 årene, og de siste 4-5 årene har jeg hatt 3-4 filtre i drift samtidig. Jeg har hatt én lekkasje, den var ikke spesielt stor, og jeg oppdaget den da jeg satte sammen filteret etter rensing. Jeg sjekker alltid for lekkasje når jeg setter filteret igang igjen etter rens. Dette filteret var noen år gammelt.

Filteret fikk da stå på badet og gå i en bøtte, sånn at bakteriene ikke skulle dø, mens jeg ventet på ny pakning. En uke og 50 kroner senere var filteret som nytt, og jeg kunne flytte det ut i akvariet i stua igjen.
Filter
Da vil jeg påstå at du har et gammelt filter, min eheim pumpe slutter og suge ved minste lekasje.
Om en pumpe slutter og suge vil du likevel ha en hevert effekt..
Mitt filter fungere ikke sånn hvertfall, har akkurat prøvd og åpne to av hempene på filteret mitt, litt lekjasje, men stoppet fort og suge.
Napp av røret i innsuget til filterbrønnen og se om eheim fremdeles er så lekk sikker som du påstår..
Rive av røret
Det er ikke sånn at den bare eksploderer så det blir et totalt mayham. Klart det kan slå lekk, men og bytte pakkninger ved jevne mellomrom og hvis man setter den godt sammen, så har man en pumpe i 20 år om man vil. Man trenger vel ikke vere noen rakketforsker for og forstå at ting må ha service? Regner med de fleste bytter olje, foringer og pakkninger på bilene sine innimellom også..
Sander Nørholm
Da vil jeg påstå at du har et gammelt filter, min eheim pumpe slutter og suge ved minste lekasje.

Jeg vil påstå at dette var en Eheim 2028. Om det er gammelt eller ikke er subjektivt; Jeg har en 2013 som aldri har gitt meg problemer.

Det er for øvrig flere faktorer som bestemmer om lekkasje fører til at pumpa drar inn luft eller om pumpa lekker ut vann: Fallhøyde og pumpekraft i forhold til mostand i rør (som igjen kan stilles manuelt på mange pumper) er vel kanskje de viktigste.

Med liten fallhøyde vil en lekk pumpe bare dra inn luft, og kanskje stoppe som du nevner. Med større fallhøyde vil det være større fare for at lekkasjen går "andre veien", og når pumpa slipper ut vann i stedet for å trekke inn luft, så er det ingenting som stopper impelleren fra å fortsette å gjøre det som impellere gjør, helt til vannstanden i akvariet er så lav at pumpa suger inn luft gjennom innsugingsrøret i akvariet.

Og som Kabe111 nevnte, kan også en stoppet pumpe fortsette å lekke pga. hevert-effekt. Så lenge innsugings-slangen er full av vann hele veien, og pumpen står under akvariet, er hevert-effekten til stede, og det er overtrykk i pumpa.
Hmmm..
Kan ikke fatte og begripe hvordandet går ann og ha så mye kunnskap om kattastrofer?? Dere er jo eksperter på feltet. Uansett jeg står for det jeg opplever om mitt oppsett, og om dere klarer og danne dere sånne problemer så skjønner jeg godt deres kritiske side til utvendige filter.
Personlig mener jeg man må være ganske dum eller hardhendt med utstyret sitt om det byr på så mye problemer. Det er jo som sakt bare og se over det hver gang man renser filter, også deretter sette det forsiktig og riktig sammen. akkurat som man sjekker olje på bilen?
Mulig det er jeg som er kort i hodet?? Som tror at ved jevnlige service å gjør ting skikkelig, så slipper man tull? Jobbet som rørlegger noen år, så jeg vet hvordan man samler to lego klosser.
Jeg forstår jo litt matmatikk jeg også, trenger ikke forklare meg om tyngdekraften.

Da spør jeg dere som er eksperter på problemer, hvordan i alle dager får dere det til??
Hva i alle dager er det du babler om?

Prøv å lese hva jeg skriver: Jeg har hatt flere utvendige pumper i mange år, jeg har hatt én lekkasje, og den skapte ingen større problemer.

Skjønner ikke hva det er du hisser deg sånn opp over.
Sander Nørholm
Rens av filteret: Hvit watt byttes med engang den er [B]brun av nitritt, om det tar 1 eller 7 dager.[/B] hvit watt er ikke vært og vaske, å når den er skitten vil man bare bli ved og sirkulere dritten. De øvrige matrialene må du vurdere selv. Selv forer jeg stort sett med, artemia, tubifix og rekemix og opplever da at det er behov for hyppigere rens en gang i uken ca.


Min utheving.
Her har du vel misforstått noe? Brun av nitritt??? Nitritt er ikke noe du kan se. Det du snakker om er vanlig brunt filterslam, som ikke har noe med nitrittnivået å gjøre overhodet. Tvertimot er det brune filterslammet fullt av gode bakterier som bryter det ned.

En slik hvit filtervattskive kan skiftes med varierende mellomrom, og jeg må si jeg aldri har byttet de så ofte som hver uke. Det høres altfor ofte ut.
En ting er hvertfall sikkert; den MÅ ikke byttes så fort det er tegn til brunt slam på den! Langt i fra. Det kan gå månedsvis mellom hver gang jeg bytter den i mine utvendige filtere! Jeg ser på vannet i akvariet når det er på tide og bytte den hvite filtervattskiven. Når den er så full av brunt akvarieslam at den ikke klarer å holde på alt lenger, kan det bli litt uklart vann i akvariet. Da stopper jeg filteret og renser det, og skifter samtidig ut den hvite filtervattskiven. Det kan ta alt fra 3 til 6 måneder,avhengig av belastningen og forurensningen i akvariet. Andre mennesker har enda lenger renseintervaller.
Jeg vet man ikke kan se nitritt i svampen,formulerte meg litt galt der, men det er første stedet den stopper. Problemet her inne på AF er at det er så sinnsykt mange her inne som har holdt på med akvarier i 20-30 år, og tror kanskje de vet alt. Problemet er at den kunnskapen som besittes er like gammeldags som 90% av det som står i kunnskaps og fiske basene her på AF..
Sier ikke jeg er noen ekspert, men lyver ikke om jeg sier jeg har brukt 200-250 timer i mnd siste året på aqua reaserch, sett utalige filmer, hører på aquamax Radio hver dag på jobb, lest bøker virkelig gjort så godt jeg kunne for og lære meg hvordan man skal holde et akvarium, til høsten blir det biologi studier+oppdretts prosjekt.
Og av det jeg har lært av nyere utgivelser, så står jeg for absolutt alt jeg skriver når det gjelder filterrens og rutiner for min del.
Inaktiv bruker
Veldig bra innlegg må jeg få si.Er nok av dem her som kun er ute etter og kritisere nybegynnere her,en og hjelpe dem med den kunnskapen som dem selv påstår at dem har.





Sander Nørholm
Jeg vet man ikke kan se nitritt i svampen,formulerte meg litt galt der, men det er første stedet den stopper. Problemet her inne på AF er at det er så sinnsykt mange her inne som har holdt på med akvarier i 20-30 år, og tror kanskje de vet alt. Problemet er at den kunnskapen som besittes er like gammeldags som 90% av det som står i kunnskaps og fiske basene her på AF..


Nå synes jeg du tuller litt mye...igjen. Hva har folk med 20-30 års erfaring med ditt gale svar å gjøre? Skjønner ikke helt hvordan du får snudd temaet på den måten.
Den hvite filtervattskiven er IKKE det første stedet nitritten stopper...Jeg skjønner ikke hvor du har det fra? Men nok om det. Jeg orker ikke krangle med deg om det, om du vil tro det, så gjør det. Men du behøver ikke bli hysterisk fordi jeg påpeker en direkte feil, at det brune slammet i filteret ER nitritt. Det er ingen vits å sitte og spre feil til folk heller, er det vel?

Siden du drar opp temaet, så må jeg spørre deg; nevn EN person som er aktiv her inne som har holdt på så lenge (20-30 år)med akvarier...? Jeg kan ikke komme på en eneste en, som er pålogget her jevnlig eller enda viktigere; orker å svare jevnlig.
Ingen av de som har holdt på så lenge, gidder og sitte å svare på spørsmål her på AF lenger. Det er en gang hvert skuddår at noen med den erfaringen logger seg på her.

Gamle travere
salmon
Veldig bra innlegg må jeg få si.Er nok av dem her som kun er ute etter og kritisere nybegynnere her,en og hjelpe dem med den kunnskapen som dem selv påstår at dem har.


Helt enig, snakke her inne er noen ganger akkurat som og snakke med folk som jobber i butikkene, de vet best, og er derfor ikke villige til og lukke opp øynene for andres synspunkter.

Spør meg selv da, hvordan i all verden skal man kunne bli bedre? Om man aldri åpner for noe nytt, man stagnerer jo sin egen utvikling. Det er minst like viktig i det verdagslige.

På AF føler jeg nesten jeg går inn i krigsonen når jeg kommer med mine meninger, er kun de gamle traverne som har fasitten, alle oss andre har bare og lytte til dem, ferdig snakka.
Regner med at endel av det som står i fiskebasen her bare er påstander av hobbyakvarister.
Fikk meg akkurat en ny betta art, skal jeg følge den info som er om fisken her, tror jeg ikke dem blir gamle for og si det sånn, og det blir hvertfall ikke noen yngel av det.

Mulig jeg har missforstått nittritus på engelsk? Ikke vet jeg oooo store mona, og beklagerligvis er jeg ganske dårlig i og skrive norsk, og det går litt fort noen ganger. Men da er det jo sinnsykt flaks at vi har sånne som deg her inne..
Som kan irettesette sånne uvitende svin som meg, og ikke minst påpeke når det er noe vi har glemt.

Hvor i all verden er det den hvite vatten din sitter i filteret? Hos meg er det første stoppe sted i alle filtrene mine, Eheim,fluval hangon, juwelen og resun pumpa.. Ifølge tegninger og bruksanvisningene mine samt absolutt alle andre jeg kjenner er den vite vatten første stedet vannet kommer inn i filter huset.

Forklar meg, hvordan er dette fei? Nitritt finnes i vannet? Hva går vannet igjennom for og bli renset?

Og spare på den vite vatten stammer tilbake til en tid der det stort sett ikke fantes annet hjemme hos hobby akvarister, og er noe som er bevist at gjør mere skade enn nytte idag, de øvrige filtermatrialene er en helt annen historie.
Vel...jeg har faktisk holdt på siden sent 70-tall...riktignok med noen pauser innimellom. Den gang da min "akvariebibel" IPC Store Akvariebok ikke nevnte et ord om biologisk filtrering og filtre var små hjørnedingser av plastikk, drevet med luftpumpe, som var plassert i akvariet. Ingen forum...ikke noe internett. Men det betyr ikke at man henger igjen i "gamle dager"...
Og...jeg syns det er greit nok å kunne hjelpe noen nybegynnere til å få glede av hobbyen.
Sander Nørholm
Mulig jeg har missforstått nittritus på engelsk? Ikke vet jeg oooo store mona, og beklagerligvis er jeg ganske dårlig i og skrive norsk, og det går litt fort noen ganger. Men da er det jo sinnsykt flaks at vi har sånne som deg her inne.. Som kan irettesette sånne uvitende svin som meg, og ikke minst påpeke når det er noe vi har glemt. Hvor i all verden er det den hvite vatten din sitter i filteret? Hos meg er det første stoppe sted i alle filtrene mine, Eheim,fluval hangon, juwelen og resun pumpa.. Ifølge tegninger og bruksanvisningene mine samt absolutt alle andre jeg kjenner er den vite vatten første stedet vannet kommer inn i filter huset. Forklar meg, hvordan er dette fei? Nitritt finnes i vannet? Hva går vannet igjennom for og bli renset? Og spare på den vite vatten stammer tilbake til en tid der det stort sett ikke fantes annet hjemme hos hobby akvarister, og er noe som er bevist at gjør mere skade enn nytte idag, de øvrige filtermatrialene er en helt annen historie.

Hvis du skal reagere sånn fordi jeg påpekte at at det brune filterslammet ikke er nitritt, så kan du finne ut resten selv. For jeg gidder ikke bruke mer tid på denne tråden. Er det rart folk trekker seg unna her etterhvert og ikke gidder å være aktive på AF mer?

Jeg er ikke interessert i å bli skjelt ut fordi jeg prøvde å lære deg noe nytt, noe du åpenbart ikke visste siden du kalte filterslam for nitritt. Hvis du vil fortsette og spre slik feilinformasjon, så må du regne med at en og annen person påpeker det for deg, uten at du skal klikke i vinkel og begynne og komme med spydigheter som respons.

SilverShaded; flott at du med så lang erfaring deltar på forumet Får bare håpe du ikke blir lei, som alle andre.
SilverShaded
Vel...jeg har faktisk holdt på siden sent 70-tall...riktignok med noen pauser innimellom. Den gang da min "akvariebibel" IPC Store Akvariebok ikke nevnte et ord om biologisk filtrering og filtre var små hjørnedingser av plastikk, drevet med luftpumpe, som var plassert i akvariet. Ingen forum...ikke noe internett. Men det betyr [I]ikke[/I] at man henger igjen i "gamle dager"... ;-) Og...jeg syns det er greit nok å kunne hjelpe noen nybegynnere til å få glede av hobbyen.


Som nevt til deg igår, du kommer med info som er både nyttig og up to date. Det er noe jeg setter stor pris på. Og du har også en veldig allright måte og lære videre på. Det er mange her inne som ikke har den egenskapen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap