Finnråte

Hei. Jeg har ett kar på 200liter. i dette karet har jeg problemmer med finnråte. jeg medisinerer karet, og fisken bir bra. har i aktiv kull. men så går det litt tid. så oppdager vi finnråte på nytt. noen som har en forklaring på hvorfor problemet kommer igjen og igjen?
En mulighet kan være at finneråten er et sekundærsymptom fra en annen lidelse. Viser fisken noen andre tegn på sykdom bortsett fra det du kan se på finnene ?
Hva behandler du med ?
Hva slags filtrering har du? Hvor ofte og mye av gangen skifter du vann? Hvilke fisker har du, og hvilke av dem er det som får finneråte?
Finnråte
hei. jeg har medisinert nå med jbl ektol fluid. dette har virket før. de fiskene som bir angrepet er de levendeføderne. type molly,guppy og den slags. filtreringen min er en jbl 1500 utvendig filter. jeg har tenkt som så nå. at dersom denne kuren ikke knekker dette. så må jeg bare ta ut de som er angrepet. la de som ikke er dett være igjen i karet. og vente en god stund før jeg befolker karet igjen. for noe er galt som ikke er riktig.
Siden finneråte oftest skyldes faktorer i omgivelsene, ser det ut som du har et eller annet permanent problem i karet ditt. Da hjelper det lite å medisinere...hvis hovedårsaken ikke fjernes, vil finneråten komme tilbake. Bakteriene får fotfeste på fiskens hud fordi huden har sår eller andre svakheter. Sår/skader kan komme av slåssing, finnenapping skarpe gjenstander i karet og lignende. Men som oftest er huden skadet fordi fisken går i vann med dårlig kvalitet eller feil vannverdier.
Siden dette rammer bare levendeføderne dine (høres ut som andre fisker i karet er friske ??), må det være lov å spørre hva slags vannverdier du har (pH og GH) ? Og måler du NH3, NO2 og NO3 ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap