Sammensetning i en 125l rio - trenger innspill

Jeg har ikke kjøpt akvarium enda, men det drøyer vel ikke så veldig før jeg kan dra på shopping. Har satt sammen en liste over hva jeg kan tenke meg å ha i karet som kommer til å ha PH ca 7. GH ca 7:

Amanoreke PH i vannet: 6.0 - 8.0 GH (Hardhet): 2.0 - 20. dH 23-28C
Kirsebærreke PH i vannet: 6.3 - 8.2 GH (Hardhet): 4.0 - 27 dH 18-28 C
ca 7-10 kuhliiål PH i vannet: 6.2 - 7.0 GH (Hardhet): 0 - 10 dH 24-30C Bunn
et par Ancistrus Sp PH i vannet: 6.0 - 8.0 GH (Hardhet): 0 - 12 dH 20-30 C Bunn
2 stk sort krabbe Parathelphusa convexa

Er usikker på hvilken "hovdefisk" jeg skal velge. Skal bare ha en type.

Kileflekkrasbora PH i vannet: 6.0 - 7.5 GH (Hardhet): 6 - 10 dH 18-28 C topp/midt
Galaxyrasbora PH i vannet: 6.5 - 7.8 GH (Hardhet): 5 - 20 dH 22-28 C Midt

Jeg har hatt reker, krabbe og småfisk sammen før uten problemer og ønsker meg det igjen.
Noen som har noen forslag å komme med når det gjelder hovedfisk? Trenger ikke å være noen av de to som jeg har skrevet her, altså.


Ingen som har lyst til å hjelpe meg med å finne hovedfisk til dette karet?
Jeg har bare to alternativer og vil gjerne ha flere.
Lurer også på om det blir for stor belastning å ha så mye i karet og om jeg må kutte ut kuhliiene.

Hmm, ikke lett å si! Selv ble jeg helt sjarmert av dronningrasbora (nesten likens som kileflekkrasbora, men kanskje rødere, mens kileflekkene er mest rustne i fargen)

Dronningrasboraene har en morsom oppførsel når de trives - hannene driver å "brifer" seg og kjekler seg imellom, ser helt snodig ut!

Amanoreke har jeg ikke noe greie på foresten, men ett gjeng kuhlii på kanskje 10 stk og et gjeng kileflekk (eller dronning) på 10 - 15 burde vel gå helt fint. Etter at karet et godt innkjørt vel og merke. Det er heller ikke lurt å sette inn all fisk samtidig.

Kirsebærreker blir muligens spist eller prøvd spist så jeg vet ikke hvor mange du kan forvente å få ha i fred, men uansett tror jeg ikke disse er noe spesiell belastning på filteret.

Jeg er ikke så god til å gjette hvor mye et filter tåler, og tror jeg er litt overforsiktig egentlig.. Det er forholdsvis små fisk dette så 20 kileflekker og et nesten like stort parti med kuhlii (+ litt reker og diverse smågreier) går vel kanskje fint, om man øker sakte.

men kanskje istede for kileflekker kan du se på ildtetra - de er vel litt mindre, og som regel når fisken er mindre i størrelse kan man øke antallet
Takk for svar. Skal sjekke ut begge alternativene dine. Jeg er på jakt etter mindre fisk som ikke spiser kirsebærrekene. Hadde kirsebær sammen med større fisk før og vi hadde alltid en god bestand pga mange gjemmesteder.

Planen er å kjøre inn karet med planter og litt flakfór i 5 uker, så teste vannet før jeg har i ancistrus og reker. Etter ei uke er planen å få inn neste fisk - enten kuhlii om jeg fortsatt velger å gå for disse eller en liten hovedfisk. Etter et par uker med stabile vannverdier skal jeg ha i krabbene. De er et must.

Høres dette ut som en god plan?
Har sett både på dronningrasbora og ildtetra, men jeg tror ikke de kommer til å trives over tid pga vannverdier (om man skal se på vannverdiene som står i databasen)...

Nydelige fisker, da, spesielt dronningrasbora
Plantehjelp
Nå har jeg endelig begrenset fiskevalget til 2 stk:

Stjernedanio eller Pristellatetra. Tror det blir bra sammen med rekene og krabbene. Kuhliier blir det heller ikke da jeg tror de hadde blitt stresset av krabbene.

Nå vet jeg ikke helt hvilke planter som er bra å ha. Kommer også her til å begrense meg til en eller to sorter. En som er hurtigvoksende og høy og en lavere, saktevoksende. Noen som har planter de kan anbefale?

Sitter også og leker med tanken om å lage en boks i vannoverflata hvor krabbene kan gå opp og inn og være i fred. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe idéen enda, men her er det også mulig å komme med innspill.

Hadde vært veldig bra om noen kunne hjelpe litt. Jeg har bare anledning til å ha ett akvarium, så det jeg skal ha må være skikkelig gjennomtenkt. Ikke rom for bomkjøp..
Spørs hva du vil ha mest glede av.
Jeg har inntrykk av at når du starter opp så bør du la det gå en viss tid før du har oppi reker og krabbe. Tror disse trenger et godt innkjørt akvarie.

Mye moro i å planlegge fiskesammensetning, og det ser ut som om du har en plan om å unngå "fiskesuppe".

Jeg bestemte meg for å starte opp med noen fisker som ynglet ved naturmetoden - dvs at de ikke spiste opp egg og egne unger, slik at det er en sjanse for at du vil få gleden av å oppdage knøttsmå yngel. Fremdeles synes jeg dette er noe av det mest fascinerende med hobbyen. Det du må være på vakt for da, er at fisker av andre arter vil spise disse. Men det er visst en del arter som ikke spiser sine egne avkom.

Selv startet jeg med keisertetra - og med mye planter og en stamme på 10 stk, så kunne jeg oppdage flere yngel etterhvert. Da hadde jeg riktignok få andre potensielle yngelspisere i akvariet.

Et annet moment er at siden akvariet er av begrenset størrelse, så vil det kanskje være lurt å gå for galaxyrasbora eller annen liten fisk. Da vil du få bedre opplevelse av at fiskene får "strekt seg ut" - at ikke hele svømmedistansen kan tilbakelegges med noen få slag med halefinnen. Dillemmaet er jo at det vil være vanskeligere å se fiskene fra litt avstand...
Jeg vil ikke ha fisk som yngler lett. Har hatt sverddragere og endlers, det ble fort veldig, veldig mange fisk :P (Og 4 kloreker blir fort nesten hundre....)

Stjernedanio og Pristellatetra er jo ganske små fisker, henholdsvis 2,5cm og 4,5 cm, tenker det er Pristellatetra som vil synes best men stjernedanioene er jo bare så vakre da. Ikke lett å bestemme seg, nei.
Vil ha små fisker i karet for da synes jeg karet ser større ut, hehe

Ser at begge de to fiskene jeg har landet på liker seg i midtsjiktet og lurer nå på om jeg skulle hatt noen på toppen. Blir det fort tomt uten, tro?

Ingen som har plantetips? :smilerpent:
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap