Små fisk

Hei

Har nytt 55l akvarie som jeg har fått guppy i nå. Er egentlig litt misfornøyd med fiskevalget - jeg synes de er litt store for karet og stresser litt mye ("sløret" gjør jo at de ser mer stressende ut). Jeg har lyst til å gi de bort (eller selge hvis jeg får til), og skaffe meg mindre fisk. Tenker at atferden kanskje blir litt naturlig og rolig. Feks rubintetra, men vet ikke hvor jeg kan få tak i dem. Noen som vet? Eller har andre tips til bittesmå (stim)fisk som er lett å få tak i? Tenkte å ha de sammen med pygme-pansermalle.

Eirik
Er du ute etter skikkelig små fisk, er dette en veldig fin en. Veldig små, og fine farger.
rubintetra, boraras merah, boraras brigittae (linket ovenfor), ehhh tror det skal være flere! Er vel en som selger en del forskjellig "mikro-fisK" i rubrikken her, han selger reker også tror jeg!

Om du har/vil ha fisk som tåler hardere vann, nærmere lik guppy så kan du se på dvergtannkarpe! Men de "stimer" ikke på samme måten.
En tur innom Dahls dyrerike i Moss kan gi deg noen fine små fisker. Var i alle fall det sist jeg var der. På fiskelista ser jeg at de har bl.a. ildtetra som nevnt over her. Endlers er jo også fine, men du vil kanskje helt bort fra guppy?

Ellers kjøpte jeg noen grønne neontetraer fra dem sist jeg var der borte. De er like de vanlige neontetraene, men grønne i steden. Ikke så ofte i handel pr nå. De er kjempemorsomme og fredelige og stimer veldig godt. Tror jeg betalte 18 kr strykke, men jeg kjøpte 20 og fikk de vel for 320 kr totalt. Gar lyst på minst 20 til

Men vannkvalitet spiller jo litt inn. Vil du se lista på dahls er den [URL=http://dahlsdyrerike.no/index.php/fisk]http://dahlsdyrerike.no/index.php/fisk[/URLher] Det er sikkert masse mer som kan passe, men det er så mye jeg ikke vet om :P Men kanskje noen tips kan føre til at snøballen ruller og du finner den/de du vil ha
(bare et lite off topic spm - er det dahls som fører fisk rundt til andre butikker i landet, eller er dette listen over hva de kan få inn? bare spør fordi da jeg spurte i butikken her før jul etter ildtetra så lette de gjennom listen til de som de bestiller hos - bare norske fiskeforhandlere - , og da var ikke ildtetra på lista, noe jeg syns var rart)
Nei dahls leverer ikke, men de kan sende fisk på bestilling. De bestiller sjøl. Før jul en gang så ble det lagt ut at de skulle ned å fiske. En rekke fiskeslag ble slått opp og så kunne du bestille ut fra det. Dette er noe som skjer i ny og ned etter hva jeg har hørt før også. Men Dahls bestiller selv fiskog får vel tak i det meste om man vil vente litt, betale litt ekstra for sjeldenheter etc.

Fisk som kan sendes blir også sendt på bestilling og om jeg har forstått det rett, forhåndsbetaling. Pleide å ringe inn å høre om de hadde, men nå er mannen innover til Oslo eller ski eller Drammen nesten daglig (mest Oslo) og med kjøring fra Fr.stad kjører han rett forbi døra. Og det er da virkelig plass til å parkere den lille bilen (lastebil på 10 meter og egentli bare akkurat plass til å kile den inn der nede uten å oppta masse plass eller stenge noen ) Men dog, av og til vil jeg nå være med å titte litt da Og det passer da sjeldent at han er ferdig så vi kan hente ungene og da blir det ekstra tur med vår store (øh, ok, stv. av en MB) bil

Og de er nøye på at de ikke sender fisk som ikke vil tåle det da. Antar det betyr at de ikke sender coryer bl.a. Men har ikke brydd meg meg å spørre siden vi er så ofte i nærheten med hans jobb.

Husker ikke hvor de bestiller fra, men de bestiller ikke fra samme som bl.a. TAM kjeden. Om du er kjent i ØStfold så har vi Arilds Zoo på Sellbak (ikke langt fra gammlebyen i fr.stad) og de bestiller fra samme plass og har ofte en del av det samme i fiskeutvalget. Dog, Dahls er jo mye større da. Uten tvil. Men begge har dermed like god kvalitet på fiskene sine. Noe som ofte har slått litt feil på TAM bl.a. Men man kan jo være heldig der også ER ikke det, men det handler vist mer om hvor de får fisken fra enn noe annet. For TAM dikeveien i fr.stad har godt hold og grei kunnskap til å være TAM, men dessverre fisk fra feil plass. Kvaliteten på Dahls er betraktelig bedre. Har mistet særdeles lite fisk fra Dahls. Så har valgt å reise litt for å kjøpe fisk enn å ta det nærmeste. MEn de bestiller jo da, dog av og til fisker de fisk. Men det er vel ei her inne som jobber for Dahls i alle fall som sikker kunne sagt mer :P
Bruker Dahls og ser de har ildtetra og miniatyrrasbora inne, og skal innom og se på dem en dag. Rubintetra ser jeg ingen steder til salgs.
Håper det går relativt greit å gi bort guppyene når den tid kommer.
Tar gjerne guppyene jeg når de er klare Mannen er jo innover mot Oslo nærmest daglig så kan hentes via han

Kan jo hende rubintetra kan bestilles. Fikk fiskeforsyning i dag (mannen hadde fonni Dahls jo :P) og flere fisker som ikke stod på lista dems ankom hjemme
Rasbora
Ring meg om du vil kjøpe mikrorasbora. jeg har mange har dretta en del så har ca 15 og selge. tlf 99205816
Skal si fra når guppyene er klare (følger med noen yngel og i så fall), kan jo hende jeg ikke klarer å skille meg av med dem når den tid kommer

Christian, mener du moskito-rasbora, eller miniatyrrasbora? Synes ikke moskito-karene er så fine, men uansett så leder rubin- og ildtetra

Eirik
Moskito rasbora tenkte jeg på det som er bra med disse er at de er totalt reke sikre+ at de stimer godt.
Nå har jeg fått lyst på stjernedanio (Danio margaritatus). Noen som vet om steder disse selges nå (Oslo, Akershus, Østfold)?

Eirik
Stjernedanio
vet ikke om hvem som har dem inne nå, prøv Dalhs. er ofte en dyr fisk .-( om du ikke får tak i dem kan du ta kontakt med meg, så kan jeg selge deg non av mine.Har ca 50 stk og trenger ikke alle tror jeg
Ok, flott Christian. Skal sjekke litt mer rundt og komme tilbake til deg (skal til Sverige ila helgen og du blir vel omtrent på veien ). Trenger jo en liten stim og det blir vel minst 10 da.

Eirik
Christian, har prøvd å sende deg epost, men ikke fått svar. Vet ikke om det riktig adresse da? Ta kontakt i alle fall.

Eirik
Om jeg skal ha noe spesielt så kan jeg bare spørre i butikken her. Eller komme med forslag.

Er pga meg at nærmeste butikk nå selger palettciklide og sommerfuglciklide. De hadde aldri hatt dem før, og så kom jeg med forslag om at den fisken er fin og vanskelig å få tak i lokalt. Neste gang dem tok inn fisk så tok dem inn lite, men det de tok inn ble til slutt holdt av til diverse folk som ringte for å sikre seg fisk før de var utsolgt. Måtte vente til de hadde stått i 2 ukers karantene men de holdt dem av.

Og nå har de masse sommerfuglciklider og palettciklider.

Har du lyst på en fisk som er fin og som din nærmeste butikk ikke har, så snakk med dem og spør om de kan bestille inn (desto fler du skal ha desto større sjans for at de sier ja). Etter erfaring så er de i dyrebutikken meget positive til forslag. Kanskje ikke slik overalt menmen.

Så mitt tips er spør om de kan ta inn om de ikke har
Vet i alle fall at Dahls tar inn på forespørsel. Også vær nede å fanget spesielle fisker (dette var fiks som kosta ekstremt mye pr stykk) for kunder. Så de kan i alle fall i østfold. De andre jeg har vært borti har ikke vært like lette å få til å bestille. Med unntak av Arilds Zoo som kan ha litt annet utvalg enn man hadde trodd av en så liten butikk og servicen skal det ikke stå på der nei

Har forstått det slik at det er vannskelig å få kjeder til å bestille, men de enkeltstående bestiller gjerne. Og noen av dem har jio fiskelista liggende på nett. *mumler noe om at Dahls ikke oppdaterer sine så ofte de lovet*
Ja, dahls har sagt de kan bestille. Bare jeg som tenkte dette kunne gå fortere Kontakter dahls snart da.

Eirik
Har 1 uavhengig dyrebutikk og en kjedebutikk i byen her. Kjedebutikken selger syk fisk, døende fisk, utstyr du ikke trenger, skryter av at hun som er sjef har 30års erfaring med fisk og kan nesten alt. Hele regla.....

Mens på den uavhengige butikken så er det helt anderledes. Har faktisk blitt sterkt frarådet å kjøpe visse fisker fordi de mest sansynlig ikke får overens med de jeg har. Når jeg spør etter utstyr etc. så selger de meg nesten alltid det rimeligste eller beste.

For å si litt om hvor ille den kjedebutikken der er. Jeg var innom for å se en dag, hadde ikje vært der på lenge. Men skulle bare sjekke. Og når jeg var der så så jeg at de solgte en fisk med hvite prikker som en guttunge hadde valgte ut mens jeg så på. En palletciklidehann full i kvitprikksyke. Men de sa ingenting til familien, jeg kunne tydelig se restene etter mer enn en død fisk i tanken den ble henta fra.......

Jeg bare sa helt rolig før faren betalte, "den fisken der dør snart, den har kraftig kvitprikksyke. Og det ligger halveis spiste fisker i tanken der. Jeg ville aldri kjøpt noe her."

Og gikk. De får bare ha det så godt. Lusent gjort.... skulle gjerne fått stengt hele butikken demmes.......

menmen offtopic, lykke til med bestillingen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap