Sommerfuglciklide

heija
har et 120 l akvarium me 6 sommerfuglciklide.
8 L-144(babyer) dem e ganske små.
4 sverddragera
3 siamesiste algespisere.

så lurt eg på ka eg ska gjør for at sommerfuglciklide ska kom i leg å legg egg.

e det nåkka eg sku ha tatt bort før at dem ska klar å kom i lek?
eg veit at ancistrusan e tyva når det gjelder egg.
Ph
Mine erfaringer med sommerfugl ciklidene er at de trenger all den hjelp de kan få..
Det er fryktelig lett å få dem til lek og egglegging, dette oppnår man lett ved og fikse de rette vannverdiene, PH godt under 6.0, lav GH, en god KH samt reint og fint vann.
Dette er jo greit nok.

Så kommer det neste som kommer mye ann på fisken, og hvor mange genrasjoner den er avlet på, og på hvilken måte. Det beste er selvølgelig viltfangede.
Det er nemlig sånn at mange akvarister har lenge tatt ut eggene for maksimalt med yngel, og på denne måten glemmer fisken sakte men sikkert hvordan de skal passe på egg og yngel, generasjon for generasjon mister de evner, og vil derfor ha store problemer med og få frem ynglen selv.

Har lest at enkle ting som nattlys skal kunne gi dem en liten fordel.

Selv hadde jeg også L144 sammen med M.Ramirezi, og kan være de tok eggene noen ganger, men jeg så hver gang på eggene at de døde altfor fort, da foreldrene ikke var flinke nok til og ta vare på dem.

Ellers så er det lett og klekke eggene om man har de over i et lite føde kar med surt vann, oxygen og rikelig med næring til ynglen. Men det tar jo litt av ciklide sjarmen vekk.

Ville forsåvidt kvittet meg med sverddragene og de siamesiske algespiserne, putt heller i noen andre ryddedyr, ha i godt med røtter, catappa/eik/bøke blader noen skifer sten, eller andre flater de kan legge egg på. og ikke minst noen sør amrikanske sverdplanter, så får du sikkert lek på dem, de er som sakt lette og ha ved rette vannverdier, og de vil legge egg hele tiden. Ser ut som om grusen din er litt skummel for oppsettet ditt, er den fri for kalk? Uansett så er dette en jordspiser, og trenger mye friner bunnsubstrat for og sikte maten gjennom der.
Bare en så enkel ting kan være nok til og få lek, trivsel er uansett nøkkelen til suksess..
Har det dannet seg noen lekspar?
Det første du må gjøre er å vente til de er voksen, (blir fort voksen). så må du la de få riktig vannkvalitet, sommerfuggelciklidene er lette å få i lek, men krever surt vann. Sverddragere krever en annen vannkvalitet en sommerfuggelciklidene, det er lurt å lese litt om fiskene og de kravene de enkelte har før man går til anskaffelse, L144 kommer mest sansynelig til å spise eggene til Sommerfyggelciklidene.Her var det mye pepper men lykke til.
har lest en del om fisken.
har hatt sverddragene lenge å holder på å selg dem. men bor på en liten plass dær dem sjeldent får dem inn. så har vært arti å fått dem i lek.
har sett mange bilder og vidioer dær dem også legger egg i den sanden jeg har + større steiner.
bytt vann vær uka sånn ca 30 liter av akvariumet.
har ikke skjekka ph,kh,gh før.. så eg veit ikke ka det ligg på i akvariumet. men alle fiskan eg har hatt har trivdes + fått fremm yngel og dem vokser godt.
har dokker forslag på kordan anna fisk som e flink å puss plantene? nån andre en siamesiske algespisere

står ingen plass at det e kalk i sanden.
e ganske usiker på om eg har fått nån par. dem kysser og fær på en måte i sirkel av og til. men så fær dem bort ætter vært,
trur eg ska ha 3 hanner og 3 hunner men e usikker

når ser eg at dem e fult voksn da?

hær e en vidio eg har nættopp filma

https://www.youtube.com/watch?v=X52WSrFmmgw
Lek
Start med og måle vannverdiene dine, tror du må belage deg på og bytte grus. Ellers vil jeg kjøpt tre til fire hunnfisk til. Det sosiale er en stor greie når det gjelder sommefuglciklidene, om det er vanskelig å få tak i flere, er et alternativ å ta ut to av hannene, hvertfall frem til det dannes et lekspar, hadde du hadt et lekspar, hadde du verdt helt sikker. Det ser man lett, de to individene henger sammen konstant, de vil også ta et territorie, samt danne et hiearki der det sterkeste paret dominerer, det er også mulig å se dette på fargene, da de har noe finere farger en resten av flokken.

Stress er også en faktor for disse fiskene, de liker helst og ha ro rundt seg. Kan derfor vere greit og kvitte seg med de øvrige artene, selv brukte jeg posthorn snegler, reker og skjell som ryddedyr, og kan på det varmeste annbefale denne kombinasjonen, både reker og snegler er latterlig flinke på alt fra avfall til alger, skjellene har en filter effekt på vannet, samt at de rydder bunnen for slam og slo.
Selv var jeg helt besatt av denne arten en stund, fikk beskjed i butikken da jeg startet, at jeg ikke hadde noen sjangs med dem. Det gikk jo en liten faen i meg, og jeg satte opp et kar for Ram ciklidene.
Hadde kjempe suksess med dem, bortsett fra den delen hvor de skulle få frem ynglen selv, men dette kan jo oppnås på mange måter som sagt, med rette fisken eller et fødekar.
hvordan ser jeg at det e er tydelig hanne og hunne?

har et tel akvarium som e 80 liter som e tomt no. e det ikke bedre at eg tar oppi tre stykker 2 hunner me en hanne eller 2 hanner me en hunne?
så slæpp eg å selg nånn.

har planer om å klar å få tre par i 120 l akvariumet eller blir kanskje det litt for mye
Det finnes ingen regel uten unntak når det gjelder å skille kjønnene på Sommerfuggelciklidene, men hunnen har vanligvis, rødt felt(når hun er kjønsmoden) under den sorte "runde" flekken på siden, hun har ofte blå prikker på den sorte runde flekken, mens hannen har som ofte ikke har det, andre taggen på ryggfinnen er ofte høyere på hannen og hannen er ofte litt lengere en hunden. Hunnen har nesten alltid sort framme på bukfinnen, hannen er skjeldent sort der.
Forskjell
Man ser veldig lett forskjell på buk og rygg finnen, disse er litt lengre hos hannen, vet ikke hvor gamle de er, men om de er rundt seks mnd? eller eldre skulle man kunne se at hunnen blir rosa i buken, nesten lilla når de er klare for egglegging.

Det er helt klart best med en hanne og tre hunner, men man kan til nøds slippe unna med to hanner og tre hunner, velg da de to hannene med mest størelse forskjell, da det ikke vil bli så mye kamp om dominans da.
Men du må kvitte deg med minimum en hanne uansett, da jeg selv opplevde forsøk på tre par som litt mye i 110L, fisken hadde det best når de var to lekspar, og 4 hunner utenom. 8 individer da, hvorav to var hanner. Prøvde meg med 12 individer hor det var 3 hanner, flyttet først ut 2 hunner og en han, ble en helt annen harmoni i karet med engang

Og som sagt, er 99% sikker på at vannverdiene dine er feil bare ved og se på oppsettet, hvit grus med kalk innhold skriker for meg hardtvannsoppsett. Sør amrikanske ciklider derimot er veldig skjøre for høy PH, veldig ofte tilfelle for GH også. Hvit grus er ofte et virkemiddel man bruker i Malawi kar foreksempel. Vet det finnes noe hvit grus som er påstått og vere helt nøytral, det kan vere tilfelle hos deg også. For og bli sikker, burde du kjøpe deg et dråpetester sett, slik at du kan ha oversikt over vannverdiene dine.
Det er alltid lurt, slik at man kan tilføre eller ta ut det som trenges for og skape stabile og gode vannverdier i akkvariet ditt.
tusen takk
har sett på posen me sand å det står ingen ting at det e kalk i sanden.
har dere nå bra side dem selger det på å ka det ligg på pris på ett sætt av det eg træng av de dær tæstan da?
veit ikke kor gammel dem e men har en hunne som e knall rosa under no så eg har tatt ho over i det andre akvariumet me 2 andre. ser ut som dem prøver å danne par
så eg ska så om eg klar å se kjønnan på de andre å bekvitt meg me en hanne
no har eg målt PH,GH,KH og Nitrin
PH : 6,8
GH : rett
KH : rett
Nitrin : hadd svak rosa

så no holder jeg på å ska bytt litt vann over 3 dager sånn at jeg får nitrin ned på hvit igjen
Ph
PH, ser at PHen din også er noe for høy, tipper at du vil få mye mer lek og trivsel om du klarer og dumpe den en del. 6,0 bør vere øvre grense. Det vil nesten vere umulig å få oppdrett på dem da de enten spiser eggene sine, eller så vil vannet ikke innholde de rette verdiene for at yngelen skal overleve.
Ynglen lever på første stadie av foreksempel noe næring som er i catappa bladene.
Smart at du tar vannbyttet over noen dager, denne arten kan vere litt sår mot endringer i vannverdiene.
Hva målte GH og KH da?

Sand kan du kjøpe billig på Biltema, de selger også noe som heter Rådasand i dyrebutikkene, denne sekken koster ca 200 kr for 25 kilo.
ja okei
har quick test så får ikke tel å skriv av tægnan men kan prøv

GH:
går ikke an å skrv tængnan hær

men på akvaforum står det jo at det ska vær mellom 5,0-6,5
å kran vanne hær lit ph på 6,4
Akvarievann
Alikevel måler akvarievannet ditt høyere PH enn springvannet ditt, da bekrefter det nok noe av misstanken angående grusen din.
Jeg vet hva det står her på AF sin fiskebase, men erfarer det at mye av den info her inne er ukorekt. Prøv og les litt på andre sider. Seriuslyfish.com eller cichlid-forum.com
Selv har jeg brukt MYE tid på lesning å reaserch på M.Ramirezi. Fisken er som sakt lett som bare det og få til, med de rette vannverdiene, røtter, fin sand og en hel masse eike/bøk/catappa blader, bytt den hvite filter vatten når den er skitten!! Ellers så tok jeg 10% vannbytte 2-3 ganger i uken, for og holde rent og bra vann til dem. La da vannet stå et døgn eller mer før du har det i tanken din, ph vil synke litt naturlig, pluss at det måler ganske bra for klor å andre tilsettninger. Vannbytter og filter pleie kommer jo selvølgelig helt ann på størelsen av filteret,matrialer osv.

Selv holder jeg en Betta Macrostoma nå, og om jeg skulle holdt meg til de fakta som stod om arten her, og de behov den har for vann osv, vil jeg aldrig få yngel. Nå har de riktignok endret og lagt til ny info om arten, etter min annbefaling. Men tidligere mente de at den trivdes i PH fra 6.5-7.5 feks, istede for 4.0-6.0 som den trives best i. Nedover mot fire er best.
Poenget mitt er hvertfall at det er fryktelig greit og ikke minst lærerikt å lese i andre forum enn her. Norge er et lite land, og i realiteten vil den generelle kunnskapen i utlandet vere noe bedre, finnes mange flinke her til lands, er bare så utrolig mange fler av dem ellers i verden.

GH og KH er lette og lese av, det er bare tall, ingen hemmelige koder for det tror jeg.
komm heim i fra jobb no nættopp å såg det hær men syns det va en veldig rar plass men e det egg? va ikke dær når eg for på jobb...
å kordan egg e det?
Egg
Jepp ser ut som egg.. Blir spennende og se. er fisken der og passer på? Kan vere Ramirezi egg. Ligner.
nei dem e ikke dær å pass på men lå bare nånn få dær...
e det lurt å fløtt dem jeg trur det e over i det andre akvariumet?
hannen føller etter hunnen helle tiden...
syns ikke dem spis så bra... syns dem bynn å ser tynn ut... dem spiser ikke så bra av flakforet... har brukt å gi dem rødemygglarver men er tom for det no... har artemia forsten men spiser ikke så bra av det heller....
noen forslag? fort plis
Sykdom.
Kan vere 1000 ting, men røde mygglarver er påstått og ha tatt liv av sommerfuglsciklidene. En annen ting de reagerer på er vannet, gal PH, høy GH,klor,tungmetaller, nitrite osv.. Stress.

Om de ikke tar artemia, eller annet for er det nok fisken som ikke har det bra.
Sander Nørholm
Alikevel måler akvarievannet ditt høyere PH enn springvannet ditt, da bekrefter det nok noe av misstanken angående grusen din. Jeg vet hva det står her på AF sin fiskebase, men erfarer det at mye av den info her inne er ukorekt. Prøv og les litt på andre sider. Seriuslyfish.com eller cichlid-forum.com

Her er jeg helt enig med Sander. Det er tydelig tegn på at grusen du Angelina bruker, hever kh og derfor ph. Det nytter ikke om du skal ha sommerfuglciklider Bytt til sand, som er nøytral! Har dere noe Biltema-varehus i nærheten av der du bor? Sjekk listen over Biltema-butikker i Norge.

Jeg er også forsåvidt enig i det han skriver om Fiskebasen på AF. Det er huller i infoen der, ganske ofte. Jeg har bidratt med utallige timer der jeg har lagt inn info i Fiskebasen, om de fiskene jeg kan noe om (for det meste Corydoras, men noen få andre også). Mange flere av brukerne her kan bidra!

Saken er den at jeg føler det er litt "urettferdig" å sitte og "baksnakke" fiskebasen og si den ikke er bra nok eller ikke inneholder bra nok informasjon, særlig på konkrete fiskearter - når det er så lett å rette opp i det! Jeg vil gjerne minne om at Fiskebasen på AF er et resultat av medlemmenes innsats, dugnad om du vil, og alt som ligger der er frivillig arbeid og innsats fra brukere her. Den blir altså ikke bedre enn vi gjør det til selv! Så gjør man research og får lest seg grundig opp om en art, og ser at det mangler div. info på arten i AFs Fiskebase; send inn melding om endring og føy til det som man mener mangler!
Ikke glem at infoen må dobbelt og trippelsjekkes, for å unngå at feil blir lagt inn. (da er vi tilbake til det med at folk kritiserer basen pga innholdet her og der...)

På den måten vil Fiskebasen bli akkurat så bra som vi vil ha den og et nyttig verktøy for brukerne! Jeg oppfordrer alle som har spesielt god kunnskap om en eller flere arter og har lest seg opp på de, om å bidra til infoen som er i Fiskebasen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap