Test av jord og sand substrat

Hei!

Går med planer om og starte et 90x90x40cm npt akvarie basert på Walstad metoden.
Før jeg går i gang med dette større karet har jeg satt opp et lite kube kar på 30x30x35cm for og gjøre en test av jord og sand som bunnsubstrat.

Karet ble startet for ca 3 uker siden og foreløpig ser det lovende ut med tanke på vannverdier, da spesielt amonium.

Jorden jeg har brukt virker lovende, fant en type på Felleskjøpet som heter "Bare jord" , denne jorden skal ikke inneholde noen gjødningsstoffer og har en grei PH på 6.0.

Brukte jorden ubehandlet rett fra sekken og fylte i en tomme i karet, over jorden brukte jeg som anbefalt i Walstad sin bok en tomme med akvariegrus 2-4mm. Jeg slet de første to ukene med farget vann og etter mange 90% vannbytter uten og bli kvitt fargen på vannet ga jeg opp.

Jeg tømte karet helt bortsett fra jorden, dekket nå jorden med biltema sand av den groveste typen, ca en tomme med sand. Nå ser allt mye bedre ut, det ser ut til og ikke bli noen farging av vannet i det hele tatt.

Nå går det 10 stk Mosquito Rasboras og 5 Kirsebær reker i karet. Det er litt tidlig å si ennå, men alt ser lovende ut, plantene trives foreløpig, vannet er krystallklart å fisk og reker ser ut til å ha det bra.

Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder og jeg kommer til og oppdatere denne tråden om hvordan det går med denne "testen"

Jnad

Alt ser ut til og trives, vannet er fortsatt klart og det er ingen målbare amoniakkverdier.

Heller ingen tegn til alger, ennå ??
Spennende. Har vurdert noe slikt,til soverommet. Orker ikke lyden av pumper der. Du får oppdatere hvordan det går videre. Gjerne med bilder
Oppdatering
Hei!

Tester nå to forskjellige jordtyper i mindre akvarier med tanke på bruk i et større oppset.
Den ene jordtypen i det siste karet jeg har startet inneholder faktisk 30% kugjødsel.

Har startet en tråd om denne testen her for de som er interesserte, snubler meg frem på dårlig Engelsk, men her er linken:

http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=251914

Jnad
Hei!

Driver jo og tester et par forskjellige jord typer i to forskjellige kar, begge ser ut til å fungere bra så langt. Den med kumøkk virker faktisk foreløpig som den mest stabile, den andre eksploderer fra tid til annen i karet. Regner med at det kanskje er noe som gir seg etterhvert.

Gjør jo denne testen i små kar med tanke på oppstart av et større senere, men har jo blitt litt betenkt med det og fylle ett større kar med jord, blir jo litt jobb hvis jeg må ha det ut igjen.

Kjøpte derfor litt av denne katte sanden jeg ser har blitt brukt som substrat, tok en halvliter kattesand i en boks for og skylle den, har jo sett att noen har hatt problemer med å få den ren. Men denne var enkel å gjøre ren, vannet ble fort klart. Usikker på hvordan rødfargen gjør seg i karet, men det er kanskje ikke så værst.

Til sammenligning med et akvarie med jord som substrat så vet jeg at jeg sikkert må tilsette næring hvis jeg bruker katte sanden, men jeg blir litt vinglete her, jord, katte sand? jord?

Noen som har prøvd begge deler her eller har noen meninger om dette?

Jnad
noen updates på hvordan det fungerer med "bare jord" nå?
Så gøy å se at det er flere som prøver seg på jord. Selv bruker jeg i 3 kar torv og jord (50% torv 50% jord) med jula sand over. Har ikke hatt noen problemer med dette. Plantene trives som bare det, og fiskene ser ikke ut til å bry seg stort. I et av karene har jeg reker og snegler, og heller ikke de ser ut til å plages.

Men det man bør være litt obs på, er når plantene tar tak i jorda med røttene. Jeg hadde mange store sverdplanter, som lagde et sinnsykt nettverk av røtter, som gjorde det vannvittig vanskelig å flytte dem/fjerne dem uten at det kom mye jord og torv med.
Det kan også komme en del jord opp når man setter planter ned i sanda (når man bruker hendene, har ikke prøvd med plantetang)

Hm, jeg var faktisk ikke klar over at dette var en "metode". Ganske gøy å lese om i ettertid. Forklarer hvorfor karene med jord/torvbunn holder seg mer stabile enn de med bare sand i bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap