Guppydød

Skulle starte en guppy-koloni i min kamerats sellskapskar og flyttet 10 guppys fra mitt kar
til sellskapskaret. (Har ingen sykdom eller sykdomstegn i mitt guppykar)

Dagen etter flytten hadde flere hanner begynt å klemme med finnene og bare står der.
De klemmer så mye med halen att de som normalt har store finner ser ut som pilspisser.
De ble også veldig fort smale og fikk litt rykkete svømme-måte.

Kameraten har hatt noen platys i karet som har blitt magre, bare blitt stående og så døtt.
men 99% av fiskene virker friske og normale men det har alltid hvert en eller to platys
som bare plutselig magret av å blitt stående... et gjenomgående drag hos disse
er att de har blitt V formet... dvs. ryggen blir høy og halen å hodet blir kraftig senket
og de blir så smale att man tror de ikke er der neste dag, men ofte lever de lenge (Måneder)

Uansett så foreslo jeg en kur med ESHA 2000 og nå 2 dager etter avsluttet kur er 5 guppys døde.

- Det er ikke stor forskjell i vannverderier mellom mitt kar og sellskapskaret.

- Guppyene ble fraktet varmt og det ble brukt 45 min på å øse vann i posene.

- I sellskapskaret går det ca 15 platys, ancistrus, noen corydoras, kardinal og neontetra
guramis, og et par sommerfugler som virker helt friske (Karet har hvert igang i snart 1 år uten problem)

- De 5 guppys som er igjen ser ut til å leve i beste velgående uten å knipe finner eller noe.

Hvordan skal man tolke dette egentli, er det symdom eller bare svake individer?
Slenger meg på tråden din, har samme problem selv!

Har ikke målbar nitritt, og bytter 30-40% vann en gang i uka. Har også ved ett tilfelle tømt akvariet, vasket (kun med vann, ikke såpe), og startet det opp igjen. Har til nå prøvd både butikkjøpt og privatkjøpt guppy, og med tid og stunder dør de... Sammenklemte finner, V-form og VELDIG tynne....også dør de innen 3 uker (hvis jeg ikke avliver de først). Det rare er at yngel ikke dør, de som ikke blir spist har vokst opp.. Har ikke annen fisk i gjeldene akvarie, kun amanoreker og hjelmsnegler. Er på god vei til å gi opp guppy, er ikke noe gøy når de bare dør...
Inaktiv bruker
HØRES helt klart ut som at det er feil GH og PH.
Det er værre for fisken å gå fra høy ph til lav ph har jeg latt meg bli fortalt, og derfor må tilvenning skje over MYE lengre tid.

Det sier seg selv at når fisk som SKAL ha lav ph og gh lever der fint så blir det ikke bra for platy eller guppy som liker høy GH og PH å bor der.

Her må dere se på fiskesammensettning og vannverdi, det er ikke alle fisk som passer sammen, det er på grunn av mange faktorer, og vannverdi som PH og GH er en av dem.
Med feil vannverdi så pines fisken til døde, dessverre men sånn er det bare.
Inaktiv bruker
Susanne90
Slenger meg på tråden din, har samme problem selv! [URLBLOCK1] Har ikke målbar nitritt, og bytter 30-40% vann en gang i uka. Har også ved ett tilfelle tømt akvariet, vasket (kun med vann, ikke såpe), og startet det opp igjen. Har til nå prøvd både butikkjøpt og privatkjøpt guppy, og med tid og stunder dør de... Sammenklemte finner, V-form og VELDIG tynne....også dør de innen 3 uker (hvis jeg ikke avliver de først). Det rare er at yngel ikke dør, de som ikke blir spist har vokst opp.. Har ikke annen fisk i gjeldene akvarie, kun amanoreker og hjelmsnegler. Er på god vei til å gi opp guppy, er ikke noe gøy når de bare dør...

Hvis du tømmer og vasker hele akvariumet så starter du det mer eller mindre om igjen.
Da er det ikke bare nitritt du må se etter, men NH3 (Ammoniakk). ;P
Det er derfo ikke lurt å ta en "Restart" med fisk i karet.
Men test PH og GH, se om det passer til Guppy, platy, molly, sverddrager med mer.
Jeg sjekker ammoniakk, nitritt, nitrat, ph, gh, kh og jern nivå jevnlig. Den gangen jeg restartet karet vasket jeg filteret og byttet filtermedie, som jeg deretter kickstartet med gugge fra ett av mine andre kar. Kickstartingen var vellykket. Ph er 7,5 og GH er noe lav 6,0. Trodde likevel ikke at gh har så mye å si når man kjøper vanlig butikkguppy. Skal også sies at når jeg har kjøpt privat, så har den personen jeg kjøper av, guppy i surere vann enn meg, derfor har jeg vært veldig nøye med tilvenningen.

Nå er det to voksne guppy igjen og 5-6yngel, som har overlevd alle de andre:p Hadde vært greit å vite akkurat hva som er grunnen til at så mange har blitt syke, men som Mona O sa i tråden min:
"Jeg kan ikke huske å ha lest noe innlegg her noengang fra folk som faktisk har greid å kurere en guppy fra den innhul-mage-lidelsen. Folk har nok prøvd, men siden ingen vet riktig HVA det er, så vet man jo heller ikke hva slags medisin som fungerer best, og så prøver folk alt mulig...bortkastet det meste av det."

sliter med guppy selv. hadde 30 fine som har død en etter en.
men heldigvis fikk en av de yngel.
yngelen lever i bestevellgående å har starta å få yngel selv nå
men mine hadde akkurat samme symptom som du beskriver før de døde
Salt
Jeg hade samma problem med mine platys helt til jeg bestemte meg
for å prøve salt og natron.

Kjøpte masse med butikk-platys i omganger som fort ble veldig magre
ble V-formet, og så døde de innen et par uker og dette pågikk som sagt
helt til jeg begynte med salt og natron.

I mitt 180 L kar har jeg nedi 30 gram grovt havsalt
og 1 toppet teskjed med natron etter hvert vannbytte og for meg
så var dette rene mirakelkuren og løsningen på problemet.

I en stim på ca 20-25 platys gikk jeg fra å miste minst en i uka
til å nå ha mistet Maks 5 st siden i sommer og det regner jeg som "Naturlig".

Fiskene ble mye mer aktive, det begynte å bli overskudd på yngel
og de holder seg runde å fine og ser ut til å vara i veldig bra kondisjon.

Desverre så finnes det 57379089781 synspunkt om dette med salt
og uten å nevne noen navn så finnes det flere her på forumet
som klikker helt og får dilla hvis man nevner salt og søtvann/sellskapskar
i samme settning... men mitt råd er å prøve!!! (Selvsagt på egen risk)

Den doseringen jeg beskrev har ikke drept eller skadet fisk hos meg.
Jeg påstår heller ikke att det er "rett" dosering men det var rene miraklet hos meg.
Så et tips kan jo vare å begynne med halve den dosen jeg beskrev.

Begynn med å kikke på fiskene under et par dager før du prøver
å kikk på hvor aktive de er osv og jeg tør nesten love att du kommer
merke forskjell og oppleve det samme som jeg beskrev ovenfor.

Inaktiv bruker
Natron øker ph i vannet så du får den mer rett til guppy og andre levende fødere.
Salt hjelpertil på imunforsvaret til enkeltefisk, fisker som f.eks. Maller er ikke å glade i salt, guppy er svert dårlig standar på fra butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap