- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Syk kampfisk
Syk kampfisk
Postet 08.02.13 kl 14:06
Inaktiv bruker
Kanskje sopp?
Postet 08.02.13 kl 14:25
Postet 08.02.13 kl 15:33
Hvis det er sånn at hale og finner råtner/detter av er det kanskje finneråte? Da er det vanlig at de har ett grålig "belegg" på seg. Vet ikke om kampfisk er spesielt utsatt for det, men har selv hatt to kampfisk med denne sykdommen.
Saltbad skal være effektivt (har ikke prøvd selv), og Esha 2000. Jeg har brukt Esha på begge tilfellene her, og har medisinert hele akvariet, fordi sykdommen er smittsom. Mere info på denne artikkelen:
Lykke til!
Saltbad skal være effektivt (har ikke prøvd selv), og Esha 2000. Jeg har brukt Esha på begge tilfellene her, og har medisinert hele akvariet, fordi sykdommen er smittsom. Mere info på denne artikkelen:
Lykke til!
Postet 08.02.13 kl 16:07
Postet 08.02.13 kl 17:29
Inaktiv bruker
Bytt 40-50% vann, både i dag og i morgen.
Postet 08.02.13 kl 17:36
Postet 08.02.13 kl 17:45
Sånn hadde mine og!
To kampfisker jeg hadde ble rammet av det som ser ut som nøyaktig samme greia.
Jeg klarte dessverre ikke redde dem, for den gangen hadde jeg ikke medisiner eller noen ting.
Men leste mye om det etterpå for å prøve å finne ut av det. Jeg fant ut at det ikke var finneråte, for finneråte ville ikke drept dem så fort, eller brutt ut så raskt og kraftig..
Jeg synes det minnet mer om Neonsyken.
Dette rammer vanligvis neontetraer, men kan ramme andre fisker og.
sitat fra artikkelen "sykdom i akvariet"
Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.
Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.
Jeg håper virkelig det går bra med kampfisken din. Lykke til! *klem*
Jeg klarte dessverre ikke redde dem, for den gangen hadde jeg ikke medisiner eller noen ting.
Men leste mye om det etterpå for å prøve å finne ut av det. Jeg fant ut at det ikke var finneråte, for finneråte ville ikke drept dem så fort, eller brutt ut så raskt og kraftig..
Jeg synes det minnet mer om Neonsyken.
Dette rammer vanligvis neontetraer, men kan ramme andre fisker og.
sitat fra artikkelen "sykdom i akvariet"
Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.
Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.
Jeg håper virkelig det går bra med kampfisken din. Lykke til! *klem*
Postet 03.03.13 kl 16:58
Postet 03.03.13 kl 17:04
Postet 03.03.13 kl 17:08
Postet 05.03.13 kl 15:28