Corydoras

Har en 60 liter med 5 corydoras adolfoi og 10 stk neontetra. Lurer litt på hvor mange corydoras jeg kan ha der, det er godt beplantet og jeg tar ukentlige vannskifte
Et sted mellom 15 og 20 burde være fint. Men jeg tror at om du øker gruppa sakte og sikkert så ser du selv når det er nok. De skal jo ha god plass til å boltre seg på.
Yngel
Hvilken corydoras vil du gjette er den letteste å få til å yngel, adolfoi er ikke enkel skjønner jeg
Dette er det helt sikkert andre som kan svare bedre på enn meg. Men det jeg har har skjønt er at sterbai skal vøre enkelt, aeneus skal vist også være enkel, albinoen skal være lett, paleatus skalvære lette (veldig enig, rent artkar og de la egg med en gang)

Ellers så står det jo dette:
C. adolfoi er heller ikke av de vanskeligste å få til lek på. Det som trengs er god pleie i form av næringsrik mat (frossentfôr og levendefôr), samt rikelig med rent vann i riktig ph, og den vil før eller siden belønne sin eier med lek og egglegging. I akvarium er det en flott mellomting å legge seg rundt 6.0 - 6.8 i pH, det vil de trives veldig godt med. Den litt vanskeligere delen av oppdrettet består i å få yngelen til og vokse opp, for yngelen hos C. adolfoi er kjent for å kunne være litt vanskelige å få til og begynne å spise. Levendefôr til dem er derfor absolutt anbefalt (f.eks. levende, nyklekt artemia).

Så det bør vel ikke vær så vannskelig å få dem til å legge egg om duklarer å få ph rett og masse for, men må vel satse på levendefor. Det er noe som skremmer meg. *rødme* Men burde sikkert prøvd meg på å klekke artemia ja.
Den som er enklest å få egg på er Aeneus samt Sterbai. Men det som er problemet hos det er at du har Tetra sammen, og de kommer til å spise eggene like kjapt som de blir lagt. Du må ihvertfall følge veldig med på når det er lek og egglegging har begynt. Da tar du ut eggene med en gang, ellers overlever ingen egg.

Synes rundt 20 Corydoras virket ganske mye i 60 liter sammen med 10 stk Testra. Jeg tror ikke jeg ville ha mer enn rundt 10-12 Aeneus sammen med 10 Tetra.
Men corydoras aeneus er jo betraktelig større så er det det ho heller skal ha der er det klart man må ned på antall. Det er jo 1,5 cm forskjell pr fisk. Det utgjør jo mye. Svare på de ho hadde i dag.
Takker
Takker for alle svar , løsningen må antagelig bli et 60 liters til da , med bare corydoras
Tone Ringstad
Takker for alle svar , løsningen må antagelig bli et 60 liters til da :-), med bare corydoras


Enda mer plass i 90 liter, 112 liter
:)

hehe helt enig, men med en 260, 180, 60 og 23 liter, begynner det dessverre å bli trangt om plassen her, dessuten begynner mannen min å se litt desperat ut når jeg prater om flere akvarier
Tihi, ser den, men da må en egentlig bare velge coryer som passer inn i karene. Det er jo ikke så problem egentlig, er jo så utrolig mange fine. sukk.
Jepp
Jeg får holde tunga rett i munnen en stund til, så tenker jeg nok det skal bli et akvarie til, han må bare synke det siste jeg kjøpte på 260 liter, dessverre har jeg for grov grus i det , dårlig planlegging kalles det, sukk. Er noe dritt egentlig, har for grov grus i det første jeg kjøpte også, (180), skjønner ikke helt hva jeg gjorde når jeg tok for grov grus igjen, hodet under armen antagelig
Tone Ringstad
hehe helt enig, men med en 260, 180, 60 og 23 liter, begynner det dessverre å bli trangt om plassen her, dessuten begynner mannen min å se litt desperat ut når jeg prater om flere akvarier :)



Gjør det enklere uten å oppta mer gulvplass. Reoler er tingen
Med tiden jatakk , må bare kaste ut gjestesengen først. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap