55 liters kar med kampfisk, 2 gule molly, 2 sorte molly og 3 octocinclus. hva mer?

Etter ille oppstart, har vi hatt flere uker uten fiskedød og ekkelt vann. Jeg har vært litt stuck med noen tilgodelapper i en butikk med lite utvalg (og noe merkelig rådgiving), så jeg har kanskje startet med en merkelig sammensetning av fisk.

Jeg måler vannet ofte og det ligger på :
NO3 på 20, NO2 er 0, GH på 75, KH på 80, PH6.8. Ammonium på 0.

To gule mollyjenter har det ok med blå kampfiskhann, selv om kampfisken av og til jager dem ( har lest at mollyer også kan plage kampfisk). Har også hatt en durabelig effektiv octocinclus.

I dag kjøpte jeg 2 sorte molly og 2 octocincluser til. Så får vi se hvordan det går.

Jeg er usikker på om der bør tilsettes salt i vannet. Har kjøpt API akvariumsalt på Amazon. Men liker de andre fiskene det?

Uansett: Hva mer har jeg plass til? Har lyst på Dverggurami om noen år, men der er det ulike meninger om den går 55liter. Tatra og platy har jeg ikke lyst på.
Er Mikkemus molly vanskelig å få tak i?

Vannet er kanskje vel bløtt? Burde nok hatt et større kar, men det var dette mannen dro i hus.


Karet ditt er for lite for mollyer. De vil ha hardt, basisk vann med litt salt; det vil ikke kampfisk og ottoer...

Ottoene trives best i store grupper, så du bør ihvertfall ha 5-6 stk. Og så er vel det beste å finne en vakker stimfisk istedet for mollyene?
For lite til molly.. Æsj. Blir sprø av alle ulike råd. Har snakket med 4 ulike akvariebutikker i området og ingen reagerte på molly i 55liters. Ser at de helst skal ha minimum 60 liter, så jeg er noen liter unna det.

Har ikke lyst på stimfisk. Om jeg velger stimfisk, hvor mange må man ha og når blir de for mange sammen med de andre?

Har lyst på noe lilla eller rødt. Hva med "red ruby"?
Finner en del fisker i basen som blir ganske store men som likevel passer inn under 40-60liter. Steike, dette er jo mer komplisert enn å sette seg inn i fødselspengeregler for næringsdrivende hos NAV.

Det er jo veldig mange alminnelige mennesker som har akvarium. Jeg er over snittet glup og driver med mye rart, men dette er noe av det mest komplekse jeg har begynt med.

Sukk. Hadde sansen for Molly.
Inaktiv bruker
Tips, ikke hør på dyrebutikkene.
Spock
Tips, ikke hør på dyrebutikkene.


Vel, jeg har også pratet med akvarister som har holdt på i over 10 år. Enkelte av de i butikkene er også aktive her inne. Der står ulike ting i ulike bøker og man kan google ulike forum og få ulike svar. Der er en rekke tråder her inne med folk som har Molly i 55 liters kar som ikke har fått reaksjoner tidligere.

Men, hvorfor ikke 4 molly i en 55 liters? Hvor lang tid tar det før de blir 10cm?
Er det fordi de forurenser mye?

Takk for svar forresten. Setter pris på det. Blir bare frustrert. Tredje runde med fisk som ikke passer. Ingen sa noe om Mollyene sist da scalarene og Praktbotiaene gikk i retur.





Se det litt an
Jeg ville ventet med å sette inn flere fisker, hvis du ønsker at de du har skal overleve.

Akvariet er bare så vidt innkjørt og du har nettopp satt inn to nye, så det er lurt å se det litt an.

Mollyene formerer seg lett, så har du både hunn og hann, kan de fort bli flere, selv om kampfisken vel vil sette til livs de små ganske kjapt litt avhengig av hvor mange planter du har som de kan gjemme seg i.

Selv ville jeg uansett ikke hatt mer enn åtte fisker i en 55 liter. Jo mer trangbodd det er, desto flere problemer med mye bæsj, krangling og behov for hyppigere vannbytter.

Akvarium er litt krevende i starten, men når du først har knekt koden, er det veldig gøy.

Det er som et lite økosystem. Det må være i balanse og de som bor der må trives sammen. I hvert fall når det er liten plass.

Lykke til!
Som nevnt er det et godt tips å ikke høre for mye på de i dyrebutikkene. Som regel er de bare opptatte av salg, jo flere fisk du kverker jo flere fisk kjøper du osv. Ikke alle er slik, men det er bedre å lete etter informasjon hos folk som er opptatte av fiskens ve og vel.

Forøvrig er det lurest å lese om en type fisk lenge før man kjøper den. Se hva andre folk sier om den, hvilke vannverdier den vil ha, om det er stimfisk osv.

Om det er til noen trøst så har vel samtlige av oss vært igjennom akkurat det samme som deg.

Jeg ville heller ikke kjøpt inn noen flere fisk på en god stund, minst et par uker.
I en 55liter ville jeg enten hatt bare en kampfisk og en flott stim ottoer, (8 - 10 stk) uten at jeg vet om disse går overens, men utifra hva jeg har sett her på forumet så skal det gå fint.

Eller så ville jeg hatt en stor stim med en veldig liten fisketype, ala ildtetra, rubintetra, boraras merah e.l. Jo mindre de er jo større virker akvarie for fisken og de får bedre svømmeplass. Det er sikkert en god del andre fisketyper man kan ha i 55 liter. Et godt tips er å holde seg til en eller to arter i et lite akvarie.

Mollyer vil ha hardt vann, gjerne brakkvann er det ikke så? Mens kampfisken vil ha surt, bløtt vann. For fiskens del ville jeg byttet ut mollyene, det blir også lettere å holde fisk levende når de får gå i vannverdier de trives i.
Hvordan bytter man ut fisk?

De to gule mollyene har jeg hatt 3 uker, de 2 sorte kjøpte jeg i går.

Begynner å bli flaut å komme tilbake med fisk nok en gang (men det er jo de som gir feil råd). Hadde håpet jeg var ferdig med den butikken og ike skulle ha nok en tilgodelapp.

Må si det ser ut som om de trives godt alle sammen så langt.

Nei, ny fisk skal det gå noen uker før jeg kjøper.
Hmm, ja si det. Om du syns det blir kleint å dra enda en tur til dyrebutikken kan du legge inn en rubrikk her på AF. Det er gratis å lage en annonse her, og du kan enten velge å selge eller gi bort. Om du er medlem i en lokal fiskegruppe på facebook kan du spørre der om noen vil overta - eller gjøre som mange andre gjør, sette opp et til akvarie med vannverdier tilpasset mollyene, heheh
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap