Hvor lenge skal vannet luftes før vanbytte?

Mange spørsmål fra meg for tiden. Vinterferie og masse tid til annet.

Hvor lenge bør vannet luftes før det helles oppi karet ved 10-20% vannbytte i 55 liter?
Kan man ta lunkent vann fra springen ( vi har ikke kobber i tank eller rør)?
Mange meninger rundt dette om vannbytte. Jeg har testet vannet her, og tatt kontakt med vannverket. Og jeg anser det som trygt å ta lunkent vann fra springen og rett i akvariet. Men jeg vet av erfaring hvor mye grums det er i varmtvannsberedere, så jeg kan ikke love at det fungerer for alle. Jeg har hvertfall gjort det i ett års tid her jeg bor nå.

Der jeg bodde før var det en del kobber. Så der brukte jeg kaldt vann som ble luftet ut over natta og varmet opp med kolbe. Dette hadde nok fungert dårlig for meg nå, når jeg har en del mer liter enn den gang:p Hadde jeg hatt plass hadde jeg kjøpt noen 30-liters dunker å ha stående, men det har jeg desverre ikke.

Du vil jo fort se det på fiskens oppførsel også, hvis det er noe feil med vannet du tilsetter. Hvis de feks begynner å klø eller lignende...


Hvis du søker litt på forumet er det mange tråder om dette med vannbytte:
Jeg lufter nytt vann "over natta" før det brukes. Dvs tapper det opp kvelden før, og bruker det når som helst neste dag. Alt fra 12-24 timer senere.
Vanlig vannbytter så bruker jeg kaldt vann og blander kokende vann i, da koker jeg vann i vannkokeren. På tyve liter må jeg koke rundt 2 - 3 ganger (1 liter per gang ca) - litt mindre om sommeren, da vannet er en smule varmere. Om vinteren er kaldtvannet her så hinsides kaldt at det går endel varmtvann for å varme det, hehe.

I tillegg bruker jeg luftestein i vannbøttene mens jeg tar ut det gamle vannet i akvariet. Bytter litt imellom bøttene slik at alle bøtter får litt boblefres, har nemlig rotet vekk en sånn forgreiner.


Skal jeg ta store vannbytter så lar jeg kaldtvannet stå over natten.

Har tidligere brukt varmvann, - vi har splitter ny varmvannstank men rørene er ikke så nye tror jeg, så jeg ga opp å ta sjangser. Hadde alt for mye krøll og problemer på den tiden så da må jeg heller bare jobbe litt ekstra
Amphfitrite
Hvor lenge bør vannet luftes før det helles oppi karet ved 10-20% vannbytte i 55 liter?

Har du klor i kranvannet ditt? Hvis ikke er det ikke nødvendig å lufte vannet, etter min mening. Nitrogenovermettning er ikke en særlig aktuell problemstilling for oss akvarister.


Amphfitrite
Kan man ta lunkent vann fra springen (vi har ikke kobber i tank eller rør)?

De aller fleste kan det, ja, og nesten helt sikkert du også. Men hvilket vann du har kan ikke vi andre vite, så det må du finne ut av selv.

Dersom vanntemperaturen i karet ditt er 25 grader og du bytter 15 % med vann som holder 4 grader, så vil temperaturen falle til 22 grader. Ved et så lite vannbytte går det altså helt fint å bruke kaldt vann, med mindre det er spesielt sarte fisker.

Du kan selvsagt mellomlagre vann uansett om vannet er aldri så bra, for da får man det ferdig temperert uten nødvendigvis å bruke strøm. Da kan du også foreta eventuelle reguleringer av vannverdiene i dunken før vannet tilsettes akvariet, men det går også helt fint under direkte vannpåfylling.

Det er mange som driver denne hobbyen i ganske stor skala, med friske fisker og masse yngel, uten å mellomlagre vann. En av grunnene til at man ikke mellomlagrer er at det nærmest er umulig å holde på med når man trenger store vannmengder. Hovedgrunnen er selvsagt likevel at for de fleste er det overhodet ikke nødvendig.

Lufting?
Hvis jeg skulle måtte lufte vannet før jeg tok vannbytte hadde jeg heller funnet en annen hobby. Blir for mye strev, spesielt når jeg bytter vann hver dag.

Vært akvarist i 21 år, og har aldri luftet så mye som en liter. Funker som fjell. Hatt en og samme fisk levende hos meg i 7 år (apollohai fra 1992-1999), og discus i 3-4 år sammenhengende. Så for meg er det hvertfall intet poeng i å lufte vannet.
Donald: Hvordan regner du ut hvor stor forskjell det blir i temperaturen i akvarie (er helt elendig på slik regning haha)? Jeg skulle gjerne ønsket å slippe å drive og koke vann i hytt og pine egentlig.. selv om jeg har en fiffig metode på alt nå så det går knirkefritt.

Jeg bytter ca 20 prosent (25 grader ca til vanlig), men jeg vet ikke temperaturen i kaldvannet vårt, vet bare at det er på nippet til å fryse når det er beinkaldt ute, så vi må av og til la det stå og renne en liten stråle. Det er bitende kaldt å holde på med ihvertfall.
Det ligger en bra kalkulator her, Grapejuice
Åh, hahah takk! Hvis jeg regner bare to grader på vannet så synker det ca fem grader. Har vi noe slags grense på hva som er greit og ugreit? (sorry for semi-kupping av tråden foresten!)
Så lenge du ikke har varmtvannsbereder fra 70-80 tallet så kan varmtvann fra springen brukes.

Gjort i alle år
Vi har varmtvannsbereder fra 2008 så da går det med lunkent vann rett fra spring.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap