Liten algespiser

Har et kar på 54 liter som er relativt nyinnkjørt (5 uker, men med filterguffe fra start). Har hatt i 13 neontetra, som klarer seg veldig bra. Ser at det begynner å bli en del alger, så må snart ha inn algespiser(e). Jeg har mest lyst til å bare ha nanofisk/små fisk i dette karet. Ser at Otocinclus Affinis står på lista over nanofisk. Er disse vanskelige å få tak i, og er de vanskelige å få til å klare seg? Ser av innlegg her inne at de kan være noe skjøre, og dessuten at de som oftest er viltfangede og fanget med middel som gjør dem svekkede? Stemmer det? Jeg synes ikke det høres så ok ut, og kjøper heller oppdrettede varianter... Er det evt andre små algespisere som er å anbefale til såpass små kar?
Otocinclus
Prøver å "dytte"innlegget opp litt, skulle gjerne høre erfaringer med otocinclus affinis eller anbefalinger om andre algespisere som passer i et lite kar.

Har ikke erfaring med otto, så kan ikke si så mye mere enn det du allerede har lest deg til.

Man kan fint ha en ancistrus sp i et 54 liters.
Ellers er snegler og reker ofte gode på alger.
Vurderte også otto til min 54 liter som er 30X60. Jeg synes de virket litt vanskelige med det ømtålige tarmsystemet. Om jeg skulle hatt ville jeg kjøpt noen som ikke var tynne og som har gått i butikken en stund slik at en vet at tarmsystemet fungerer. Noen mener sikkert L-144 trenger større plass, men jeg valgte et par små slike fordi de er så fine i fargen og lette å få tak i. I basen står det at de trenger 80cm langt kar og blir opptil 11cm, mens Ancistrus sp som vel egentlig er samme art trenger 50cm langt kar. Håper jeg har en liten hun, om de blir store kan jeg selge eller gi de bort. Du kan jo evt. flytte mallen over til det store karet ditt. Claro blir bare 8-9cm og er til salgs i rubrikken, men i følge basen trenger den stor plass. Otto trives best i flokk. Derfor tenker jeg at 4-5 otto trenger minst like stor plass som en liten malle som liker å ligge i ro. Men det er sikkert ulike meninger om dette.
Ottoer er kjempeflotte, og etter min erfaring ikke skjøre i det heletatt. Bare sørg for å kjøpe kun fisk med runde mager, som har vært i butikken en stund.

Og det er mange arter otto du kan ha
Ser du spør etter Affinis. Men hva med Otocinclus Hoppei? Ikke er den dyr og jeg mener det er en stund siden dem fikk dem inn, så dem har gått en stund i fangenskap.
Tusen takk for svar alle sammen! Jeg liker også ancistrus veldig godt, men tenkte kanskje å ha et kar med bare nanofisk Men reker og snegler er jo en mulighet selvfølgelig. Har fått øynene opp for at det er utrolig mange fine av de også.
Fint å høre at du har erfaring med at Otto ikke er skjøre, Sissimor!
Og godt tips med Otocinclus Hoppei hos Aquamanias. Kanskje jeg må ta en tur dit i vinterferien! Tenkte en tur innom Tam på Alna også. Har ikke vært der før, og skjønner på omtaler her inne at det er verdt besøket. Hos Aquamanias må man vel avtale på forhånd?
Aquamanias har ferie frem til 11 Mars, og må avtales ja, selvfølgelig en ulempe akkurat det. Men fullt forståelig da butikken drives fra privat kjeller..
Kabe
Aquamanias har ferie frem til 11 Mars, og må avtales ja, selvfølgelig en ulempe akkurat det. Men fullt forståelig da butikken drives fra privat kjeller.. :)

Ja har handlet noe utstyr derfra og de virket veldig proffe i alle fall, pakka kom fort også.
Asbjørn D
Claro blir bare 8-9cm og er til salgs i rubrikken, men i følge basen trenger den stor plass. Otto trives best i flokk. Derfor tenker jeg at 4-5 otto trenger minst like stor plass som en liten malle som liker å ligge i ro. Men det er sikkert ulike meninger om dette.

Sikkert sant det Asbjørn. Finner ikke Claro i rubrikken, søkte på den og lurer på om de kan være vanskelige å få tak i? Tror like greit med en L144 da. Utrolig søt den du har bilde av der, forresten!
Ancistrus claro blir rundt 6-8 cm, etter min erfaring, og den passer fint i mindre kar

Arten er jevnlig tilgjengelig hos Janne her på forumet. Oppdrettstråd her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap