Hva er det hydra lever av i et kar under innkjøring?

Jeg holder fortsatt på med innkjøring, karet er to uker gammelt. Nitritten er utenfor skalaen men jeg ser nematoder, ganske mange pestsnegler og nå et voldsomt utbrudd av hydra. Hva spiser disse i et kar som ikke fóres med annet enn Salmi? Blir litt svett her og får lyst til å skrubbe ned karet, men det har jeg ikke ork til. Hva bør jeg gjøre?
Ingen som kan tipse om hvordan jeg kan bli kvitt hydraene? Over alt jeg har lest står det at man må slutte å fóre, men jeg fórer jo ikke....
Hydra kan leve i symbiose med alger og skaffe seg næring på den måten. denne har nok kommet inn med planter du har kjøpt...ingen god anbefaling for butikken du har handlet i. Kan lønne seg å desinfisere planter før man setter dem ned.

Skru opp temperaturen i karet til over 40 grader og hold den der i to timer. Skru ned igjen, og ta et skikkelig (50%) vannbytte med slamsuging. Dette har jeg ikke prøvd selv, da jeg aldri har vært plaget med hydra, men det sies å fungere.

Tusen takk for svar. Jeg skal prøve i morgen. Har ikke prøvd varmekolben enda, men regner med den kan gjøre jobben.
Kan det være lurt å begrense lystiden?
Nei, tror ikke det har noe særlig effekt hverken den ene eller den andre veien. Her er det regelrett snakk om å "koke" bort plageåndene.

Det som kan lønne seg er å fjerne plantene og legge dem i klorin-oppløsning. Da bruker du vanlig Lilleborg Klorin (uten furunål) og blander 1:20. Det vil si 0.5 dl klorin til 1 liter vann. Kun et halvt minutt max skal plantene være oppi denne løsningen, så skyller du dem veldig grundig. Noen planter liker dette dårlig, men det er en grei måte å bli kvitt eventuelle hydra og hvilestadier på plantene.

Alternativt kan du bruke kaliumpermanganat på samme måte, i en dose på 0.2 mg pr. liter vann. Dette er tryggere for plantene, men mere komplisert fordi du må handle permanganat på apoteket OG ha en nøyaktig vekt. Og permanganat setter brunsteins-flekker overalt når den fuktes, så man bør IKKE søle ! Permanganat-løsning kan også brukes direkte i akvariet, enten alene eller sammen med varmekuren. Da får du rosalilla vann Men den kan farge silikonet.
Æsj bæsj. Så uheldig man skulle være, da Og så dårlig det passer. Jeg er pjusk og guttungen skal på sykehus i nesten ei uke og far i huset rører ikke akvariet (min hobby, mitt ansvar..).

Har skrapt løs en del og slamsugd ganske bra, byttet 30% av vannet i samme slengen. Tenker på alle hydraene som havner i pumpa. De lever sikkert herrens glade dager der inne :p

Hva skjer med filterbakteriene når vannet når 40 grader? Dør de eller tåler de påkjenninga?

Kanskje jeg må si i fra til hun jeg lånte pumpa av. Det kan jo hende det er noen i filteret. :o
Ja, hun må absolutt ikke begynne å bruke filteret slik det er nå. Det bør tømmes, filterpads kastes og biologisk filtermedium renses og desinfiseres. Filterbeholder, slanger/rør etc. bør også desinfiseres, og alt må få tørke skikkelig ut. Hydra formerer seg utrolig fort, så det er om å gjøre å bli kvitt alle. (Du er sikker på at hun som lånte deg filteret ikke har samme problem, altså at de kom fra filteret ?)

Filterbakteriene tåler varmen over såpass kort tid, men de kan nok få seg en knekk. Mulig dette vil forlenge innkjøringsprosessen din.
Hun har heldigvis ikke hatt pumpa tilbake i akvariet. Ba henne helle kokende varmt vann over, håper det hjelper.

Om ikke varmekuren knekker hydraen har visst hydraen bestemt hvilken fisk jeg skal ha: dverg gurami. Har lest at de spiser hydra og kan holde bestanden nede. Håper det stemmer.
Ja, både guramier og mollies spiser hydra....dvergcichlider som apistogramma gjør det pgså.
Hallelulja! Jeg har lest at spixi-snegler spiser hydra

Nå ble jeg glad. Tror jeg ikke skal ta varmekuren likevel, vil gjerne bevare bakteriene. Satser på noen som kan spise dem i stedet.
dilla
Hun har heldigvis ikke hatt pumpa tilbake i akvariet. Ba henne helle kokende varmt vann over, håper det hjelper.

Kokende varmt vann over filteret? Ooops. Det smelter og deformerer plasten og kan ødelegge og gjøre hele filteret ubrukelig.
Enig med Mona...plastikken finner på de underligste ting hvis du heller kokende vann oppi der ! Sjansen er stor for at du ikke får pumpa sammen igjen etterpå.
Ja, det vil det vel. Har informert eier. Vil hydra forsvinne om man tørker ut hele pumpa?
dilla
Ja, det vil det vel. Har informert eier. Vil hydra forsvinne om man tørker ut hele pumpa?

Det er jeg ikke sikker på, så kan ikke svare på det. Kommer nok an på hvor lenge det er snakk om, vil jeg anta. Men desinfeksjon først er sikrere.
Forsvinder ikke hydra helt av seg sjøl? Når der ikke er mere å æte. Har hatt hydra i små akvarier 10-20L hvor jeg havde unger, og forede for mye. De forsvandt sjøl.
Ville ikke gjøre noe jeg.
Tror desuten der er noen fisk, tror dett er gurami, som æter hydra.
Vet ikke hva de spiser i et kar som kun tilsettes Salmi..
Dette svarte jeg på i post 3. Noen arter av Hydra kan leve i symbiose med alger, der Hydra lever av stoffer produsert av algene.
Men har forstått det slik at disse ser grønne ut pga algene? Mine er helt hvite.
Okay, hvis de er grå er det jo ikke alger i dem. Men uansett så kan de leve i opptil en måned uten mat.
Jeg har set de komme og gå. Så bare la tiden vise hva som skjer. Uansett, er det jo ikke noe problem, så lenge du ikke har fisk opi der. Ikke begynn me en masse styr. Så mister du bare kontrollen.
Tror de bare kommer fra "ingen sted". Så jeg ville heller ikke gi butikken skylden.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap