Hardføre planter

Er det noen som kan foreslå noen hardføre planter for meg. Skulle gjerne hatt noen som tåler en god del av den litt kraftige typen. Gjerne med litt lengde på da de skal i ett Lido akvarie.
Egeria densa (vasspest) - denne vokser villig, kjempefort, og tåler det meste. MEN den kan også finne på å daue helt sånn "uten grunn" - men som regel er dette en kjempehardfør plante, og veldig god å ha da den suger til seg næring og dermed bekjemper alger godt.

Limnophila sessiliflora

Ceratophyllum demersum (hornblad) [URL=http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1043[/URL]

^ Disse vokser veldig fort og er fine til å bekjempe planter med. Hornblad spesielt kanskje, helt utrolig rask! Alle disse tre kan du bare knipe av når de vokser for høyt, og sette ned stilken - vips en ny plante.

Diverse anubias [URL=http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=anubias#plantbase[/URL]

Vokser sakte, bør helst plantes på rot/stein - men er lett å ha med å gjøre. Et tips er å la den gro litt i "skyggen" så ikke alger setter seg så lett.

taxiphyllum barbieri (javamose)

Vokser også sakte, festes helst på rot/stein/"netting" osv. Trenger ikke noe spesielt stell. Om mosen gror uhemmet kan den rett og slett klippes (og avklippet kan du plante igjen osv)

Diverse cryptocoryne de fleste cryptocoryne er vedlikeholdsfri så godt som, og trenger ikke mye lys, men når de flyttes på eller opplever forandringer så kan de "sture" og smelte vekk en periode, men som regel så kommer de seg igjen.

Echinodorus (sverdplanter) er kanskje også en mulig kandidat?

Skrev bare litt info her i tilfelle det kommer noen litt ferske i hobbyen og ser, og trenger forslag også. Var ikke ment som belæring, hehe.
Disse tåler en trøkk
Ramser opp de eneste planteartene jeg har erfart tåler brutal behandling av store ciklider:

lang plante:
Vallisneria americana "gigantea"
Dersom du vil ha lange planter som tåler både hard behandling fra fiskene samt tåler det meste av vannverdier og lys, så er dette eneste alternativ jeg vet om.

Skulle til å nevne Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri som et alternativ, men disse blir faktisk ganske så rasert i mitt største kar. Antar den faktisk er helt borte i løpet av et halvt år...

'små' planter:
Anubias barteri "barteri" (evt andre innenfor slekten)
Cryptocoryne beckettii (evt andre innenfor slekten)
Grapejuice:
Takk for svar.
Og all denne infoen var bare flott å få med, da jeg har utrolig lite peiling på planter.
Har skummet litt igjennom linkene. Mye bra der.
Anubiasene liker jeg godt, da de er kraftige og krever lite. De holder seg pene lenge. Synd de ikke kommer i en lang og smal versjon. hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap