Får ikke bort nitrit fra vannet

har et 120 l akvarium å sliter me å få bort nitrit.
har 6 gull ancistrus
2 sommerfuglciklider
5 rødmunsterta
5 kardinaltetra
3 siamesiske algespisera
å sefølgelig reker.. å snegler..

så maten blir spist om når jeg gir dem den...
har planter og finkornet sand..
noen tips om ka eg kan gjør for å få det bort

har prøvd å bytt vann i fleire daga no tru det byn å nærm seg 2 uke... men får det ikke bort
For å få bort NO2 er det bare hyppige vannbytter som nytter. Så fortsett å bytte 50% av vannet hver dag fremover. Er det veldig ille, kan du bytte 2 gg pr. dag.

For å unngå å få det igjen, er det stort nok filter, altså filter med stor nok kapasitet til å håndtere den fiskemengden du har i karet, som kan forebygge.
Om du har for mange og for store fisk til 120 liter, kan være lurt å vurdere.

Regelmessige vannbytterutiner og hvor mye du forer er også et moment.

For å hjelpe deg videre, må jeg vite litt mer:

Hvor stort nitrittutslag har du, og hva måler du med? Hva slags filter har du? (type og nr), og er karet nyoppstartet og godt innkjørt?

Jeg håper du får orden på vannverdiene før du mister fisk. Lykke til!

Enig med rådene her. Kan du få filterguffe fra et kar som ikke har noe nitritt vil dette også hjelpe godt. Gjerne fra andre akvarister i nærheten av deg.

Masse lykke til med kampen. Ikke gi opp, dette fikser du. Men hyppig vannbytte er alfa og omega.
Slamsuger du grusen- sanden ved vannbytte? Kan også være lurt å flytte på f. Eks røtter, steiner osv for å få fram "skitt". Renser du filteret av og til? ( bør vaskes i "reint" akvarievann) men skal ikke vaskes/renses helt reint, det skal være bakterier igjen i filteret. Hvor mye mat gir du? Kanskje en ide å redusere føringen til du får verdiene på plass
slamsuger av og til.... byttet sand for ca 2 uker siden trur jeg
e usikker på ka pompen heter.
bruker sån dær quick test... å e usikert på ka nitriten ligger men tabellen går sånn.

NO3 : 0 -10-25-50-100-250 ligger på 25
NO2 : 0-1-5-10-20 ligger på 1-5 usikker.
så veit ikke ka det vil sei...

sånn sakt så har eg

2 sommerfuglciklider
5 kardinaltetra
5 rødmunnstetra
6 gull ancistrus ( dem e 4-7 cm) mater opp på grun at at eg ska få begge kjønn så ska eg selg det andre 4)
3 siamesiske algespisere
5 kuli åler

hær e bilder av pumpen og akvariumet... sånn at dokker kan se kordan det e såtte opp
mater 1 gang om dagen å det virker no sånn at alle spiser opp maten...

prøver å rens pumpen 1 gang i mnd

gir 2 tabelleter vær dag tel dem som er på bunnen. å så e det no litt mat vær dag tel de andre fiskan.

får prøv å bytt 50 % av vannet vær dag
Usikker på hva du mener med kvikktest, men mulig dette er strips test. Da anbefaler jeg deg å gå til anskaffelse av dråpetester. Dette kan kjøpes her

Disse er mye mer pålitelig og nøyaktig.
Angelina Andersen
okei :) pumpen heter flu.4 pluss :)

Har du det originale filtermaterialet som fulgte med inni filteret? Har du forsøkt å rense filteret siden oppstart, og i så fall; hvordan gikk du frem da?

REDIGERT; ser at du skriver du renser pumpen ca en gang i mnd. Men det kan være interessant å vite hva du gjør og hvordan du gjør det. Kan du beskrive det?

Og få deg dråpetester fort som bare det De stripsene er jo ikke verdt noenting. De klarer jo ikke engang fortelle deg om du har nitritt eller ei og hva den evt er på. Dette er info man MÅ vite, og da duger bare dråpetester. Anbefaler at du kjøper det på nett vanligvis, da det er billigere der, men akkurat nå bør du kjøpe nitritt-testen på butikk for å få tak i den fortest mulig. Du har ikke tid til å vente på postgang.

Rimelige vanntester hos nettbutikker er for eksempel her hos Webzoo.
veit ikke om det e det orginale men regner med det... har fått pompen fra moren min som hun ahr brukt i sitt akvarium..
når jeg renser pumpen så tar eg begge svampan eller ka det heita i akvarieievannet eg har tatt ut å vask dem..
ja okei får se om dem har det inne på dyrebutikken
Sett pumpen slik at du får mest mulig oksygen i vannet, og få opp lukket slik at du får "luftet ut" ut nitritten. Har lest om noen som hadde nitritt i springvannet en periode også... har du målt det? Lykke til!!!

Simen
har måly spring vannet å det e ikke nitrit i det...
ka du mein me å sett pumpen sånn at det blir mest mulig oksygen i vannet ? å luft pumpen ?
Sørg for at vannstrålen til filteret bryter vannskorpa, så luftbobler kommer ned i vannet. Ble fortalt at nitritten bandt seg til oksygenet og ble med opp. Derfor skal lokket stå oppe, slik at man får "luftet" ut nitritten i tillegg. Jeg ville gjort som du har blitt veiledet til i tråden din, og brukte dette som et ekstra-triks... det kan avhjelpe og bedre situasjon for innbyggerne.

Godt at vannet i springet var bra Angelina. Leste om en kar som byttet og byttet vann pga nitritt i sitt akvarium... viste seg å være fra springvannet.. uff a mei'!

Simen
mein du at pumpen akuratt ska rekk under vannet?
ja e veldig fornøyd me vannet i springen
å ka du mein me at loket ska stå oppe når det står i akvariumet eller når man renser pumpen??
Det han mener er du skal få vannstrålen, som kommer fra pumpa (filtrert), til å lage krusninger i vannskorpa.
Har du lokk på akvariet så la det stå oppe.
..men er det noe problem i karet?
Flytt ditt fluval4+filter høyere i karet, slik at utblåset på filteret ligger i eller over vannskorpen. Toppen/armaturet må ha åpning, f.eks lukk opp matelukene... Ikke meningen å forvirre, håper det var greit ... Mens jeg holder på, ser jeg flere har svart. Helt topp!

S

okei takk no forstår eg mye bedre t
Enda ett tips
nå når du enda har problemer med nitriten burde du også roe veldig ned på mating noen dager, fiskene klarer seg fint uten mat ei uke om det trengs så lenge.

Så bra at du har fått så mange gode svar!

Når du nå anskaffer deg / har anskaffet deg dråpetester, anbefaler jeg deg at neste prioritering blir å investere i et utvendig filter.

Det er mange å velge mellom, fra ca. kr 1000 og oppover. (og det er de verdt) Kanskje du er heldig å får tak i et pent prukt til en rimelig pris? Husk bare å rådføre deg, sånn at du vet at det blir stort nok til ditt kar og dine fisker.

En ting kan jeg love deg; og det er at du vil aldri kommer til å angre.

Fortsatt lykke til, og god helg!
Angelina Andersen
når jeg renser pumpen så tar eg begge svampan eller ka det heita i akvarieievannet eg har tatt ut å vask dem..

Jeg tror vi har funnet kilden til problemene med nitritt. I filteret ditt bor det masse bakterier som er viktige for å fjerne både amoniakk og nitritt. Disse bor i all hovedsak i fileteret ditt og må behandles like forsiktig som fisk. Akkurat som fisk liker de ikke store svingninger i temperatur, pH og andre vannverdier.

Når du tar ut begge svampene samtidig og vasker dem så tømmer du disse svamene for bakterier, når du setter svampene tilbake i karet vil du nå ha for lite bakterier til å ta unna alt avfallet fiskene dine produserer, og både ammoniakk og nitrittverdiene blir skyhøye. Du vasker dem i akvarievann, det er bra, for da dør ikke resten av bateriene av sjokket.

Etterhvert vil de få overlevende bakteriene formere seg og bli flere slik at de klarer å holde vannet giftfritt, men de vokser meget sakte og det kan ta uker. Og da er det like før du kommer med en ny vask og tømmer det for bakterier.

Et filter trenger ikke vaskes så ofte som 1 gang i måneden, det eneste du tjener på det er å forstyrre bakteriene dine. Du skriver ikke hvor mye du vasker dem, men vær forsiktig så du ikke gjør dem for rene. Klem svampene lett en to-tre ganger, det holder. En grei ting med de nye fluvalfilterene er at det er lett å ta ut en svamp av gangen, slik at du ikke vasker begge samtidig.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Holmmen
Reklame for plussmedlemskap