Blir dette litt mye?

Inaktiv bruker
Holder på med planlegging av fiskesammensettning i 530L akvariet. vurderer 75stk rødmunnstetra som stimfisk, eller alternativt 100 neontetra, i tillegg til ca 10-12 adolfi corydoras, 10-12 kuhliåler, og 6-7 praktbotia eller 6-8 guramier. Noen med innspill på dette, eller med andre alternativer til fisk?
Inaktiv bruker
Praktbotiaene eller guramiene skal være de fiskene med en viss størrelse i karet. Noen med spreke forslag til alternative store fisker? Står litt fast der, å praktbotiane elsker jeg bare, men kanskje 530Literen blir for smått
75stk rødmunnstetra eller100 neontetra høres veldig mye ut i mine øyne ,tror jeg hadde blitt litt surret i hodet av å se så mange fiske stime rundt. Men det er bare mitt syn på saken
Litt mye
Oppgraderte selv til en 540l engang etter å ha hatt en 200l. Endelig hadde jeg plass til alt jeg hadde lyst på av fisker, "tok litt av" kan du si.
Blandet Blå guarami, Perleguarami, Skalare, green laser og Sterbai Corydoras, Denisonsbarber, blå Acara, Pleco, Palettciklider med mer.
Min erfaring ble at selv om jeg puttet alt av hva jeg syntes var pent oppi der. Så ble det en salig fiskesuppe både "akvariefaglig og designmessig" og ikke altfor pent.

Jeg tenker i ettertid at jeg ville blitt mer fornøyd med karet om jeg hadde tatt mer hensyn til:
vannverdipreferansene til fiskene selvsagt.
Et grunnleggende designkonsept basert på en "Blikkfangfiskesort" og andre arter som fremhever denne.
Fargesammensetning og komplimentære former.
(eksempelvis Skalare og Diskus som har trekant og sirkelform)

I alle kar jeg har satt opp etter den 540l som ble solg til slutt har jeg forsøkt å tenke sånn.

Om du velger å gå for Perleguaramier, tror jeg det vil være lurt å velge andre fisker som fremhever de. Om en setter de sammen med en stim meget fargesterke fisker vil de kanskje fremstå "blasse" og ikke være hoveddesignelement de burde være for eksempel. Vil råde deg til å bruke tid og tenke deg grundig om, en bruker jo litt penger på dette, slik at du ikke går i samme felle som jeg gjorde.

En stimfisk jeg vil anbefale er Denisonsbarber, å se 25 30stk av dem stime er virkelig flott.
Inaktiv bruker
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]75stk rødmunnstetra eller100 neontetra høres veldig mye ut i mine øyne ,tror jeg hadde blitt litt surret i hodet av å se så....

Ja dette er ikke lett Sølvi, er litt bekymret at det kan bli mye 75-100 stimfisk. Hadde håpet noen med tilsvarende akvarium med erfaring med mange små stimfisk kunne komme med innspill.
Inaktiv bruker
[QUOTE=Torfinn Nesvåg]Oppgraderte selv til en 540l engang etter å ha hatt en 200l. Endelig hadde jeg plass til alt jeg hadde lyst på av fisker, "tok litt av" kan du si.
Blandet Blå guarami, Perleguarami, Skalare, green laser og Sterbai Corydoras, Denisonsbarber, blå Acara, Pleco, Palettciklider med mer.
Min erfaring ble at selv om jeg puttet alt av hva jeg syntes var pent oppi der. Så ble det en salig fiskesuppe både "akvariefaglig og designmessig" og ikke altfor pent..

Hei Torfinn. Prøver å tenke samme vannkvalitet krav til fiskene som første prioritet. Denisonbarber var ett godt alternativ, men trives i relativt kaldt vann samenligninget med det jeg hadde tenkt legge meg på, ca 26*. Må bare ta tiden til hjelp på dette, håper å få det sånn nogenlunde rett i første forsøket med tanke på fiskesammensettning
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap