Lav gh

Hva anbefaler dere og gjøre for og få opp gh? I karet mitt ligger de på 4.
Da kan du tilsette Noraq GH/TH Pluss ved vannbytte.

Vannverdier
Mine personlige erfaringer er at det er mye bedre og tilføre rett type sten, eller en annen type bunnsubstrat, plantene du holder er også med på å definere vannverdiene dine.
Og sette seg litt inn i hva man tilfører karet av sten og sånt, vil være med på å gjøre hele akvarie hobbyen din lettere.
Du vil forstå hvordan du skal sette opp karet ditt, til å blie et stabilt kar, der du ikke trenger å benytte deg av masse dårlige tilsettninger.
Tlsettninger som PH,GH og KH+/- produkter stort sett er dyre og bruke, plus at de skaper ingen stabile gode vannverdier.
Men bare tilfør litt mere sten til karet ditt, kanskje noe som inneholder mye mineraler. Da vil du i det minste oppnå stabile verdier, dette vil fisken din sette pris på også.

Men og se til at vannet ditt har rette verdier ved vannskifte, kan bety at du bør tilsette noe i vannet.

Selv driver jeg med litt surt vann, bruker da et osmose annleg for å få nøytralt vann, springvannet her ligger stabilt mellom 8.2-8.4. Så er da avhenging av litt hjelp for og få ned PH. Osmose vannet måler 7-7.1 og null Gh. Så lar jeg vannet stå ett døgn med Catappa blader og en rot i. Da har jeg en god 6.0 Ph når jeg tar vannskiftet. Og 0-4 Gh. Noe som er ideelt for mine barn.
Mener du da vanlege stener som eg finner ute eller er de noen spesielle stener?
Gh/th + gir gode stabile gh verdier. Gh holder seg stabil og har gjort det hele tiden her.Ikke er det dyrt heller.. Dessuten blir det mindre svingninger ved vannbytte enn med stein. Du justerer bare verdien,før du tilsetter det i akvariet. Med stein vil verdien svinge ved vannbytter. Hadde grus før som økte gh. Ble jojo ved vannbytte.
Anett
Hva anbefaler dere og gjøre for og få opp gh? I karet mitt ligger de på 4.

Har du fisker som må ha høyere verdi enn 4?

Jeg tillater meg å bare spørre for sikkerhets skyld , fordi jeg har lest flere ganger her inne at folk driver og skal øke gh-verdien i akvariet sitt ene og alene fordi en ansatt på en zoobutikk har sagt at de "MÅ det". Uten å vite hva slags fisker kunden har en gang...
Kalkstener (de fleste hever KH og pH uten å ha innvirkning på GH) som øker GH vil ligge og gi ut GH over lang tid. Da vil GH stige veldig sakte og sikkert, også lengre enn det man kanskje ønsker. Hver gang det gjøres ett vannbytte (vann med lavere GH) vil GH synke for så å stige sakte igjen når stenen får gi fra seg mer kalk. Dette gir lite kontroll på en stabil GH, mener nå jeg.

Ved bruk av GH/TH + pulver kan dette tilsettes per liter ved hvert vannbytte ferdig oppløst i bøtte. Og som Sprettfisk sier gir det gode stabile GH verdier
mona o
[QUOTE=Anett]Hva anbefaler dere og gjøre for og få opp gh? I karet mitt ligger de på 4.

Har du fisker som må ha høyere verdi enn 4?

Jeg tillater meg å bare spørre for sikkerhets skyld , fordi jeg har lest flere ganger her inne at folk driver og skal øke gh-verdien i akvariet sitt ene og alene fordi en ansatt på en zoobutikk har sagt at de "MÅ det". Uten å vite hva slags fisker kunden har en gang...

Har lest litt inne her om de fårskjellige fidkene eg har i karet mitt og mesteparten av de shal ha høyere gh.
Så trenger tips ganske fort litt redd fiskene skal dø
Sier som de over; bruk gH-salt. Fungerer supert! Husk bare å øke gH'en gradvis til det nivået du vil ligge på. Jeg har alltid litt gH i bøttene og sjekker til slutt hva den ligger på etter vannbytte. Om det er for lite er det bare å drysse oppi litt til.
Det er nok ingen fisk som dør av å gå i litt lav gh en periode, så du trenger ikke være redd for det Iallefall ingen av de vanlige selskapsfiskene som guppy og molly osv.

Du har fått link til produkter du trenger lenger opp. Av de forskjellige metodene, foretrekker jeg personlig å selv tilsette pulver doser oppmålt på egenhånd i vannet. Dette fordi jeg da vet hva gh-verdien blir og har full kontroll på dosen.

Plasserer man inn diverse stein osv i akvariet som står og avgir konstant gh-forhøyende stoffer, har man ingen kontroll og gh-verdien kan i grunnen havne hvor som helst og høyt oppe. Man mister litt kontrollen altså.
Ok takk får svar da skal eg kjøpe gh/th+ så håper eg de blir bra
Har i dag vert hos dyrebutikken og skullee kjøpe gh/TH+ men hun ville ikke eg skulle kjøpe de. Hu sa eg skulle kjøpe røtter istede? Kjøpte to røtter. Men er dette noe som hjelper?
Hei Anett=)
Jeg er ikke den som har mest erfaring her i verden. Men det jeg VET er at røtter kan senke ph. Særlig mangroove røtter. Har googlet rundt og fant denne
[URL=http://http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=12706]

Står en liten setning der om Gh av Frank Angell. Og har han rett ville jeg nok gått tilbake og byttet til det du egentlig kom der for. =)

Lykke til.
Enda ett spørsmål fra meg... har nå fått tak i aqualex gh+. Men er usikker på hvor mye eg skal ha i de står 5ml på 10l vann de øker med 16grader hardhet står de. men syns de var mye siden en har kar på 350l. Hvor mye?
Det vil si at i ditt kar trenger du 10.9 ml for å heve GH med en grad.
Ok. Kann eg dtysse de rett i akvarie?
Bland det ut i vann før du tilsetter det i akvariet. Så ikke fiskene spiser pulveret..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap