Sykdom ?

Hei, vi har et akvarium på 520 liter ca, men nesten alle fiskene har død, det startet for et halvt år siden da vi puta oppi noen Sebra chiklider, da døde to små sugefisker av stress også ble favoritten vår syk, Piggen han var en Pseudacanthicus spinosus, også kaldt Kaktus malle han var rett og slett en L096, og han døde desverre, så begynnete gullfiskene å få sår unner finnene og en fisk mista øye, og sån ca. halvparten døde, så vi gikk på masse behandlinger til vi trodde vi var kvitt det så vi kjøpte noen nye fisker, men da ble det mugg oppblomstring og vi mistet nesten alle fiskene, så nå har vi igjen to haimaller, en svær sugefisk , en sjokolade malle, og en oppnedsvømmer, og oppnedsvømmeren er syk, så jeg prøver å finne ut hva det er, det er et stort sår litt under magen, han puster ganske fort, og først trodde jeg han var dø men han var vist levende likevel Ganske dårlige bilderMen men..
1. Skaff vanntester og test vannet for Nitritt, nitratt, pH, GH og KH.
2. Hvilket filter er det i karet ?
3. Ser ingen planter eller annet miljø ?
4. Hvor ofte bytter du vann og hvor mye ?
5. Ser ut som det er mange store fisker i karet, som alle krever ulike leveforhold. Bruk fiskebasen på akvaforum, og les om de ulike fiskene og deres krav. Kvitt deg med fiskene som ikke passer inn.

Haimaller blir alt for store for vanlige akvarier.
Vi bytter vann ganske ofte Og vi har tatt ut nesten alt av det vi hadde oppi der pågrunn av oppblomstringen vi her et skip, en ganske stor plante og en litt mindre rot Vi kjøpte akvariumet for ca. et år siden med disse fiskene, vi fikk akvariumet, alt tilbehøret bortsett fra planten, haimallene, oppnedsvømmeren, Piggen og to Sebrachiklider. Og han hadde hatt disse fiskene i ca. 2 år tror jeg. Vi skiftet halvparten av vannet i går. Det virker ikke som om haimallene vokser noe mye mer, jeg vet ikke helt, men den ene har vokst litt, men den andre har hat samme størelse i et år no. Men det er lenge siden den største har vokst:/. Men disse fiskene (bortsett fra sugefisken, den nye og sjokolademallen) Har levd sammen i rundt 3 år! Men hvis haimallene blir noe større skal vi ta de med til Tronheim og spøre om de vil ha de
Noen bilder
Dette er noen brae bilder fra akvariumet, tatt med speilrefleks kamera
Men men..
Men vi klarte ikke bli kvitt soppen, noen tips?
Test vannet.

Kvitt deg med haimallene.
Plussmedlem
StineMari
4. Hvor ofte bytter du vann og hvor mye ?

Ida Bremnes
Vi bytter vann ganske ofte:)

Hvor ofte er "ganske ofte"?
Nja, det kommer jo litt ann på, men vi skifta vann i går og da gjetter jeg vel at vi skifter vann igjen om sånn ca.2 til 3 uker, og når vi rengjører så har vi en sån dings som vi bruker til å rengjøre grusen/steinene og en lang slange ned til sluket.
En tommelfingerregel på vannbytter er 30% en gang i uka. Antagelig bytter dere vann for sjelden, og fiskene blir syke av det.
Haimaller kan bli godt over en meter lange. Hvis de slutter å vokse mens de enda har "yngel-størrelse" så har jeg vanskelig for å ta akkurat det som noe sunnhetstegn.
1. Skaff deg vanntester. Du skriver at fiskene dør, men du sier ikke noe om verdiene de lever i.
2 vannbytte. Man får ikke byttet for mye vann. Gjør det til en rutine at hver uke byttes ca en tredjedel av vannet.
3 kvitt deg med haimallene så fort som overhodet mulig. At disse ikke vokser er som nevnt her ikke akkurat ett sunnhetstegn.
Ja jeg skjønner, men sån ca. alle fiskene fikk en finne sykdom av stress pga: Serbra chiklider. Men vi ble kvitt det til slutt da, heldigvis
Her er noen bilder fra første behandling mot stress/finne sykdom:
Oki, men jeg tok tydligvis litt feil der, den "minste haimallen" er vist like stor som den andre no). De er vel litt over en halv meter lange, det er litt vanskelig å vite akkurat hvor lange de er, det er vel ikke så lett å måle de med linjal?!:P
Her er et bilde av hvordan akvariumet så ut før, et bilde av opp ned svømmeren og ett bilde av Piggen.
Sånn:)
Haimallene er solgt Det var interesserte med en gang, vi har solgt de til noen i Trondheim med 1100 liters akvarium, de kommer å henter de i morgen Gruer meg litt, vil savne de to tassene der, men det blir godt, det blir litt enklere å holde på. På mandag skal vi i vei å kjøpe planter og sånt å få det ordentlig fin igjen. Og siste uken i sommerferien skal vi i vei og handle litt fisker, så blir det litt liv igjen. Vi har ikke sett tegn til mugg eller noe sykdom i det siste, og det er no et bra tegn. Jeg skal finne ut litt mer om hvordan fisker vi skal kjøpe, og at de passer ilag og kan leve ilag. Men jeg har tenkt å kjøpe en eller annen ål, så det skal jeg sjekke ut

Mvh Ida
Forelske seg i dyr man ikke kan ha. Jeg kjenner den. Jeg vil ha stingray.

Men jeg vil mase om tester for vannverdier jeg også. PH, Ammoniakk, Nitritt, Nitrat og GH. Dyra puster jo i det vannet og man må ha kontroll. Det kan høres ut som om du ikke har stort nok filtervolum og da blir fiskene dine forgiftet. Noen vanntester ville avslørt det med en gang. Vedlikehold av filteret bør minst skje en gang i året.

Når fiskene mine ikke viser tegn på vantrivsel eller uvanlig oppførsel og vannverdiene er fine så kan det hende det går 2 uker mellom vannbyttene, men har jeg mistanke om noe så skifter jeg vann mye oftere. Kanskje hver dag.

Aldri bytt vann når det regner hvis vannleverandøren din bruker klor. I sånne perioder er det mange som klorer ekstra og det kan ha temmelig store følger for fiskene.

De to haimallene som er i databasen vil ha akvaium på 3500 liter og 2500 liter. Man slipper unna med litt mindre enn det men ikke engang 1500 literen min hadde vert nok.

Kjøp denne pluss en GH test
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap