Første fisk! trenger hjelp.

Hei vi kjøpte oss 2 fisk av en dame i en dyrebutikk her i klepp. Fikk ikke så my informasjon men vet de trenger vann som ligger rundt 25 grader! har ikke noe akvarium nå så de er i en fiske bolle. Men ser etter akvarium og håper og ordne dette.

Så lurer på om noen har tips til et startsett med varmekolbe ++ rundt stavanger området? Helst ikke over 40L.

Jeg synes du ikke burde ha fiskene dine i en gullfiskbolle. Det er jo rent dyreplageri.. De trenger oksygen, pumpe, varmekolbe og mye mer... Jeg garanterer at de ikke vil leve mer enn 1 måned. Jeg anbefaler deg å kjøpe et 17 liters akvarium hvis du er en nybegynner som meg. Akvariet følger med pumpe, filter med 3 forskjellige svamper, varmekolbe, lampe (Natt og dag), skål du kan sette maten oppi og mye mye mer... Jeg anbefaler det akvariet siden jeg er svært fornøyd. Start med et 17 liters og hvis du liker hobbyen din etterhvert så får du kjøpe et større et hvis du føler at du har blitt glad i fisker og vil ha flere Jeg anbefaler at du ikke kjøper mer enn 3 fisker i et 17 liters akvarium, de vokser etterhvert skjønner du
Å anbefale "maks 3 fisker i et 17 liters akvarium" blir helt feil, spesielt som nybegynner. Jeg vil anbefale f.eks en Juwel Korall startpakke (54 liters akvarium, varmekolbe og filter) som koster rundt 800kr. Det er ikke umulig at du angrer på at du ikke kjøpte et større med en gang. Og for å si det slik, 17 liter er alt for lite til det meste, med unntak av noen få veldig små fisker, reker og snegler.
Hei, takk for svar så fort! setter jeg pris på

Er ikke en fiskebolle. er formet som ett akvarium som er i plast. sånn ca 10L. Men ja. trenger pumpe, varmekolbe og etc. Vill ikke drepe fiskene! Men sliter veldig med og finne et "kitt" som er i passende strls. Kan ikke ha større en 40-50L, som innheolder jeg trenger!

Noen ide?

Skal prøve og finnne ut hva fiskene mine heter! (de 2 jeg har fått)
som det blir sagt over, dette er ikke optimale "overlevelses vilkår". Det som er litt dumt er jo at du allerede ligger skjevt ute i forhold til innkjøring av akvariet, det skal gjerne stå 3-6 uker før det er brukanes. anbefaler at du bytter 50% vann hver dag ( finnes sikkert noen med bedre kunnskap om det en meg). innkjøp av akvariet burde gjøres asap. alt fra 50+ liter er godt for en nybegynner, enklere å holde vannverdiene i sjakk jo mer vann det er.

Gjorde akkurat det samme når jeg startet mitt først akvarium for noen år siden, fikk heldigvis omplassert de inntil mitt var klart.

PS: mye sløv kunnskap ( ikke enormt heller) så ta alt med en klype salt, kommer sikkert noen med bedre løsninger
Hei, ja vet at det ikke er optimale levevilkår! og har ikke hørt om at akvariumet må settes inn. men er litt ny! men spørsmålet er hvor lenge du tror disse ville overleve! (se veldagt bilder). Uten noe rense anlegg filter eller noe sånt. det kommer innen 5 dager max! tror du de vl overleve dette?

den oransje fisken er sort på halen. vet ikke hva de heter! så det hadde også vært fint om noen kunne svart på
Det er helt utrolig at noen som jobber i en dyrebutikk kan selge deg en scalare (første bildet) som du skal ha i en bolle! En scalare trenger mye plass (spesielt i høyden), og jeg vil si minst et akvarium på 200 liter! Dessuten er det en stimfisk. Den andre kan se ut til å være en sverddrager (vanskeli å se på den vinkelen), som også trenger en del plass (100 liter), og . Jeg vil virkelig anbefale deg å ta fiskene til dyrebutikkne og bytte de i guppy, molly eller platy. Da vil du får fisker som kan leve i et 50 liters akvarie, og som i tillegg kommer til å få yngel, og det er alltid spennende.
Returnere fiskene!
Enig i att fiskarna ska tillbaka till butiken.
Efter det är det lämpligt att borja med ett akvarieset på 50 L och köra in filtret (se under "Kunnskap").
Efter det kan du läsa om de fiskarna du vill ha här på AF (i "Fiskebasen").
Jeg er helt enig med Apistojohan.

Så fint at du tok kontakt her på Akvaforum nå med en gang, det var lurt!

Lever fiskene tilbake, og få en tilgodelapp til du har det akvariumet du ønsker deg klart til bruk.
I mellomtiden leser du godt her på forumet, akvarieskolen og innkjøring av akv. er veldig viktig kunnskap å ha når du skal kose deg med en ny og fantastisk givende hobby. Så kan du hygge deg med lesing i fiskebasen, og finne ut hvordan de fiskene du ønsker deg, må ha det for å trives. Planlegging er en stor del av moroa.

Ønsker deg all mulig lykke til!
Det er snakk om en nybegynner Kontorstol! Han bør vel ikke starte med et 54 liters akvarium når det er snakk om hans første! Han bør starte med et 17 liters et så får han ha 1 eller 2 fisker så alt blir lettere for han. Hvis han føler at han blir flink i det osv... så får han jo kjøpe et større ett for å utvide hobbyen. Han er fortsatt nybegynner, og det bør du huske. Han kan ikke starte med et stort et når han ikke har prøvd en mindre enn som er 100 ganger lettere enn en 54 liters akvarium som ville tatt et år for han å lære.
Disse er de fiskene jeg vet kan leve i et 17liters akvarium:
Kampfisk
Eplesnegler
Slørhaler
Gullfisker
Og mye mye mer...
Mvh: Tara
TaraTaha
Det er snakk om en nybegynner Kontorstol! Han bør vel ikke starte med et 54 liters akvarium når det er snakk om hans første! Han bør starte med et 17 liters et så får han ha 1 eller 2 fisker så alt blir lettere for han. Hvis han føler at han blir flink i det osv... så får han jo kjøpe et større ett for å utvide hobbyen. Han er fortsatt nybegynner, og det bør du huske. Han kan ikke starte med et stort et når han ikke har prøvd en mindre enn som er 100 ganger lettere enn en 54 liters akvarium som ville tatt et år for han å lære. Disse er de fiskene jeg vet kan leve i et 17liters akvarium: Kampfisk Eplesnegler Slørhaler Gullfisker Og mye mye mer... Mvh: Tara


Her var det mye rart.

Vil også anbefale 50 liter + .
Det tar ikke lenger tid å lære å håndtere en 50 liter enn en 17 liter. I mange tilfeller motsatt pga vannverdiene som nevnt tidligere.

Det finnes mange gode startsett i i 50-60 liters klassen. Jeg vil også anbefale å kjøpe et godt filter så har du et bra utgangspunkt. Sjekk Webzoo.no

Les deg opp på akvaforum/nettet. Det er både spennende og svært informativt.
TaraTaha
Slørhaler Gullfisker Og mye mye mer... Mvh: Tara


Vet du hvor store gullfisk blir? Gullfisk i en 17 liter er dyreplageri.. Ikke gi en nybegynner mer feilinformasjon enn det dyrebutikken klarer.
Oioioioioi....
Her er det nok i beste mening, men ikke gi råd om noe du tydeligvis ikke kan selv.
Jo større ett akvarium er, jo lettere er det å holde jevne fine vannverdier.

I et fingerbøl på 17 liter blir det mye grums med en gang. Ikke egnet for fisk, og spesiellt ikke gullfisk. De lever nok en stund der, men stakkars fisk. Ville heller ikke hatt kampfisk der, selv om disse selges med enda mindre enn 17 liters kar.

Muligens noen av de minste rasboraene, men 17 liter er best egnet til noen dvergreker.
Dere VET at dere ikke har nok utstyr til å holde fisk, også drar dere på dyrebutikk og kjøper dere fisk!?
Lever tilbake fiskene, og ikke skaff dere noe under 50l, og la karet stå og kjøre seg inn et par uker før dere tilsetter noen fisk. Samtidig som dere venter på at karet skal bli klart, så kan dere bruke tiden på å lese om og se mange spennende bilder av pen fisk.
Litt skjev start her, men forhåpentligvis ordner det seg nok!

Jeg ville også levert fisken tilbake, og krevd tilgodelapp e.l. Hvis dere vil ha scalarer, så vil jeg anbefale dere å lese på artiklene her om å starte akvariet. Det er litt å sette seg inn i - men hovedsaklig går det i å ha tålmodighet, ikke gjøre impulskjøp uten å vite hva man kjøper, sette seg inn i vannverdiene fisker ønsker å gå i osv.

Scalarer trenger plass, spesielt i høyden. Å kjøpe et lite akvarie i starten er ingen vits. Hvis hobbyen passer dere, så vil dere fort ha lyst på større akvarie. I tillegg blir det vanskelig å holde vannverdiene stabile i et lite akvarie, spesielt når vann og akvarist er helt "fersk" - i et større akvarie er det "rom for feil"

Hvis dere vil satse på få liter i starten, prøv et 54 liters akvarie. Det er det aller minste jeg ville anbefalt til oppstart. (scalarer kan ikke gå i 54 liter...men små fiskearter kan)

Bruk søkefeltet her og skriv for eks scalare, eller sverddrage. Da får dere opp navn i fiskebasen, som gir et lite innblikk i hva slags vann fiskene vil ha, temperatur, fòr, og en idè om hvor mange liter vann de helst vil ha.

Lykke til!

TaraTaha
Det er snakk om en nybegynner Kontorstol! Mvh: Tara

Nå er det ikke meningen å være frekk eller noe i den duren, men du er selv en nybegynner og vet tydlgvis ikke hva du snakker om, og med unntak av det første du skrev i denne tråden (gullfiskbolle og dyreplageri), så har det bare vært missledende for trådstarter. Det er lurt å lære noe selv før man prøver å lære det videre, og selv jeg som har hatt akvarium i litt over et år har mye å lære. Jeg vil forresten anbefale både deg, TaraTaha, og trådstarter å invisere i en god bok om hobbyen, da det mest sannsynlig vil hjelpe dere og spare dere for penger underveis!
Skalare i en 10-liter? Det er til å bli trist av. Enig med dem som sier at fiskene må leveres tilbake.

Hvis jeg hadde blitt såpass grundig lurt som det der, ville jeg ikke ha tatt til takke med en tilgodelapp. Jeg ville forlangt hver eneste øre tilbake, og så ville jeg gått til en annen butikk for å kjøpe meg ordentlig utstyr.
Det er vanskelig for en nybegynner å sortere ut hva som riktig info og hva som er misledende eller direkte feil informasjon her på forumet.
Jeg har drevet aktivt med hobbyen i 7-8 år nå, og har fremdeles masse å lære. Men er det noe jeg har lært, tidlig, så er det at små akvarier er de vanskeligste å holde stabile - iallefall for de som er ferske i gamet. Det er spesielt vanskelig for en nybegynner, som ikke vet så mye om vannverdier og hva som skal til, så derfor er det ikke å anbefale og starte med for små akvarier.

De som er ferske i hobbyen, har også gjerne litt "kjøpedilla", og stapper sitt bittelille kar så fullt av fisk at de svømmer i kø og rekkefølge nedi der...Det er jo så mye flott fisk, men så viser det seg da, at de aller fleste fiskeartene trenger noe større leveforhold enn 10-20 liter...! Det er altså enda en grunn til å velge noe større enn 17 liter. Du står mye friere i å velge fisk!

Man kommer littegrann lenger med f.eks. en 63 liter eller 54 liter, men det er fremdeles et relativt lite kar med store begrensninger. Når man kommer opp i 200-250 liter, kan man begynne å velge mye friere. MYE friere Da kan man plutselig ha både scalarer og gullfisk, uten risiko for at de vokser ut av karet på et blunk, og de får det bevegelsesarealet de trenger for å trives og for å brette ut finneprakten sin.

For å prøve ut hobbyen og finne ut om "er dette noe for meg", ville jeg startet med et akvarium et sted mellom 54 og 112 liter ca.(dette er standardstørrelser akvarier kommer i, derfor de "rare" tallene). Mitt første akvarium var 110 liter, og gjett om jeg stappet mye rart i det.... heldigvis lærte jeg fort, og innen kort tid hadde jeg et par 250 litere i stua, der jeg kunne dyrke min sans for scalarer

Jeg synes ikke et hundre liters kar ca er fort stort for en nybegynner. Langt i fra. Det er faktisk ganske passe, for det gir rom for litt større frihet når det kommer til fiskevalg og vannet blir ikke så lett forurenset da vannmassen er større.
Å nei, så du mener jeg ikke kan noe om fisker? Kjære deg. Det du tydeligvis ikke vet er at jeg har hatt et 300 liters kar for ca. 5 år siden og har en del erfaring. Det jeg mente var at det ville vært lettere for han om han øver med et mindre akvarium så han kan bli flinkere i hvordan man håndterer fisker og et akvarium.. Jeg sier ikke at du tar feil i det du sier, men det ville vært ekstra vanskeligere for han f.eks å vaske et stort kar. Jeg sa vel ikke at han skal ha det 17 liters karet for resten av livet men at han på en måte kan øve med karet sammen med 1 fisk. Jeg tror ikke du hadde likt hvis alle var imot din mening.
Ha en fin dag KontorStol
Vaske et kar?
Jeg vasker ikke mine kar. Jeg gjorde det før - for 30 år siden. Da skyllet jeg sanden og skrapte bort alger. Det var først da jeg begynte på som voksen at jeg skjønte at det ikke var nødvendig å vaske sanden. At det samler seg noe slam i bunnen er ikke farlig, så lenge man ikke overforer.

Og min erfaring er at det er pris og plass som bestemmer hvor stort det første akvariet bør være. Og det er minimal forskjell mellom å stelle et akvarie på 250 liter sammenliknet med et akvarie på 48 liter, ETTER at de er satt opp. Å tappe av åtte tiliters bøtter med vann, og ha oppi tilsvarende mengde etterpå tar egentlig ikke så lang tid. Men det tar mer tid å sette opp akvariet første gang...

Det som er belønningen for å velge et større akvarie framfor et mindre, er at forholdene som betyr noe for fiskene (og dermed hvor lenge de lever) gjerne blir bedre i et større kar.

Kanskje det går an å få tak i et akvarie brukt - på f.eks 100 liter? DA kan man ha flere fisker. Tipser om kunnskapsbasen - søk...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap