Kampfisk og ancistrus

Inaktiv bruker
Hei!

Jeg har to kampfisker (par) og lurer på hvordan det vil gå å sette en Ancistrus oppi til disse? De kan da vel ikke ha noen interesse av hverandre (og da heller ikke skade hverandre? )

Akvariet er "kun" 13 liter, og jeg har luftpumpa på kun om natten og når jeg er utenfor huset, grunnet at den bråker ganske mye og kampfiskene jo kan hente luft når de har behov.
Har lest flere steder at Ancistrus også kan ta seg en tur til overflaten og hente luft ved behov, så lurer derfor på om jeg kanskje kan ha Ancistrus som en algespiser oppi der?
Ikke gjør det.
Har du allerede to kampfisker oppi vannet, så er det et under at det har gått så bra som det har gjort til nå.

Det er umulig å ha fisk over tid i så lite vann. Slik er det bare. Sjekk kunnskapsbasen i menyfeltet over, til venstre og se på fiskeprofilene. Der står det hvor stort akvarium som de trenger. Og dermed også hva du kan forvente å få av anbefalinger.

Du har vel ikke fått dette anbefalt av en dyrebutikk?
Inaktiv bruker
Jeg er ganske ny på dette, og har fått høre mye rart hva gjelder størrelse til kampfisk. Dyrebutikker har sagt at kampfisk kan klare seg fint i veldig små akvarier, og de ble begeistret da jeg fortalte at de skulle bo i et 13 liters akvarium.
Fikk overhodet ikke "lov" til å ha to eller flere hanner sammen, men en hunn sammen med en hann var ok. (Snakker fremdeles om kampfisk).

HVa Ancistrus gjelder, så ser jeg jo at de bør ha mye større plass ja, så de ender nok ikke opp i det akvariet.
Er det noe annet algespisende jeg kan ha i 13 liters akvariet, som tolererer jevnlige, døgnlige avbrekk fra luftpumpen?
Inaktiv bruker
Og har forresten ikke blitt anbefalt å ha Ancistrus oppi 13 ltrs akvariet; var bare noe jeg spekulerte i selv, ettersom de visstnok kunne hente luft selv ved behov.
For det første, så er det egentlig bare boller som er problematiske når det gjelder diffusjon av oksygen fra atmosfæren til vannet i overflaten, og det er pga. at overflaten er mye mindre enn med et typisk kvadratisk akvarium. Det som er problemet med små beholdere generelt, er at det skal veldig lite avføring og matrester til før vannet blir giftig, og veldig lite til før det blir store forskjeller i pH osv. Dessuten har fiskene liten plass å bevege seg på, og dermed får de et kjedelig liv med alt for lite bevegelse, noe som også korter ned livet til fiskene. Du kan i nød ha noen amanoreker (gode algeetere) sammen med kampfiskene, men de må være store nok til at de ikke blir mat. I tilleg bør du levere tilbake en av kampfiskene dine slik at stresset på den andre blir minst mulig, da de ofte kan bli stresset og krangle med hverandre.

En ting til, har du filter? I så fall trenger du ikke annen lufttilførsel (overflaten bør dog begeve seg en del).
Det er vel ikke så smart at overflaten beveger seg for mye da akvariumet kun er 13l og med kampfisk som trives mest i svak strøm og er det for mye bevegelse i overflaten vil den slite med å komme seg opp for å hente luft. Kampfisker liker også planter/flyteplanter og grotter/hule dem kan gjemme seg litt bort i og i en 13l får man ikke plass til mye.

Selv om dyrebutikken klapper hendene og sier at det er bra og går helt fint med 2 kampfisker i 13 liter ville jeg nok kanskje ha levert den ene tilbake. 13l er veldig veldig lite og det er vanskeligere å holde vannverdiene stabile iforhold til større akvarium. Har selv både 15l, 20, 75l og 190l og syns det er mye lettere jo de større de er. Både med tanke på rehold og vannverdier. Om du vil ha ett passe fint akvarium som passer perfekt til 2 kampfisker og noen andre bunnfisker kan jeg anbefale f.eks juwel 63l. Men jo større jo bedre
Med to kampfisk i 13 liter, er akvariet fullt. Eller rettere sagt overfylt. Jeg er enig i at du bør vurdere å levere den ene tilbake, og du bør i hvert fall ikke putte noen flere fisk oppi der.
Hvor små kan "akvarier" være?
Det går an å ha meninger om mye. F.eks hvor store akvarier fisker trenger. Etter min mening er en 10 liter bøtte vann noe jeg bruker til vannbytter, ikke til permanent oppbevaring av fisk. Dette er av flere grunner.

For det første fordi jeg vet at fiskene trenger mer plass å bevege seg på, for det andre pga hensynet til vannkvaliteten. Fisker svømmer rundt i sitt eget tiss når det blir så lite.

At det i det hele tatt finnes butikker der betjeningen forklarer at en beholder på 13 liter skal regnes som et akvarie, det skjønner jeg rett og slett ikke. De kampfiskene som "overlever" i fødekar blir oppbevart på denne måten i en butikk pga de ellers ville komme til å slåss i samme akvarie. Det betyr ikke at det er noen mulighet for at de kan trives noe særlig i den situasjonen. De overlever en stund slik, men de fleste oppegående selgere vil vel mene at også kampfisk trenger et større akvarie på sikt.

Så er det slik at i kunnskapsbasen som du finner i menyfeltet over til venstre, der står det artsbeskrivelser for disse fiskene. Når det gjelder vanlig kampfisk så står det at de skal ha 60 liter vann og lengden på akvariet bør være 60 cm. Dette er anbefalinger for best mulig trivsel.

Når det gjelder ancistrus oppdrettsvariant så står det at disse bør ha 50 liter vann.
Det er et stykke ned til 13 liter....

For å være ærlig: det koster litt å skaffe seg akvarium. Om man ikke kan tilby fiskene det de krever for å trives, da bør man ikke bli overrasket over at de dør av sykdommer eller at de tar livet av hverandre. Dette er et råd som jeg gir for å spare deg for negative opplevelser. Vent med å skaffe deg flere fisker til du har mer plass. Kjøp gjerne større akvarie brukt.
KrisJ
Og har forresten ikke blitt anbefalt å ha Ancistrus oppi 13 ltrs akvariet; var bare noe jeg spekulerte i selv, ettersom de visstnok kunne hente luft selv ved behov.

Alle fisker kan hente luft i overflaten ved behov, men det betyr ikke at det er greit å putte dem i for små kar. Det er kun labyrintfisker som naturlig henter luft i overflaten uansett hvor god vannkvalitet de har. For alle andre arter er det at de henter luft i overflaten er tegn på at det er noe alvorlig galt i karet.

Ancistrus trenger en god del større kar enn 13 liter, så det vil jeg ikke anbefale.

Hvis du har problemer med alger, ville jeg sett på de vanlige årsakene til dette først - overforing, for mye lys, for sjeldne vannbytter.

Hvis alt det er i orden, kan du f eks skaffe seg en liten snegle som kan holde rent i karet. Men selv snegler og algespisende fisker foretrekker fiskemat, og spiser kun alger dersom de må. Det er derfor bedre å fikse årsaken til algene enn å finne noe som kan spise dem etter at du allerede har alger i karet.
Antennesnegle er en mye bedre algespiser enn ancistrus
Mvjnz
Det er kun labyrintfisker som naturlig henter luft i overflaten uansett hvor god vannkvalitet de har. For alle andre arter er det at de henter luft i overflaten er tegn på at det er noe alvorlig galt i karet.

Er du helt sikker på det? Jeg var overbevist om at både C-maller og enkelte L-maller er tarmpustere som henter luft selv om det ikke er noe alvorlig galt. Har jeg tatt feil alle disse årene?
Kampfisk
[QUOTE=Mvjnz]Det er kun labyrintfisker som naturlig henter luft i overflaten uansett hvor god vannkvalitet de har. For alle andre arter er det at de henter luft i overflaten er tegn på at det er noe alvorlig galt i karet.

Er du helt sikker på det? Jeg var overbevist om at både C-maller og enkelte L-maller er tarmpustere som henter luft selv om det ikke er noe alvorlig galt. Har jeg tatt feil alle disse årene?

Errr, jeg har aldri hørt det, men jeg er ikke ekspert på maller heller. Men jeg har sett flere her inne som har sagt at hvis ancistrusen henter vann i overflaten er det noe galt, men skal ærlig innrømme at jeg aldri har googlet og sjekket om det faktisk stemmer.
^ Corydoras henter naturlig luft frå overflaten en gang i blant, uten at det er noe galt, men om de plutselig gjør det oftere enn vanlig kan det være et tegn på at det er noe galt.
Ancistrus har ingenting i ett lite kar å gjøre. Men at det ikke finnes fisk som fungerer veldig godt i ett så lite kar mener jeg er feil. Problemet med kampfisken er att de rett og slett trives best alene (dette er godt forklart her )
Andre Betta arter trives ypperlig i slike "vannbøtter", og lever også i slike smådammer naturlig. Vannverdier? i en sølepytt på 2-3 liter tviler jeg på att de er stabile, og det er helt naturlig for disse. Får en labyrinter til å bygge skumrede har man slik jeg ser det klart å lage ett godt miljø som fisken trives i.
Hvor mye vann har egentlig disse ved lekstrigging i en 60 liter? 2-3 liter, møkkete som f?
Inaktiv bruker
Svarer sent, men som man sier, bedre sent enn aldri! Tusen takk for mange innspill! Jeg blir imidlertid rimelig svett i fletta som nybegynner, da jeg føler jeg dras i forskjellige retninger iht hva som er greit og ikke greit.

Til informasjon forsøkte jeg aldri å putte Ancistrus oppi akvariet, dette etter råd fra dere. Det er ikke noe særlig algevekst der heller, så det går kanskje greit uten.
Hva vannverdier angår, kjøpte jeg meg et nitrattestsett i dag, med perfekt verdi da jeg testet tidligere idag, så noe må jeg jo ha gjort riktig. Dvs jeg har vært veldig god til å skifte ut deler av vannet med jevne mellomrom, 2-3 hver dag bytter jeg ut 3-5 liter, og har også tatt regelmessige større vannbytter med rengjøring av bollen genrellt (uten vaskemidler, selvfølgelig!).

Siden sist har jeg også fått en liten filterpumpe, noe som også burde bedre vannforholdene.

Jeg syns nå fiskene ser ut til å klare seg fint, spiser og virker "nysgjerrige" når jeg kommer bort og kikker. Ser jo selvfølgelig at et større akvarium ville vært enda bedre, men dette gjelder vel for de fleste arter?

Uansett, jeg følger nøye med på situasjonen og kommer selvfølgelig til å gjøre noe så fort jeg ser noen tegn på mistrivsel. Foreløpig gjør jeg ikke det,så jeg får håpe det fortsetter sånn. Uansett, som sagt, tusen takk for alle innspill!

Inaktiv bruker
Takk for flott link, den var utfyllende!
Digi
Ancistrus har ingenting i ett lite kar å gjøre. Men at det ikke finnes fisk som fungerer veldig godt i ett så lite kar mener jeg er feil. Problemet med kampfisken er att de rett og slett trives best alene (dette er godt forklart her [URLBLOCK1] ) Andre Betta arter trives ypperlig i slike "vannbøtter", og lever også i slike smådammer naturlig. Vannverdier? i en sølepytt på 2-3 liter tviler jeg på att de er stabile, og det er helt naturlig for disse. Får en labyrinter til å bygge skumrede har man slik jeg ser det klart å lage ett godt miljø som fisken trives i. Hvor mye vann har egentlig disse ved lekstrigging i en 60 liter? 2-3 liter, møkkete som f?

Bettaer bor IKKE i små sølepytter. Det sier seg selv hvis man bruker litt logikk. Hvordan skulle de møtt en fisk av det motsatte kjønn og hvor skulle all yngelen gjort av seg hvis de bodde permanent i pytter på 2-3 liter?

Det er massevis av videoer på youtube som viser folk som fanger ville bettaer i deres naturlige miljø, og da er det elver og sumper de fanger dem i, ikke bittesmå pytter.

Den eneste gangen de oppholder seg i pytter er når dammen deres tørker ut og de blir fanget i en liten pytt. Dette betyr ikke at dette er deres naturlige miljø.
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap