Hei!
Har en 180 liter som jeg ikke klarer å få klart vann i, først var vannet brunt men det var fordi jeg bare skylte av røttene jeg har oppi.
Nå etter mange vannskift er vannet ikke brunt/gult lengre men en form for tåkete/uklart vann, trodde først det var infusorier så jeg mørkla karet i 3 dager uten å fore fisken så gjorde jeg et 60% vannbytte og hadde karet mørkt 1 dag til, etter på så det bra ut men i løp av kvelden var det tilbake til tåke igjen.
Alle vannverdier er bra, fisken trives og plantene gror meget bra.
Litt mer info om hva som kan vare årsaken:
Har hatt sandsnegler i karet fra dag 1 å ser også nye små sandsnegler nå.
Bruker gjødsel tabletter som jeg stikker i røttene på plantene.
Hadde en Anubias plantet i sanden før men har nå festet den på en rot, når jeg flyttet den fra sanden til roten så kom det jo opp en gjødseltablett som gikk i oppløsning i vannet.
Karet holder 27 grader og pumpen står på meget svak sirkulasjon på grunn av kampfiskene.
Heller på og plante hele bakgrunnen og sidene på karet med hornblad så det er jo tatt en del stiklinger.
Pleier og slamsuge en gang i uken, og skifter 20 l vann annen hverdag og et 40% vannbytte på søndagene.
Lyset er på 10t per dag.
Beboerene er et kampfisk par, Ancistrus par, 20/25 kardinaltetra og sandsnegler.
Forer med bunntabletter, flakfor og røde mygglarver.
Skal jeg bare la det gå for å se om det går seg til og stoppe med 50% vannbytte hverdag eller er det noen her som har en annen ide?