Oppstart av akvarium.

Etter noen år med opphold av akvariumet, så skal jeg starte opp igjenn.
Husket at det var rundt 3 uker det måtte stå når det var nytt.
Pumpa er ikke ny, "skal kjøpe nytt filter", og ny sand.

Hvor lenge burde det stå uten fisk?
Og kan jeg ha planter oppi med en gang, eller må de også ventes med?
Plussmedlem
Hei.
Du finner en del svar i artikkelsamlinga her på AF.
Bl.a. under Vannverdier og Oppstart av akvarium.

Planter kan du sette inn med "en gang", men det er greit å vente til at temperaturen er normal. Det tar jo ikke mange timene.
Ok. Takk. Dette var en fin artikkel.
Da skal jeg vente en stund med å føre inn fisker
Dersom du kan få slam fra et filter som har vært i bruk i flere månender vil alt gå mye raskere i starten. Da kan du i praksis sette i noen få fisk med en gang, eventuelt tilsette ammoniakk (f.eks salmi).
Kontorstol
Dersom du kan få slam fra et filter som har vært i bruk i flere månender vil alt gå mye raskere i starten. Da kan du i praksis sette i noen få fisk med en gang, eventuelt tilsette ammoniakk (f.eks salmi). :-)


Hvorfor om jeg tilsetter ammoniakk?
Salami, altså slenge nedi en salamipølse? :P
Salmi, ikke salami.
Salmi salmiakk fra Lilleborg.
Enter your phone number here
Om man ikke har unger som ikke man vil skal se død fisk, så er det ikke noe problemer å sette inn fisk med en gang. akvariet må bare vere plantet å temperert. jeg satte inn varmepumpe og filter, tok i ca riktig tempratur vann med tilsetninger av aquasafe og easy balance.(vet det finnes bedre produkter men det var lommeboken som bestemte). plantet planter (5 stk). øste på med 1 ukers dose med bakteriaflora (dette gir en ufin men ufarlig tåke). etter 6 timers "innkjøring" satte jeg inn 5 rødglødetetra og 2 flying fox. ved å ha noen sterke fisker i med en gang setter man igang prossessen som innkjøringen skal gjøre med en gang. alle fiskene lever enda å virker som de har det utmerket.

jeg vet ikke om du har fått høre det jeg har hørt om å ikke mate fisken på 3 dager. jeg synes det høres helt tullete ut. det er jo ikke noe i akvariumet ennå, så jeg mater de 2 ganger daglig med en gang, bare veldig lite om gangen.

det jeg har erfart med akvarium er at alle sier det som funket med dem. ta alt med en klype salt å les litt og tenk over hva som høres logisk ut. selv om noen er erfaren og sier at sån MÅ man gjøre. så finnes det altid andre metoder som noen andre har erfart at fungerer.
Jeg tok en titt på din personlige tråd, slik du ber om. Av den tråden fremgår at du er nybegynner selv med flere ønsker om råd, hvilket er en utmerket start.

At du imidlertid allerede kommer med ekspertuttalelser som i stor grad går på tvers av det mange oppfatter som god latin vedr. oppstart av akvarium, er derimot ikke særlig smart.

Bare innledningen din burde fått deg til å tenke deg om minst to ganger. Hvis det eneste problemet du ser med død fisk som følge av feil behandling av fisken i startfasen er at barn kan ble lei seg hvis de får se død fisk, burde du overveie om du i det hele tatt bør ha ansvar for levende dyr.
Enter your phone number here
Vel. Det er liksom i tilfelle det ikke går bra da. er ikke mishandling. Bryr meg fint jeg. man kan ha i fisk med en gang helt fint, det var det jeg ville fram til vert fal.

var litt småfull ja, så finskrivingen må man passe på, eller så kommer sånne som du å sier ifra, det er vert fal sikkert.
Sigmund - ex 530
Jeg tok en titt på din personlige tråd, slik du ber om. Av den tråden fremgår at du er nybegynner selv med flere ønsker om råd, hvilket er en utmerket start. At du imidlertid allerede kommer med ekspertuttalelser som i stor grad går på tvers av det mange oppfatter som god latin vedr. oppstart av akvarium, er derimot ikke særlig smart. Bare innledningen din burde fått deg til å tenke deg om minst to ganger. Hvis det eneste problemet du ser med død fisk som følge av feil behandling av fisken i startfasen er at barn kan ble lei seg hvis de får se død fisk, burde du overveie om du i det hele tatt bør ha ansvar for levende dyr.



Tommel opp for deg, Sigmund :o)

Prioritet nr 1 ved alt dyrehold må være at dyret skal ha det bra. Mange tror dessverre at om fisken overlever, så har den det bra.

Syns det er kjempebra av Sjøfesken å søke kunnskap før oppstart. Det er en del å sette seg inn i for en fersk akvarist, men om man unngår de vanlige nybegynnertabbene så blir akvariehobbyen så utrolig mye mer interessant og spennende, for ikke å snakke om mye bedre for fiskene :o)
Støtter absolutt Sigmund og StineMari !
Dette er en hobby hvor vi tar ansvar for levende dyr, og etter min mening burde akvarister være blandt de første til å respektere verdien av liv selv om det "bare" er fisk. Hvis vi kan innpode nye akvarister med dette, mener jeg vi fremmer vår egen hobbys seriøsitet.
At fulle forum-medlemmer lirer av seg slike innlegg, syns jeg er trist. Ikke bare ett innlegg, men samme innlegg i to forskjellige tråder. Jeg håper det vokser opp en ny generasjon ungdom som har mer omsorg for den økologiske balansen på planeten vår og alt liv som eksisterer der.
Deckz
Vel. Det er liksom i tilfelle det ikke går bra da. er ikke mishandling. Bryr meg fint jeg. man kan ha i fisk med en gang helt fint, det var det jeg ville fram til vert fal. var litt småfull ja, så finskrivingen må man passe på, eller så kommer sånne som du å sier ifra, det er vert fal sikkert.


Jeg håper du har mer å gå på når det gjelder å bli edru. Da kanskje du oppdager at det ikke var rettskrivingen din jeg kritiserte.
Til Sjøfesken:

Flott at du søker info nå i startfasen.

Jeg beklager at din tråd ble gjenstand for en diskusjon som du absolutt ikke har del i, men det var her det kom innlegg som det bare måtte reageres på.

Når du leser flere av trådene og innleggene her, vil du se at også akvarister med en god del erfaring kommer opp i situasjoner hvor det er fint å kunne be om råd eller lese om hvordan andre har løst tilsvarende problemer. Håper du vil finne mye glede i hobbyen og at AF vil være et sted også du vil dele erfaringer.
Å sette inn fisk i ny oppstartet karr kan sammenlignes med å servere rottegift til katta (ville det være dyremishandling?) , Fiskene vil rett og slett svømme rundt i gift. Ja de kan overleve, om en har flax, men like fult, de svømmer i gift......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap