Nyoppstartet akvarium, hvorfor dør alle fiskene?

Hei
har hatt en 55liters tank siden 15 april. Brukte aqusana og nitribac og lot akvarie stå i en uke før e hadde fisk oppi. Startet me en ancistrus sp og en ancitrus gold. Den lyse algeeteren døde etter få dager og viste lite trivsel. Den mørke døde vell for en uke siden. Har fått mange andre fisker i mellomtiden. 2 pansermaller, 3SAE,1 botia malle, 10 kardinal tetraer og 1 kampfisk. No på morningen fannt jeg en kardinal tetra død. Så lurer virkelig va som er årsaken. Temperaturen er 24grader. Ph er 7,2 har glemt kh og gh(gh mulig lav). Bruker filter og airstone. So what in the world is up??
Hei! For det første er ikke akvariet klart for fisk før etter 4-5 uker om du kjører det inn skikkelig. For det andre er 2 pansermaller, 3 SAE (som trenger ganske stor plass), 1 praktbotia (som er en stimfisk som kan bli 40cm), 10 kardinaltetra (som vil ha pH mellom 4 og 6) og en kampfisk alt for mye i et 55L akvarium. Dessuten er det ikke lurt å kjøpe så mange fisk på en gang, da det også kan overbelaste et godt innkjørt akvarium, i hvert fall ikke når du akkurat har startet opp og allerede mistet fisk. Du bør skifte en del vann fremover, og høre med dyrebutikken om du får byttet inn SAEne og praktbotiaen i noe annet, gjerne planter. Planter vil bruke opp noe av avfallsstoffene i vannet som sannsynligvis kommer til å ta livet av flere fisk. En kjedlig start på hobbyen, men du er verken den første eller den siste som starter slik!
Bortsett fra at du har kanskje litt for mange fisker og fisker som trenger flere venner samt trenger større plass enn ditt akvarium så kan det være mye som er galt.
Vet ikke hvordan nitribac funker så kanskje andre kan svare på det. Men hvordan er nitriten i akvariumet? Hvor ofte har du vannskifte?
Enter your phone number here
nitribac er en bakteriaflora som man heller i vannet for å få igang "oppstarts prossessen". ikke noe problemer med at den er der for å si det slik.
Cathy
Bortsett fra at du har kanskje litt for mange fisker og fisker som trenger flere venner samt trenger større plass enn ditt akvarium så kan det være mye som er galt. Vet ikke hvordan nitribac funker så kanskje andre kan svare på det. Men hvordan er nitriten i akvariumet? Hvor ofte har du vannskifte?
nitrit har ikke slått ut på testene mine enda så der tror e skal vær good skifter vann annahver uke. Har hørt man ikke bør skifte så ofte me ett nyoppstarta akvarium, men hva vet vell jeg?!
Det at nitritt ikke har slått ut kan bety at prosessen enda ikke har komt i gang og at du har ammoniakk/ammonium (siden du har pH 7,2 vil det meste være ammoinakk, som er svært giftig). Det kan dog også bety at nitribac fungerte (stiller med tvilende her) og at alle avfallsstoffene er omdannet til nitrat. Du bør bytte 20-30% vann en gang i uken etter at akvariet har komt i gang skikkelig, men nå i starten kan du bytte oftere. Det med at vannet ikke skal byttes i starten er bare dersom du har fiskeløs innkjøring.
Kontorstol
Hei! :-) For det første er ikke akvariet klart for fisk før etter 4-5 uker om du kjører det inn skikkelig. For det andre er 2 pansermaller, 3 SAE (som trenger ganske stor plass), 1 praktbotia (som er en stimfisk som kan bli 40cm), 10 kardinaltetra (som vil ha pH mellom 4 og 6) og en kampfisk alt for mye i et 55L akvarium. Dessuten er det ikke lurt å kjøpe så mange fisk på en gang, da det også kan overbelaste et godt innkjørt akvarium, i hvert fall ikke når du akkurat har startet opp og allerede mistet fisk. Du bør skifte en del vann fremover, og høre med dyrebutikken om du får byttet inn SAEne og praktbotiaen i noe annet, gjerne planter. Planter vil bruke opp noe av avfallsstoffene i vannet som sannsynligvis kommer til å ta livet av flere fisk. En kjedlig start på hobbyen, men du er verken den første eller den siste som starter slik! :-)
Hei! ph mellom 4-6 hørtes noe lavt ut for kardinal tetra :s D er ikke en praktbotia. Den jeg har blir ikke større enn 15-18cm(legger inn bilde av d latinske navnet) , skal bytte den når den tar for mye plass. SAEne har jo gjort en fabelaktig jobb me å fjerne algehår fra plantene.. Men ja kommer mulig til å handle inn mer planter.
Kontorstol
Det at nitritt ikke har slått ut kan bety at prosessen enda ikke har komt i gang og at du har ammoniakk/ammonium (siden du har pH 7,2 vil det meste være ammoinakk, som er svært giftig). Det kan dog også bety at nitribac fungerte (stiller med tvilende her) og at alle avfallsstoffene er omdannet til nitrat. Du bør bytte 20-30% vann en gang i uken etter at akvariet har komt i gang skikkelig, men nå i starten kan du bytte oftere. Det med at vannet ikke skal byttes i starten er bare dersom du har [I]fiskeløs[/I] innkjøring.

Wow, tusen takk! Om du har tips tiø meg om å justere ph kh gh nitrit og nitrat så er dine gode råd dyre!
Beklager, jeg las tydligvis litt for fort. I følge fiskebasen her på akvaforum er Megalechis thoracata ikke en botia, men en pansermalle. Det står også at det er en stimfisk og trenger minst et 200L akvarium.

Edit: pH kan senkes ved å tilsette røtter, eikeblad, eikeblasekstrakt osv, hardhet kan endres ved å tilsette f.eks ciklidsalt. Ammoniakk/ammonium kan til en viss grad senkes ved å fôre mindre, men for å gjøre noe med nitritt og nitrat må du bare vente. En stor del av akvariehobbyen er tålmodighet.
Kontorstol
Beklager, jeg las tydligvis litt for fort. :-) I følge fiskebasen her på akvaforum er Megalechis thoracata ikke en botia, men en pansermalle. Det står også at det er en stimfisk og trenger minst et 200L akvarium. :-) En stor del av akvariehobbyen er tålmodighet. :-)

Okey mange takk! Legger ut ett bilde av hvordan selve akvarie ser ut. Bruker å legge oppi En salt stein etter jeg skifter vann. Vet ikke grunnen til jeg gjør d(hehe), men har hørt at fisken trenge d.
Sorry ordspråke Kontorstol men tålmodighet er en bitch når man først fått skikkeli kick! Håper på 250liter+ tank i nærmeste fremtid.
Tålmodighet er en bitch ja! Startet selv med en bolle og en kampfisk som etter en uke ble byttet ut med et 54L akvarium. Etter et år oppgraderte jeg til 110L, og det er nesten en ny verden.
Det saltet tror jeg ikke du trenger å ha oppi der, salt har stort sett ingenting å gjøre i et ferskvannsakvarie, og det er mange fisker som ikke tåler det overhodet. Dette er vel noe som henger igjen ifra "gammeldager"

Jeg klarer ikke helt å se hvilke planter det er du har, men det ligner litt på anubias. Disse vokser veldig sakte og tar dermed opp næring saktere enn andre planter.

Flotte planter å starte et akvarie med er for eks hornblad eller egeria densa - men det finnes maaaange andre planter å velge mellom. Hovedsaklig noen som vokser kjempefort (hornblad kan du nesten se spruter i vekst!)

Jeg ville byttet ut SAEene og disse mallene som trenger minst 200 liter - og tatt mange vannbytter uten salt.
Grapejuice
Det saltet tror jeg ikke du trenger å ha oppi der, salt har stort sett ingenting å gjøre i et ferskvannsakvarie, og det er mange fisker som ikke tåler det overhodet. Dette er vel noe som henger igjen ifra "gammeldager" Jeg klarer ikke helt å se hvilke planter det er du har, men det ligner litt på anubias. Disse vokser veldig sakte og tar dermed opp næring saktere enn andre planter. Flotte planter å starte et akvarie med er for eks hornblad eller egeria densa - men det finnes maaaange andre planter å velge mellom. Hovedsaklig noen som vokser kjempefort (hornblad kan du nesten se spruter i vekst!) Jeg ville byttet ut SAEene og disse mallene som trenger minst 200 liter - og tatt mange vannbytter uten salt. :)


heisann! okey da får jeg slutte me saltbitene, de på butikken sa noe med at d ville bidra å smøre gjellene på fisken eller nokke sånnt. plantene jeg har i bakgrunnen er Hygrophila corymbosa 'siamensis'. d jeg lurer på er om de cory pansermallene trengs å byttes ut?
Kontorstol
Tålmodighet er en bitch ja! Startet selv med en bolle og en kampfisk som etter en uke ble byttet ut med et 54L akvarium. Etter et år oppgraderte jeg til 110L, og det er nesten en ny verden. :-)

hehe fantastisk ;P
SmellSomethingFishy
heisann! okey da får jeg slutte me saltbitene, de på butikken sa noe med at d ville bidra å smøre gjellene på fisken eller nokke sånnt. plantene jeg har i bakgrunnen er Hygrophila corymbosa 'siamensis'. d jeg lurer på er om de cory pansermallene trengs å byttes ut?

Haha, man hører mye merkelig i dyrebutikker, og de i dyrebutikken har stort sett ikke peiling! Corydoras (pansermaller) er små fisk som passer fint i mindre akvarier, men de er stimfisk, så du bør få deg 3-4 til av samme sort, men bare vent med det til du har hatt akvariet i en måned til slik at du er sikker på at det er innkjørt.
Kontorstol
[QUOTE=SmellSomethingFishy] heisann! okey da får jeg slutte me saltbitene, de på butikken sa noe med at d ville bidra å smøre gjellene på fisken eller nokke sånnt. plantene jeg har i bakgrunnen er Hygrophila corymbosa 'siamensis'. d jeg lurer på er om de cory pansermallene trengs å byttes ut?

Haha, man hører mye merkelig i dyrebutikker, og de i dyrebutikken har stort sett ikke peiling! Corydoras (pansermaller) er små fisk som passer fint i mindre akvarier, men de er stimfisk, så du bør få deg 3-4 til av samme sort, men bare vent med det til du har hatt akvariet i en måned til slik at du er sikker på at det er innkjørt.
Will do men forstår enda ikke hvorfor jeg må kvitte meg med de 3SAEne mine. Den er jo helt helt fantastisk med å holde tanken fri for algerhår og lignende. Tviler på at en ancistrus sp klare å gjør en like god jobb ;p. Har sett en ganske aktiv algeeter i butikken som var en slik "sugekoppfisk", den hadde samme fargene som SAE. Mulig jeg skal finne ut mer om den. Virka lovende.
Kan det være Siamesisk Flying Fox eller en Otto du har sett i butikken? Grunnen til at du ikke bør ha SAE i et så lite akvarium er at de blir ganske store og er veldig aktive, og trenger derfor en del plass. Om de er ganske små nå og du snart skal oppgradere til 250L er det dog ikke noe problem.
Kontorstol
Kan det være[URLBLOCK1] eller en [URLBLOCK2] du har sett i butikken? Grunnen til at du ikke bør ha SAE i et så lite akvarium er at de blir ganske store og er veldig aktive, og trenger derfor en del plass. Om de er ganske små nå og du snart skal oppgradere til 250L er det dog ikke noe problem. :-)

Har søkt som en gærning for å finne ut forskjellen mellom sae og sff. De sa i butikken at d var flying fox, men tror heller jeg har fått SAE. Som du sikkert ser er de veldig små, mulig litt mer enn dobbelt så stor som kardinal tetra.
Om du titter nøye på dem så ser du om dem har ett eller to sett med barter. Har dem ett par (en på hver side) er det SAE, har dem to par er dem FF
Cathy
Om du titter nøye på dem så ser du om dem har ett eller to sett med barter. Har dem ett par (en på hver side) er det SAE, har dem to par er dem FF :)


d er den beste måten jeg har hørt om hvordan man kan se forskjell! kjempegreier! takk skal du ha

... vent utifra dem bildene jeg har gått gjennom nå ser d ut til at begge rasene har kun ett par bart(en på hver side)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap