Hvordan plassere innsug og utblåsing fra utvendig filter?

heisann jeg har et par spm angående akvariums trøbbel.
jeg har i galskapens navn dratt opp i 3 etg mitt nyinnkjøpte (brukt) kar på snaue 350l.
fylte det opp med vann og goe greier og satte i gang pumpa som er en eheim pro 2..

problem 1: vannet er grått, nesten litt grumsete på tross av heftig vask av grusen.

problem 2: hvor bør man plassere innsug\utblåsning for å få best rens\sirkulasjon i vannet?

håper noen av dere kan gi meg noe svar..

mvh: jan ove
Vannet vil alltid være grått i starten, legger seg etter en dag eller 2, kanskje lenger

Ha utblås mot bakgrunnen, da får du dritt å matrester etc fram i karet og det gjør det lettere å rengjøre det
Takker for svar
aha.. fryktet for at jeg hadde gjort grov feil eller no sånt.
angående utblås og innsug... er det noe fordel å ha de på samme side eller er det best å ha de på motsatt side?
Vannet skal helst sirkulere hele karet, jeg velger å ha utblås/innsug sammen men sender vannet ut langs langsiden så det sirkulerer tilbake.
Et godt tips også til meg var det, som også er nybegynner. Så jeg endret utblåsing mot baksiden. Og jeg spør i tillegg om utblåsingen også bør bryte mot overflaten.
Plussmedlem
Først til TS. deilig med flere gale folk. Personlig er jeg glad jeg bor i 1 etasje...

-->Bjørn
Ved å la strømmen bryte overflaten drar du mer oksygen ned i vannet, noe som er positivt for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap