Fiskene mine dør, hva er galt?

Hei.
Jeg har et akvarium på 110 liter. Der har jeg guppy, gullbarbe, dragefinne, sverddrage og ancistrus. Etter jeg hadde renset filteret i dag så fant jeg 2 døde guppyer. De levde tidligere i dag. Hva kan ha skjedd? Den det har ikke vært noe napping av de andre fiskene, og de har fått mat når de skal ha.

Ph: 7,0
Nitritt: under 0,3
Nitritt skal være 0, og ikke under 0,3, så det er nok det som gjør det.
Jeg har drypper tilsammen 14 dråper i 5 ml vann fra akvariet, å måler ved hjelp av denne måleren (se bildet). Annen måte å måle på som er mer nøyaktig?
Jo, dette er nok rett og riktig...Tetra-testen har ikke lavere måling enn 0.3. Heller ikke JBL-testen viser 0, men mindre enn 0.025.

Hvordan renset du filteret ? Har du test for NH3/NH4 (anoniakk) ?

Vi har innvendig filter. Som de sa i dyrebutikken så tok jeg ut av svampene/filteret og skylte de i vann og satte de inn igjen. Jeg brukte også slamsuger for å få opp ting fra bunnen av akvariet. Første gangen jeg gjør dette.

Jeg har kun ph test og nitritt test, ikke noe annet. Noe mer jeg burde ha?
Hva slags vann skyllte du svampene i ? Kranvann kan ta knekken på en del av de gode bakteriene. Da kan man få en relativt rask ammoniakk-forgiftning i vannet. En test for ammoniakk er veldig kjekt å ha.

Byttet du noe vann samtidig ? Et 30-40% vannbytte er igrunnen aldri feil når man mistenker at noe er galt i akvariet, og særlig om filteret ikke fungerer som det skal. Og ellers bør det gjøres hver eller hver annen uke.
Husk dette:
Når du bytter vann tar du og tapper vannet fra akvariet i to bøtter. Så tar du ut det innvendige filteret og tar ut svampene. Disse vrir du om i den ene bøtta først, og da er det vanlig at innholdet i svampene farger vannet brunt/svart. Det er helt naturlig og skyldes slam som samles i akvariefiltrene. Dette trenger du ikke gjøre ofte, men det avhenger av hvor mye slam som har samlet seg. Det lønner seg også å bare gjøre det på den ene halvdelen av svampene når du gjør dette, for å bytte neste gang.

Hensikten er å ta vare på bakteriene som finnes i slammet inne i filtersvampene. Det er best om det er sånn "passelig skittent". Lukter det litt jordaktig er det helt fint. Lukter det vondt så er noe galt...

"Vasker" du svampene i vann fra springen, så er det slik at dette vannet er tilsatt klor, og det er tilsatt for å ta livet av bakterier. Også de gode. Så det betyr at du skal ikke vaske de i vann fra springen.

Håper det går bra - og jeg tror det er viktig framover å bytte vann ofte, kanskje annenhver dag, fore sparsommelig (fisker trenger egentlig utrolig lite mat) og ikke røre filtersvampene)....
Skylte svampene i springen, og byttet ca 5 liter vann fra akvariet. Kan jeg da bytte mer vann i morgen, eller burde jeg vente en dag?
Tusen takk, da vet jeg det til neste gang
Bare bytt mye vann fremover, gjerne 40-60 liter i døgnet frem til nitritten viser null. Og ikke gå til akvariebutikkene for råd i fremtiden, det er som å la bukken passe havresekken: Jo flere feil kundene gjør, desto mer penger tjener butikkene.
Hei igjen..
Hvis du skal bytte vann så hjelper det lite å bytte lite vann. En grei regel er å bytte mellom 1/4 og 1/3 av vannet når du er i gang. For deg vil dette si noe som ca. 3 tiliters bøtter med vann. Problemet med å bytte så lite vann, er at du ikke klarer å kvitte deg med tilstrekkelig vann med avfallsstoffer. Vannbytte er noe vi gjør for å holde nivået av nitrat på et passelig lavt nivå. Hvis du tenker deg at det tisset som fiskene skiller ut blir behandlet av filterbakteriene, og til slutt blir omdannet til en slags "saft", så er poenget at du etter en lang stund vil ha svært konsentrert "saft". Poenget med vannbytte er å holde saften så svak som mulig....

Har du en slamsuger? Det er noe som du kan bruke for å unngå å suge opp fisk mens du er i gang. Du kan koble dette til en slange som fører til bøttene.

Hvor står akvariet ditt? Hvis det ikke er så langt til badet eller vaskerommet, så går det an å bruke en hageslange når du ikke trenger det brukte akvarievannet (til å skylle filtersvamp). Hos meg leder jeg det brukte vannet til sluken på badet. Det gjør det veldig lett å bytte vann.

Dersom det er litt langt unna, så ville jeg brukt tre tiliters bøtter til vannbytte....
Tusen takk for tips Jeg har slamsuger Da bruker jeg 3 litersbøtte. Akvariet står på soverommet, å badet er på andre siden av gangen. Så lettere med bøtte. Om jeg har forstått det riktig så bytter jeg 3 tiliters bøtte annenhverdag en liten stund nå?
Det tror jeg er lurt,,,
Du kan nok bytte enda mer vann også, slik som Kampfisk råder deg til, men det kommer an på hvordan du gjør det. Glemte å nevne noe som gjør at du kan bytte vann så ofte (nesten så mye) du vil. Mellomlagring av vann.

Mange bruker å tappe vann fra springen i tønner eller bøtter for mellomlagring. Med det menes at de fyller opp tønna/bøttene dagen før de skal bytte vann, slik at vannet får stå en stund og tempereres. Dette fører til to viktige ting: for det første blir vannet varmet opp av varmen i rommet, og det blir ikke så stort temperaturfall i akvariet. For det andre vil det meste av klor som er tilsatt vannet fra vannverket lufte seg ut, slik at det ikke blir så farlig for fiskene.

Skal du gjøre det på denne måten, så trenger du kanskje 4 tilitersbøtter av plast. Ikke kjøp de aller billigste av gjennomsiktelig plast. Det er veldig kjedelig med 10 liter vann spredd ut over gulvet på soverommet. Den gamle typen med tykk farget plast er best., og når du er i gang tror jeg du trenger kanskje 6 stykker. Det viktige her er at de bøttene som du mellomlagrer vann i, de bør ikke brukes til noe annet enn akvarievann. Hvisk ikke skjer det fort at det kommer såperester oppi disse, og da kan det hende at denne såpen kommer i akvariet. Da kan du ha et kjempeproblem.......

(Fra gammelt av er det ikke anbefalt å bruke varmvann fra springen, da varmtvannstanken kan tilføre vannet litt metaller som fisker ikke tåler. Det er derfor vi ikke lager te med varmtvann fra springen også....)
thankthefishtank
(Fra gammelt av er det ikke anbefalt å bruke varmvann fra springen, da varmtvannstanken kan tilføre vannet litt metaller som fisker ikke tåler. Det er derfor vi ikke lager te med varmtvann fra springen også....)

er ikke dette historie? siden det var kobberrør vi var redde for? har vel hørt att kobber løser seg opp i varmen, og kobber er ikke bra i kroppen. mange av dagens hus har " rør i rør" som er laget av plast.

Eg har tillpasset tempen fra springen, og ikke luftet vannen her, og det ser ut til å ha funket bra til nå. Vi har ikke klor i vannen..
eller har eg tenkt feil?
(ingen kretikk fra min side bare lurer)
Noen melder om dårlige erfaringer med å bruke vann fra varmtvannstank. Disse erfaringene er gjerne så dårlige at disse noen melder ganske iherdig fra, og blir lagt merke til.

Men jeg har inntrykk av at de aller fleste bruker varmtvannstank-vann, og at det for de aller fleste går helt fint. Så det kommer nok an på huset.
Plast rør og syrefast varmtvannstank så går det meget bra
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap