Har funnet et akvarie

Etter lang tid har jeg endelig funnet meg et akvarie som passer inne på mitt rom! Jeg har det litt rotete på rommet nå, skal snart om-møblere hele greia. Karret er et cat gato corall akvarie som er egnet for hjørner, så når jeg får ut alt skrotet jeg ikke trenger fra rommet, skal jeg nok få plass. Jeg har tenkt til å plassere det slik at fiskene får litt ekstra lys fra vinduet hvis jeg flytter litt på gardinene. Karret er 118 x 77 x 64 og 280 liter. Jeg er ikke sikker, men målene skal nok være riktige siden karret ikke er firkantet.

Men det er tre andre ting som jeg lurer på:

Kan scalare leve i et slikt akvarie?
Hvilke fisker kan leve sammen med scalare?
Passer scalare for meg, eller bør jeg vente til jeg blir eldre? Jeg har lest en hel haug, og har også lasta ned en app på mobilen som heter "angelfish care"
Direkte sollys over lengre tid vil føre til veldig mye uønskede alger.
Høyde
Karet er i utgangspunktet høyt nok for Scalare. Om du er i tvil så finnes det jo dvergscalare (Pterophyllum leopoldi)
Fisk som passer
Fisk som an passe sammen med Scalare er Corydoras og Anisistrus.
Det gjør ingenting, da slipper jeg bare å flytte på gardinene hele tida, tenkte bare det kunne være smart hvis fiskene vil ha lys i bunnen av akvariet
Vet ikke om dyrebutikken er mest rett, men der stod det i hvert fall at scalare trenger minimum 100 x 50 x 50 cm. stort akvarie med minst 250 liter vann
Håper gardinene dine er tette og tykke, ellers vil du få algeproblemer uansett om du har dem trukket for eller fra. Akvarier bør generelt plasseres unna alle vinduer, og helst i rom som har vinduer mot nord. :P

aquafisk
Vet ikke om dyrebutikken er mest rett, men der stod det i hvert fall at scalare trenger minimum 100 x 50 x 50 cm. stort akvarie med minst 250 liter vann

Det høres ut som en fornuftig anbefaling.

Om skalare passer for deg, kan ikke besvares med et enkelt ja eller nei. Hvis du har et par, vil det være ganske mange fisk de ikke passer med, fordi de vil jage eller skade dem når de har egg. Hvis du bare har en skalare, vil det fortsatt være noen fisk du ikke kan ha fordi skalaren vil ete dem. Osv. Det er fine fisk, men de fornekter seg ikke.

Og så lever de i 8-10 år, så hvis du kjøper skalarer nå, kan det ta en stund før du får muligheten til å prøve andre kombinasjoner.

I stedet for å laste ned begrensede apper, anbefaler jeg deg forresten å bruke Google. Mye mer forskjellig informasjon å sile gjennom, men også mye mer nyttig å finne når du først gidder. Akvaforum har dessuten en egen fiskebase med mye god info, Wikipedia har brukbar/god info for mange arter, og du finner spesialsider for de fleste arter/grupper av fisk rundt på nettet hvis du leter litt.

I tillegg anbefaler jeg deg å gå på biblioteket og låne noen gammeldagse akvariebøker laget av papir. Jeg vet at papirbøker er skikkelig steinaldersk, men det er et par fordeler med denne metoden likevel: Det er gratis, informasjonen er strukturert på en bedre måte enn Google sine søkemotoralgoritmer klarer å lage, og du vil garantert lære noen ting der som du ikke nødvendigvis finner med å søke etter fisk på nettet.
Gardinene er litt tykke, men har tenkt til å skifte ut gardinene til en rullegardin eller noe, "trekk opp" gardiner er liksom bare til pynt. :P

Jeg visste ikke at papir bøker var de beste, men høres ut som et greit tips, jeg har bursdag 2. juni, så jeg har ganske god tid på å lese og lære.

Akvariet koster 5599,-. (Pluss ca.500,- til pH, no2 og no3 måler, sand og planter. Fisker kjøper jeg for ukepengene mine. Hvis jeg er heldig, får jeg kanskje til sammen sånn 4000 kr. til bursdagen, så skal jeg selge skrot og rot som jeg ikke har plass til, da får jeg kanskje sånn 1000,- , og kanskje får jeg litt ekstra av mamma og pappa.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap