Sorte flekker/kuler

Hjælp! Noen som veit hva dette kan være!? Hilsen bekymret nybegynner! Det er sorte flekker kuler som blir fler nesten hver dag Jeg vet det er dårlige bilder men håper noen der ute har vært borti noe lignende og kan gi meg råd på hva jeg kan gjøre/foreta meg..
Nye bilder av min syke scalare
Holedykk
Hjælp! Noen som veit hva dette kan være!? Hilsen bekymret nybegynner! Det er sorte flekker kuler som blir fler nesten hver dag :( Jeg vet det er dårlige bilder men håper noen der ute har vært borti noe lignende og kan gi meg råd på hva jeg kan gjøre/foreta meg..
Det ligner på noe som blir kalt "ammonia burns" på engelsk. Det er en reaksjon på ammoniakk i vannet.
Har akvariet ditt blitt innkjørt før du hadde fisk opp i det?

Jeg ville skifte 50% vann med en gang (uansett hva det er).

Ta en vannprøve (før du skifter vann) og test det for ammoniakk. Hvis du har ammoniakk i vannet så må du skifte vann hver dag til det har rettet seg opp.

Det finnes også en parasitt som gir sorte flekker/prikker men de pleier å være mindre enn disse på bildene, så jeg tror ikke det er det.
Eventuellt en bakterieinfeksjon, men jeg ville teste for ammoniakk først.

Uansett, så anbefaller jeg deg å skifte ca. 50% vann nå.
Jeg syns også det ser mistenkelig ut som ammoniakk-skader.. Hvis akvariet ikke er nyoppstartet, har du hatt en vask av filter el. lignende i det siste? Kan være at du har vasket bort filterbakteriene evt.

Var inne på profilen din og så du har følgende fisk:
3 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
5 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
10 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
4 stk Neontetra Paracheirodon innesi
4 stk Guppy Poecilia reticulata
3 stk Scalare Pterophyllum scalare
4 stk Diskus Symphysodon aequifasciatus
6 stk Platy Xiphophorus maculatus

Det kan jo også være en sykdom som kommer av mistrives pga vannverdier som ph og kh? Vanskelig å tilfredsstille alle disse fiskenes krav samtidig..
Takker for svar. jeg må sjekke ut det med parasitter. Jeg har byttet vann i dag,jeg bytter annen hver dag "altid" pga. Discus Men det som er rart er at det kun er en fisk!?!? Det begynte for ca.4 dager siden og blir værre og værre. Og det med oppstart så tok jeg med 120liter med innkjørt vann fra forige eier,fylte resten med friskt kjørte 2 dager målte kvalitet som viste ph7.0 gh7.3 nittrit 0 nitrat 0 Dette er noe justert men ser bra ut ved målinger.
Det å ta vann fra innkjørt akvarie har lite mening desverre, det er i filteret og på interiøret at de gode bakteriene sitter. Hvis du kjenner noen med akvarie, ta heller filterguffe i en bøtte med vann, og la ditt filtermedie trekke til seg den guffa

Det vil være ammoniakk i karet før nitritten begynner og vises på målinger, så det kan være forklaringen på hvorfor du ikke har utslag på nitrittestene.

Bruker du dråpetester eller strips?
Ph på 7 er ganske normalt, men har litt problemer med at gh da er 7,3. Hvis du har så høy gh burde også ph være høyere..

Men for all del, problemet med scalarene kan jo skyldes andre ting enn vannverdier altså
Jeg startet denne spennende nye hobbyen 24/12-12. Det har ikke vært noen form for problemer før nå.
Jeg bruker begge deler(Tester) Og det er en fisk dette gjelder Tusen takk for opplysninger, jeg skal gå grundigere inn i alt!!! Og håper det vil gå bra
Holedykk
Jeg startet denne spennende nye hobbyen 24/12-12. Det har ikke vært noen form for problemer før nå.

Beklager, trodde det var snakk om ganske nylig oppstart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap