Spørsmål ang filter

Jegfikk meg et innfall på at jeg skulle se over filteret nå i kveld. Den var skikkelig uggen! Det er første gang jeg har gjort dette siden jeg fikk den , siden jeg tenkte tidligere eier kanskje hadde gjort dette før jeg kjøpte den for et par mnder siden, men tviiiler på det gitt.. Luktet surt, absolutt ikke som jord.

Det var også harde klumper inni filtersvampene, skal de være slik?? Jeg "vasket" de i akvarievann og prøvde så godt jeg kunne å trykkebort disse klumpene hvertfall..

Dette er en innvendig pumpe, klarer ikke helt å finne ut hva slags,men det inneholdt to rom med en svamp i hver.
Så jeg lurer på om jeg bør skifte ut hvertfall en av disse med blåsvamp?

Neste jeg lurer på er, kan det få noen form for konsekvenser om pumpa være for kraftig?
Etter rengjøringa så blei det jammen fart i den gitt! Så nå har jeg et sandfritt hjørne.. Prøvde å skru ned, men kan virke som den ikke funker..
Plussmedlem
Ta et bilde av den og legg ut. Garantert noen som kjenner den igjen og kan fortelle deg litt mer....
Hvor mange liter er karet du renser med den der?
Digi
Hvor mange liter er karet du renser med den der?


120 l.
Men lurer på om selve pumpa er for kraftig, da den flytter sanda så jeg har fått et sandfritt hjørne? Mye bevegelse i vannet med andre ord, har jo fått små bølger.
Er dette bra for fiskene, eller kan det bli litt heftig?
Det kommer jo an på hvilke fisker du har.

Laget du to tråder om samme tema, forresten?
Hadde et sykdomsspørsmål i den andre, der jeg også skrev noe om dette her, men flyttet denne biten hit.

Jeg har guppyer, black molly, l144, SAE og noen vanlige ancistrus.
Har allerede svart deg ang filter i den andre tråden. Bytt ut til blåsvamp....
Så vidt jeg kan se er dette ett eller annet Kina filter, husker ikke hvilket. Litt typisk med omtrent 0 filtervolum (kanskje 2 dl) og mase strøm. Noen fisk vil ha mye strøm, andre ikke. I bunn og grunn er det som regel bare å lage strøm slike filter holder til... Er ikke plass til serlig med bakterier i filteret, og vannet paserer for fort. Invendige filter er stort sett mye arbeid i kar > 100 liter (går tett støtt), Juwel filterene funker dog, men tar mye plass i karet. Skaff deg ett utvendig filter! Filtervolumet der er >3 liter, er ikke så vanskelig å tenke seg forskjellen da
Heidi Ingdal
Har allerede svart deg ang filter i den andre tråden. Bytt ut til blåsvamp....


Takk
Jeg bør vel ikke bytte begge med en gang sikkert?
Hvor lang tid bør jeg la det gå i mellom i så fall?
Digi
Er ikke plass til serlig med bakterier i filteret, og vannet paserer for fort. Invendige filter er stort sett mye arbeid i kar > 100 liter (går tett støtt), Juwel filterene funker dog, men tar mye plass i karet. Skaff deg ett utvendig filter! Filtervolumet der er >3 liter, er ikke så vanskelig å tenke seg forskjellen da ;)


Tenkte meg at du ville si noe sånt ja. Jeg har jo bortimot samme overflate str i 60litern, så høres logisk ut
I en 60 liter med lav belastning er den filtermengde helt grei, men selv der vil de fort gå tett og være mye arbeid.... skal ikke behøve røre filteret mer enn maks en gang i kvartalet..... Nå finnes det utvendige filtere selv til de minste kar, og ikke koster de voldsomt mye mer heller.
Eheim Liberty hang on filter er ett alternativ som koster samme som ett invendig filter om en skal ha en midt imellom løsning, men hadde heller ikke valgt denne til kar >100 liter.
Tetratec EX fungerer bra til en rimelig penge (så lenge en aldrig rører den j****la håndpumpa, sug det i gang :P)
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=200502&t=temartic_e&userid=URIlWfpwRX9oxMNYH6jqbsmSWJ0tG9pmPIe


Der er ett filter til MAX 60 liter, filtervolum 1.5 liter!! (Har lyst på "lillebroren" til denne for 30 literen min....)
Takk for gode råd Jeg skal se meg om etter ei skikkelig filterpumpe
Plussmedlem
Digi
Så vidt jeg kan se er dette ett eller annet Kina filter, husker ikke hvilket.


Det er et AmTop AT1000F eller AT2000F, tror mest det siste. Tallet står for sirkulasjon i l/t. Dårlig kapasitet, dårlig originalt filtervolum, udugelige sugekopper, men gir bra trykk i vannet.
Hvis du har mulighet kan du prøve å få tak i en Fluval 4+ som du fyller med blåmatte. Godt trykk og stort volum......
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap