Svart prikk?

Hei fikk vell dette på Colombiatetraene mine i oktober helt uten grunn. og det har jevnlig holdt på siden da. Det virker ikke som om det hindrer fisken på noen måter og de oppfører seg normalt. De har lekt flere ganger og yngelen vokser fint frem. De går i selskapsakvariet mitt, der har de gått med alt fra maller, corydoras, ciklider, levendefødende og andre tetra arter. Det er kun colombiatetraene som får de svarte prikkene, ingen andre.
Fiskene får kroppen dekket i svarte prikker alt fra 3 til 12 prikker har blitt observert. finnene virker spesielt utsatt, men også midt på. har også notert at det kan virke som om de svulmer litt opp og øynene kan bli litt rare. De kan gå sånn i flere uker/måneder og plutselig bare dør de, eller de blir helt finne igjen og det forsvinner dette skjer da over natten!
Har mistet en 20 stykker.

Har snakket med mange, men ingen har noen gang hørt om det eller har erfaringer om det.

Colombiatetraene var helt fin nå i en periode fra Januar til April, men nå har det altså begynt på an igjen.

Om noen vet hva dette er hadde jeg blitt glad for svar
Dette kalles for black spot disease, en parasitt som kun går på tetra og Hyphessobrycon arter.
Det er vist helt vanlig men finnes ikke noen kur mot det.vanligvis går det over, men Dødsfall kan forekomme etter sekundærinfeksjoner.Disse kan man behandle før fisken evt dør.
Antibiotika,Metronidazole, og UV filter har vist seg effektivt på å hindre spredning.
Hei
takk for svar, men antibiotika tar ikke parasitter, bare bakterier, så det hjelper det nok neppe
det tar sekunderinfeksjoner, det finnes ikke medisiner som tar blackspot
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap