Hei hei. spørsmål angående innkjøring av akvarium

Hei

Fikk dette nettstedet anbefalt av diverse personell på dyrebutikker, og det ser ut til å være flinke folk og mye aktivitet her.

På Lørdag 1 Juni kjøpte jeg et 315 liters akvarium brukt. Dagen etter kjøpte jeg et annet akvarium på ca 170 liter brukt. Akvariumene hadde med seg to maller og en Sae. Voksne fisker. Når jeg fikk det på plass hjemme natt til Søndag 2 Juni fylte jeg det med springvann som ble blandet med Tetra aquasafe. Satte nedi en del planter. Brukte den gamle sanden (biltema sand). Filterene på pumpene var forferdelig skittne så jeg skylte av det verste, men filterene var langt i fra rene når jeg satte pumpen sammen igjen.

På Mandag skaffet jeg meg ei flaske med Nitridac som jeg har behandlet begge akvariene med siden da. I skrivende stund så er jeg oppe i 5 behandlinger. I følge bruksanvisning trenger jeg 1 behandling hver dag i 7 dager.

Jeg har hørt så mye om innkjøring av akvarium. Noen mener at stoff som Aquasafe er nok og at man kan sette ut fisker med en gang. Andre vil bruke et bakterie "tilskudd" som Nitridac ei uke og så ha i fisker. Noen vil vente i 4-6 uker før fiskene slippes.

Hva tror dere? Mallene og Saen ser ut til å stortrives. Når kan jeg begynne å sette uti noen fisker?

Hilsen
Magnar
PH i akvariet med fiskene er 7.0 og i akvariet uten fisk er det 8.0
NO2- er under 0.3 i begge kar
NO2 dukker ikke opp ennå, først kommer NH3/4 - ammoniakk. Det er minst like giftig som nitritt og du bør sjekke begge deler. Fiskene kan trives (hvordan vet man egentlig det!) og ha det ok de første dagene, men med NH3 går det galt. Vannbytter må til, daglig når dette skjer.
Hei og takk for svar.

Jeg har ikke ustyr for å teste mere enn PH og NO2 enda. Skal skaffe meg, men siden jeg ikke har noen dyrebutikk i nærheten må jeg bestille det på nett.
Jeg ville tatt daglige vannbytter til du har test for NH3/4 i hus. Aquasafe er et middel som nøytraliserer tungmetaller og som ikke bidrar til innkjøring. Nitridac vet jeg ikke noe om, bruker selv Salmi, men kan selvsagt nå også bruke grums fra eksisterende filtre for å gi en hurtigstart for nye kar.
Ok. Da blir det vannbytte i morgen. Nitridac er et sånt tilsetningsstoff med bakterier. Du tror ikke at jeg fjerner de bakteriene som Nitridac tilsetter om jeg begynner å bytte vann så ofte?

Jeg bestilte et tetra analyset, men de har det ikke på lager og enda så venter jeg på at pakken skal sendes. Det er mulig jeg kjører til nermeste dyrebutikk med en vannprøve om jeg får tid.
Du kan jo lese litt her

Nå står det jo ikke i profilen din hvor du kommer fra ,men du kan jo legge ut en annonse om at du ønsker filterguffe hvis det er noen i nærheten som har noe. Dette kan hjelpe godt på i innkjøringsfasen.

Ønsker deg lykke til i akvarieverden

Meningene er delte når det gjelder startkulturer som Nitridac. Noen syns det hjelper, noen merker ingen forskjell, og noen har opplevd at det faktisk forlenger innkjøringen.
Jeg kontaktet produsenten, Prodac, for en tid tilbake, og fikk vite hvilke bakterier Nitridac inneholder. Etter min mening er det ikke "riktige" bakterier. I alle fall, det vil ta kort tid før ammoniakk viser seg, og dette fører igjen til nitritt...en periode som varer flere uker. Og da må du bytte vann hver dag, som Sigmund sier. Les gjerne om innkjøring, vannverdier og bakterier her.
Hmmmm

Nitridac ble anbefalt av tropehagen zoo. Til 499 for 250 ml så bør det ha noe for seg.....

Men selv om det ikke skulle ha noen hensikt så bør vel de bakteriene som allerede var i filteret og i karet kunne hjelpe?
Bakteriekulturen er avhengig av sirkulasjon, og har filtrene stått stille noen timer er det ikke nødvendigvis mye som overlever selv om du kan ha flaks. Du sier du har gjort filtrene renere, har du brukt akvarievann kan de ha klart seg, men rens i springvann er ikke akkurat tingen. Når det gjelder lurium på flasker selges det uhorvelig mye rart som skal hjelpe mot/for alt mulig, det gjelder å si nei først og gå hjem og lese seg opp har jeg lært. Heldigvis er skaden som oftest størst for lommeboka...
Men kjære vene. Hvis bakteriene i filtret dør om pumpa står noen timer så må man jo begynne på nytt hver gang strømmen er borte noen timer. Det skjer jo noen ganger i året. Om systemet ikke er mere robust er det jo umulig å ha fisker for man kan jo miste bakteriekulturen bare en sikring ryker eller en lite strømbrudd, eller bare et uhell.
Tja...hvis du har ustabilt strømnett, burde du kanskje bytte leverandør
Men...hvor mange timer klarer DU uten oksygen ?
Ikke sammenlignbart

Finn ut hvor mange ganger større akvariet er enn fiskene, så regn ut hvor stort rom med luft det blir i forhold til meg. Skal nok klare meg ei stund.
Snakket om bakteriene jeg, da. De får tross alt sit livgivende oksygen fra vannet som sirkulerer gjennom filteret. Hvis vannet slutter å sirkulere blir det som om du sluttet å puste...nytt oksygen blir ikke levert.
Fiskene klarer seg selvsagt lenger, for vannet vil oppta oksygen fra luften selv om pumpa ikke går.
Javel. Men beklager, jeg finner ingen fornuft i at alle bakteriene dør om filteret står i noen timer. Da hadde det ikke vert så mange fine akvarium. Å ha fisker over lengre tid ville blitt umulig.

Har fått skiftet litt vann nå. Når vi er inne på kvakksalver stoff som blir anbefalt av store kjeder med dyrebutikker. Hva mener dere om Aquasafe? Er det også juks? Sigmund sa han brukte Salmiakk men det er sikkert bare for innkjøring av vann i fisketomme akvarium?
Ja, Salmi er til fiskeløs innkjøring.
Som Sigmund sa, Aquasafe er et vannforbedringsmiddel. Det fjerner eventuell klor og tungmetaller fra kranvann slik at det kan (i teorien) brukes direkte i akvariet. Her i Norge har vi nokså strenge krav til ledningsvann, så det er ikke mye metaller i det. Klor kan forekomme, noen vannleverandører bruker fortsatt klor og/eller kloraminer i forbruksvann, ihvertfall i perioder hvor råvannet er av mindre bra kvalitet. Klor kan lett fjernes ved forhåndslagring med lufting av vannet man skal bruke. Kloraminer er det verre med, tror ikke Aquasafe tar det...men det fins andre vannforbedringsmidler som gjør det.

Så det kan lønne seg å finne ut hvilke rutiner din vannleverandør har. Mange leverandører har gått nesten 100% over til UV-anlegg for vannrensing, men noen henger etter.
Personlig bruker jeg ikke vannforbedringsmidler, men lufter alt vann minst et halvt døgn.

Edit : Her jeg bor er strømstans en sjeldenhet, og det tar stort sett aldri mer enn en halvtimes tid før strømmen er tilbake. Og det er ingen krise.
Hmmmm

Jeg må si at jeg blir veldig usikker pga alle meningene og infoen, så kanskje jeg kan få noen anbefalinger? Selv om jeg stiller meg tvilene til levetiden til bakteriene i filteret uten sirkulasjon så vil jeg gjerne ha noen råd om hva jeg skal gjøre videre.

Som Sigmund sa så skal jeg skaffe meg et sånt sett med vanntester. Jeg skal forhøre meg med kommunefolka om hvordan vannet her blir behandlet. Jeg kommer bare til å kjøre den bakteriekuren som jeg har startet på siden jeg allerede har nok stoff.

Er det noe mere jeg bør kjøpe av utstyr? Det er jo haugevis med dill og dall.

Har et akvarium som er tomt for fisk. Skal kanksje prøve den Salmi kuren der. Økonomisk så er det ihvertfall fordelaktig

Edit: Her har vi varslete strømstanser et par ganger i året. Da er gjerne strømmen borte 10-12 timer
Jeg har noen ganger glemt å sette i gang filteret etter foring og først satt dem på dagen etter. Det gjelder utvendige filtere med stort volum. Et par ganger har det tatt ca 14 timer før jeg husket å starte filteret igjen. Da lot jeg returslangen ligge i en bøtte slik at jeg fikk skyllet gjennom filteret før jeg lot returvannet gå tilbake til akvariet igjen. Det har nok gått med noen bakterier, men jeg har ikke hatt problemer med ammoniakk eller nitritt i disse tilfellene. Jeg vil imidlertid ikke anbefale å glemme filteret!

Ved langvarig strømstans kan man bruke samme metode for å få litt sirkulasjon i filteret. F.eks. en gang hver annen eller tredje time la returslangen gå i en bøtte (hevertvirkningen sørger for det når strømmen er borte) slik at filteret fylles med friskt vann. Dette vannet kan man selvsagt helle tilbake til akvariet, eller etterfylle med nytt om man allikevel skal ha et vannbytte.
Filteret i karet med fiskene er utvendig. Eheim pro 2. Filteret i det mindre karet uten fisk er innvendig. Har enda et Eheim Pro 2 filter men har bare et sett med slanger.
I Surnadal er det flere vannbehandlingsanlegg. Alle benytter UV-filtrering, og det eneste som (etter oppgitte data) bruker klor er Fauskåa vassverk.

Gode tips der, Sigmund
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap