Har en eheim som "plager" oss...

Har en Eheim PRO3 2076 som "tjenestegjør" i et 260 Vision akvarie. Kjøpte komplett akvarie ved påsketider og så langt har det gått nesten over all forventning, noen få fisker har vi mista, men ikke mange. Går egentlig overraskende bra! MEN:

Eheim'en oppfører seg ikke som vi vil! Har strevd litt med den "dingsen" nå i noen uker, etter at vi valgte å ta den ut for å gjøre rent filteret etc. Det er nesten GARANTERT noe vi selv har klart å kløne til, men vi finner ikke ut av problemet på egenhånd.

Lang historie kort: Etter å ha hatt filteret ute for rengjøring etc. og litt "kløning" med å få det i gang igjen, starter det og går som normalt. Etter en liten uke kommer det opp en feilindikator, en gul lampe. Har trålet bruksanvisningen og kommet fram til at den gule lampa forteller at filteret av en eller annen årsak ikke kan kjøre på mer enn halv kapaistet. Hatt filteret ute flere ganger, helt av vann, fjernet rusk og "slim" fra sil og "flottør-dings", koblet det til, fyllt vann og startet det på nytt. Samme skjer HVER J..... gang, og nå begynner vi å bli rimelig lei hele Eheim'en.

Noen som har opplevd tilsvarende? Noen som kan fortelle oss hva vi kan gjøre for å få slutt på at Eheim'en krangler? Kan dette ha noe med slangene å gjøre? Oppsettet er jo klink likt slik det var da vi kjøpte karet, og inntil da (og den første halvannen måneden hos oss) gikk alt prikkfritt. Kan ikke forstå annet enn at dette er et problem vi selv har skapt. Tar liksom vekk litt av moroa.....

Gode tips, råd og forslag mottas med takk.

Har du sjekket impelleren og rengjort den.
Har en eheim som "plager" oss...
Nei, det har jeg ikke.

Hvis du leser under linja i bunnen, ser du forklaringen. Jeg vet at påhenger'n på båten har impeller, men jeg hadde ikke den fjerneste anelse om at tilsvarende fantes på et akvariefilter....!

Hvor finner jeg den?
I pumpehuset. Det er den som pumper vannet.
Bruksanvisning
Her har du bruksanvisningen til den og på side 7. Bilde 1-7 ser du impelleren.
Bruksanvisning
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap