- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Foring; hvor ofte?
Foring; hvor ofte?
Hei, jeg har et kar på 100 liter med bare reker og snegler; Begynte med 4 Sakura-reker, 1 viftereke og rundt 13 eplesnegler.
Nå har jeg 2 Sakura-reker og en tre-fire eplesnegler + viftereka og lurer på om denne massedøden kan ha noe med foringen å gjøre. Forer hver dag med sånn Novo Prawn perler, pluss agurk i ny og ne.
Er det for ofte å fore hver dag?
Nå har jeg 2 Sakura-reker og en tre-fire eplesnegler + viftereka og lurer på om denne massedøden kan ha noe med foringen å gjøre. Forer hver dag med sånn Novo Prawn perler, pluss agurk i ny og ne.
Er det for ofte å fore hver dag?
Postet 20.08.13 kl 21:44
Nei..
Nei, det er ikke for ofte og fore de hver dag, men det må forest med måte. Reker og snegler er ofte dyr som spiser ''avfall'' også, alger og diverse.
Ville målt vannet hadde jeg vert deg, du har muligens hatt desse dyrene oppi et rimelig nytt akvarium, men det tar en måneds tid ca for bakteriene i filteret å bygge seg opp for å takle påkjenningen av foring osv. Dette står det mye av på forumet om det er tilfelle.
Ville målt vannet hadde jeg vert deg, du har muligens hatt desse dyrene oppi et rimelig nytt akvarium, men det tar en måneds tid ca for bakteriene i filteret å bygge seg opp for å takle påkjenningen av foring osv. Dette står det mye av på forumet om det er tilfelle.
Postet 24.08.13 kl 20:42
Postet 26.08.13 kl 21:03
Jeg har fisker i sammen med reker og sneglene og pleier å fore mine reker ca annenhver dag med JBL novo prawn. Sneglene mater jeg aldri utenom ellers til fiskene og jeg bruker ca 2 perler pr 10 reker annenhver dag til rekene.
Sakura reker bør du ha minst 10stk av da disse trives best da dem er fler. Viftereke har jeg ingen erfaring med, men hvor ofte bytter du vann på karet?
Ble fortalt at i rekekar skal man ikke skifte vann for ofte da dem ofte dør pga svingninger i både temp og verdier. Så da jeg har vannbytte pleier jeg å fylle noen liter med kaldt vann og la det stå over natten for å få romtemp og jeg bytter ca 20-30% 1 gang i mnd og dem formerer seg som kaniner her.
Sakura reker bør du ha minst 10stk av da disse trives best da dem er fler. Viftereke har jeg ingen erfaring med, men hvor ofte bytter du vann på karet?
Ble fortalt at i rekekar skal man ikke skifte vann for ofte da dem ofte dør pga svingninger i både temp og verdier. Så da jeg har vannbytte pleier jeg å fylle noen liter med kaldt vann og la det stå over natten for å få romtemp og jeg bytter ca 20-30% 1 gang i mnd og dem formerer seg som kaniner her.
Postet 27.08.13 kl 00:20
Jeg pleier å bytte to bøtter vann i uken; det var en gang det gikk litt lenger tid, men de døde en etter en da også; men hadde ikke kalkstein da. Filteret pleier jeg å rense i det gamle vannet i bøtta.
Når det gjelder rekene så tenkte jeg å skaffe flere etterhvert, men tør ikke før karet er "stabilt"; ble dessuten litt sjokka av prisen på de, men har planer om flere.
Når det gjelder rekene så tenkte jeg å skaffe flere etterhvert, men tør ikke før karet er "stabilt"; ble dessuten litt sjokka av prisen på de, men har planer om flere.
Postet 27.08.13 kl 01:13
Postet 27.08.13 kl 21:26
Postet 31.08.13 kl 00:56
Postet 31.08.13 kl 02:29
Postet 31.08.13 kl 13:03
Endret: 31.08.13 kl 13:03
Postet 03.09.13 kl 17:25
Endret: 03.09.13 kl 19:25
Selv forer jeg ikke kirsebærreker med mindre det er en så stor koloni at den ikke klarer å finne nok mat i karet. Det som er viktig, er at rekene går i et godt innkjørt kar som har plenty med biofilm og mikrofauna. Rekene gresser ivei på det som er i karet , og noe mer trenger de egentlig ikke. Du kan godt slenge til de en ekstra godbit en gang i blant, men absolutt ikke hver dag. Overforing av reker kan drepe dem. Dessuten inneholder sånt for ofte mer proteiner enn det rekene har godt av.
Et tips er å slenge opp i noen døde brune blader fra løvtrær. Disse vil bli dekket av biofilm mens de brytes ned, og de fungerer som matfat for rekene. Moser er også bra, da disse vil være grunnlag for en rik mikrofauna som rekene kan utnytte.
Dette med at vannbytter dreper rekene, er noe som mange mener gjelder for krystallreker/biereker - det gjelder ikke for kirsebærreker.
Et tips er å slenge opp i noen døde brune blader fra løvtrær. Disse vil bli dekket av biofilm mens de brytes ned, og de fungerer som matfat for rekene. Moser er også bra, da disse vil være grunnlag for en rik mikrofauna som rekene kan utnytte.
Dette med at vannbytter dreper rekene, er noe som mange mener gjelder for krystallreker/biereker - det gjelder ikke for kirsebærreker.
Postet 29.10.13 kl 08:47