Syk kampfisk?

Hei, har en kampfisk hann som heter Boble. I de siste 5 ukene har han begynt å bli litt slapp, han ligger for det meste og hviler inni plantene. Før var han ganske aktiv. Nå kommer han kun frem ved foring (spiser godt) og når jeg studerer akvariet.
Finnene er litt taggete og har en hvit kant ytterst. Det er noe han har fått nå de siste ukene, trodde først det var finneråte, men da det verken har blitt bedre eller værre på 5 uker (ingen finner "faller av") så tviler jeg på at det er finneråte. Han har sluttet å lage skumrede, noe han gjorde hele tiden før...

- Har hatt han siden 17.11.12, vet ikke hvor gammel han var da. Han har vært litt uheldig gjennom tidene: Han gikk sammen med finnernappere fisker som "rev" av han alle finnene i butikken. Finnene vokste ut igjen, uten om den ene brystfinna som alltid har vært kort og rar etter dette.
- I mars fikk han kraftig finneråte og hvitprikk (samtidig) som varte i en uke. Han var veldig dårlig da. Han ble frisk og fin igjen etter en uke.
- Litt senere (da han var frisk og finnene hadde vokst ut) kjøpte jeg to hunner til han, men det viste seg senere at den ene var en kortfinnet hann... Boble fikk litt gjennomgå, men ingen store skader og både hunnen og den andre hannen ble flyttet.
- Siden den gang har han hatt fine finner (utenom den ene brystfinna) og ikke hatt en eneste sykdom før dette her skjer... Kan han kanskje være sliten og gammel?

Akvariet er 54L
Ingen nye fisker.
- Fisk som går med Boble:
- 5 Corydoras panda, 1 liten ancistrus (3cm) og 3 Otto (otocinclus affinis) Alle de fiskene oppfører seg normalt... Kun Boble som er blitt litt rar...
Vannverdier:
- Nitritt (NO2): 0
- Ph: 7.5
- Gh: 3

- Bytter vann hver 2. uke og prøver å stresse fiskene minst mulig ved å ikke dille for mye nedi der.
- Akvariet inneholder filter og varmekolbe, ikke for mye vannbevegelse.
- Kan ikke se noe sopp eller andre synlige skader på han.

Håper noen tar seg tid til å lese dette og hjelpe meg! Hva skal jeg gjøre med kampfisken min, trenger den behandling eller er den rett og slett gammel? Håper på hjelp fortest mulig, takk på forhånd!
Hei

Jeg vet ikke hva som er gelt, men når fisk blir syke eller har unormal oppførsel så vil jeg anbefale å bytte vann ofte. Jeg ville prøvd å bytte vann to ganger i uka i noen uker og sett om det har noen posetiv virkning på han.
Takk for svar! :-)
Ta han startet å oppføre seg unormalt og fikk taggete finner, var det første jeg gjorde å ta hyppige vannbytter i noen uker (2 ganger i uka), men uten effekt, så da sluttet jeg med det og bare sørget for at vannverdiene holdt seg stabile ved å måle ofte...

Er det noen som vet hva som kan være galt? Alle svar mottas med stor takk!
Temperaturen ligger stabilt på 26-27, så den sal det ikke være noe galt med, når jeg skifter vann, setter jeg bøttene på badet med varmekabel kvelden før, så vannet for temperert seg... (Vet at kampfisk kan bli slappe og gjemme seg inni planter om vannet er for kaldt, men det kan ikke være grunnen hos meg, iallfall)

Håper på å snart kunne finne ut av hva som feiler han!
Kampfisker får av og til en svulst i brystet. Ser du om han har vanskelig for å svømme eller om han sliter med å holde balangsen eller om brystet er større enn normalt?

27 grader er perfekt for kampfisk
Tusen takk for raskt svar! :-)
Vet ikke om det er svulst, han har ingen problemer med å svømme iallfall Viser ingen synlige plager... Han er kanskje litt stor rundt brystet, men ikke veldig stor, det KAN jo hende at han bare er litt rund pga. han spiser godt (men overforer ikke!) Men skal ikke si noe helt sikkert...

Det som beskymrer meg mest ved oppførselen hans er at han har sluttet å bygge skumrede og gjemmer seg veldig mye i plantene...

Skal følge litt mer på han om brystet vokser seg unormalt stort, eller i hvert fall større. Prøver å legge ut noen bilder så dere kan dømme om dere syns dette ligner på svulst. Han har som sagt ingen vanskeligheter med å svømme eller holde balansen.

Tviler på at det er svulst og jeg har ikke peiling på hva som kan være galt.
Ja, tvilte på svulst jeg også, men iallefall - tusen takk for all hjelp og at du har svart så raskt! Skal se om jeg finner ut av hvorfor den ikke lager skumrede lengre og gjemmer seg så mye...
Ingen som vet hva som feiler den??
Kan være så mye. Min kampfisk hadde samme symptomer. I mitt tilfelle var det sannsynligvis en Camallanus-infeksjon (andre fisk i karet hadde dette).
Har funnet ut at han bare er gammel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap