Hjelp til verdier

kjøpte brukt akvarie på onsdag der jeg passet på at bakterine i filteret skulle overleve hjem og tok med meg endel vann fra selgers akvarie, i kveld målte jeg disse målingene med Tetra dråpetester.
er helt ny innen akvarie og trenger litt hjelp til oppstarten her, har ca 10-15 planter og 4 fisk i akvariet i kveld, vill verdiene endre seg over dagene? :S

GH - 3 (4dråper total)
KH - 2 (3dråper total)
PH - 8
Co2 - 0,7
No2 - Under 3
Nh3/Nh4 - 0

Det kommer veldig mye an på hva som er i akvariet.

Jeg vil anbefale å finne ut hvilke vannverdier fiskene dine vil ha og prøve å gi dem det.
De liker ph opp til 7.5 så kansje Ph minus skulle vert oppi, og GH fra 0-12 og 15 så d burde gå fint
Ikke styr for mye med pH i starten, det vil kunne stresse fisken mer enn nødvendig. Mine fisk fra Sør-Amerika har klart seg lenge med en pH på 7-7.5, selv om de helst vil ha rundt 5-6. Det er noen arter som er mer følsomme for dette enn andre, men det er sjelden et problem. Det viktigste er at NO2 og NH3/4 er på 0.
Test de to fremover de neste dagene, kanskje så mye som den neste uken. Hvis du ikke ser noen forskjell, har bakteriene overlevd.
For å få ned pH på en mer naturlig måte, kan du ha i røtter eller catappablader, siden du ikke skal senke pH med så veldig mye.
Har ikke prøvd pH- før, er en større tilhenger av naturlige metoder
Takker for svar måler hver dag, nå skal det sis at det kom en god del planter oppi i kveld så det ender seg sikkert litt etter hvert :O
Jeg stiller PH med å tilsette Bonaqua eller Olden, men det er mange som ikke liker den metoden.........

Kanskje det er best å ikke tukle for mye med den som Smoit sier
SvenIn
De liker ph opp til 7.5 så kansje Ph minus skulle vert oppi, og GH fra 0-12 og 15 så d burde gå fint

Det er ikke verre enn å legge i ei mangrove rot, da synker PH'n....
Det er heller ikke usannsynlig at du har nærmere PH 8 fra springen, avvente det hele litt - se tiden an... Du skal ikke klusse for mye i starten - la akvarievannet stabilisere seg, PH 7,5 eller 8 har ikke så stor betydning dersom du ikke har fisk som krever veldig lav PH...
Takk for svar målte spring vannet igår og det var 8 så får vente og se alle di giftige stoffene ligger på null så det er ivertfall bra
No2
Hei O2 under 3 ? Dette må være under 0, 3 ! Bakterier døde uten O2 etter en halv timer . René
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap