Hvordan kan man senke gh?

Jeg har nettop startet med akvarium og har en 60 L (foreløpig uten fisk).

Vannet der jeg bor er fra brønn og har meget høyt kalkinnhold.
Da jeg testet vannet med strips var GH på det høyeste som går (over 16)

Jeg fylte akvariet med ca. 65% fra kranen og 35% vann fra et annet sted med null i GH.
Resultatet ble da mellom 10 og 16 i GH (nærmere 16 enn 10)
KH var ca. 3-5
PH = 7
litt NO3 (lys lys rosa)
ingen NO2

Akvariumet er brukt og filteret skal være ferdig innkjørt, men venter enda litt med å ta oppi fisk (har heller ikke helt bestemt meg for hvilken fisk jeg skal ha)

Spørsmålet mitt er egentlig om det er mulig å senke GH ytterligere på en enkel måte, ettersom utvalget av fisk man kan ha da blir noe større.

Mvh. Maria
Den eneste brukbare måten er den du har brukt : å blande med lav-GH vann. Dette kan for eksempel være RO-vann (reversert osmose) eller ionebytte-vann.
SilverShaded
Den eneste brukbare måten er den du har brukt : å blande med lav-GH vann. Dette kan for eksempel være RO-vann (reversert osmose) eller ionebytte-vann.

Hva er RO vann og ionebytte-vann? evt. hvordan får man tak i det?
RO-teknologi vil i korthet si at man bruker et oppsett med membraner og regulert trykk som gjør at store molekyler holdes tilbake når væsken/vannet passererer gjennom membranen. Slik får man et svært rent vann som er omtrent helt fritt for mineraler og salter og har nøytral pH.

Ionebytte-teknologi går ut på at man filtrerer vannet gjennom forskjellige harpiks-stoffer (resiner). Dette fører til at positive mineral-ioner byttes ut med H+ -ioner, og negative salt-ioner byttes ut mot OH- ioner. Dette gir også meget rent vann fritt for salter og mineraler.

Begge disse metodene krever innkjøp av relativt dyrt utstyr, og det vil neppe være verdt det for et så lite akvarium. Enklere vil det være å finne en kilde som kan hjelpe deg med bedre vann. Vet ikke om f.eks. butikker som driver med saltvann kan selge slikt vann.

Som du forstår er det lettere å tilpasse fiskene til vannet enn omvendt
Reversert osmose er en prosess der du filtrerer vekk salter og mineraler fra vannet og ender opp med nøytralt vann. Prosessen forbruker masse vann da kun en liten del av vannet som går inn kommer ut som nøytralt vann. Dersom du har veldig hardt vann er feks. fisk fra Tanaganyikasjøen tingen for deg. Da slipper du å gjøre noe med vannet du har.
Ja, jeg tror det blir litt for mye jobb, ja... får vel finne fisk som tåler hardt vann i stedet.. men takk for hjelp
Hva skjer egentlig om fisken får for hardt vann? den vil ikke trives.. men vil den bli syk eller dø? ikke at jeg har tenkt å prøve altså, men bare lurer.
De blir mye lettere syke, mistrives og vil sjeldent finne på å formere seg. Noen kan også få problemer med svømmeblæren har jeg hørt, men det har jeg ikke noen sikre kilder på her og nå (selv om det faglig sett ikke er helt ut av det blå ihvertfall).

Tenk litt på det som om du ble plassert i fullstendig feil klima uten å ha muligheten til å bytte klær. Fiskenes pust og avfalls-håndtering er tilpasset vannet de lever i, og å holde dem i helt andre forhold vil gi dem store vansker med å fungere normalt, for noen er det direkte dødelig om forskjellene er store nok.
Fisken får problemer med osmosisk trykk har jeg lest meg til - må tilstå at det ligger hakket over hva jeg orker å sette meg inn i, så jeg har bare akseptert at det er slitsomt for fisken å leve i vannverdier de ikke har tilpasset seg, og gjør det beste jeg kan for å gi dem så bra forhold som mulig

Leste også at du testet med strips, det finnes strips med laboratoriekvalitet (som ikke selges i akvariebutikker), og strips som i beste fall gir en ide om pH og fint lite annet. Anbefaler å gå over til dråpetester...
Læste att regnvann kan anvendas før att gøra vatten mjukare..
Hei... har inte erfaring selv ...er också nybørjare...men jag høskar att det står i min akvariebok (som jag læst några gånger...att man kan bruka regnvann om man samlar det i en ren behållare...kanshe det er någon annan som har erfaring av detta och om det er ett bra tipps eller ej med alla føroreningar som finns i naturen...fast min bok er inte så gammal så man tycker att de borde ha tegnt på det...
LYCKA TILL!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap